(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - raketový růst, nápor kupujících neopadává
Maloobchodu se posledních několik měsíců opravdu vydařilo. V únoru tržby rostly o 6,3 %. Předchozí dva měsíce pak rostly shodně o 5,8 %. Ukazuje se, že maloobchod má našlápnuto a spotřebitelé jsou ochotní utrácet výrazně více, než před rokem. Tyto výsledky jsou ruku v ruce s tím, jak vypadá struktura růstu ekonomiky - ta se nyní opírá právě o spotřebu domácností. Spotřebitelům hraje do karet nízká inflace, tedy zboží nijak výrazně nezdražuje. A přidává se k tomu růst mezd. Psychologicky lidé vnímají situaci lépe a jsou ochotnější vydat o něco více ze svých peněženek.
Maloobchod rostl o 6,3 %, pokud bychom započetli i prodeje aut, byl by růst dokonce 7,2 %. Pozitivní ale je, že začaly dlouhodobě růst tržby za potraviny. Zatímco v loňském roce šlo spíše o trápení, letos je vidět už znatelný růst. V únoru se tržby za jídlo zvedly o více jak tři procenta. To je nadprůměrný růst. V maloobchodě s jídlem se postupně otáčí trend, kdy spotřebitelé byli extrémně orientovaní na cenu. S vyššími příjmy jsou ochotnější se více dívat na kvalitu zboží. Ta mnohdy ale znamená také vyšší cenu. Přesto je největším motorem maloobchodu nepotravinářské zboží. To rostlo o 7,9 % meziročně.
Nízké ceny pohonných hmot se viditelně projevily na celkových tržbách. Tržby u benzinek v Česku vzrostly ve stálých cenách o více jak desetinu. V běžných cenách, tedy to, co měli prodejci v kasách, tržby klesly o 7,9 %. Stálé ceny ale lépe ukazují poptávku po zboží, v tomto případě po pohonných hmotách. A nízká cena rozhodně lákala k tomu tankovat v Česku. Nemálo řidičů totiž v předchozích měsících raději jela tankovat do zahraničí, nebo při návratu z cest natankovala plnou nádrž před přejezdem hranic. Poptávka po pohonných hmotách je tak výrazně citlivá na jejich cenu. Neplatí, že lidé tankují stejně, ať je cena jakákoli.
Tradiční růstovou stálicí byl prodej přes internet. Tady tržby rostly o čtvrtinu meziročně. Spektrum nabízeného zboží skrze internet je široké a láká stále další a další obchodníky. Tradiční obchody vytvářejí své internetové verze, protože lidé jsou zvyklí nakupovat online skoro vše.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Nápor v obchodech neopadl ani po skončení povánočních výprodejů. Spotřebitelé zůstali při chuti a třetí měsíc po sobě zvýšili své útraty meziročně o víc než 3%. Vzhledem k meziročnímu snížení cen tento údaj znamená, že domácnosti zvýšili svou reálnou spotřebu zboží téměř o 6%. Zájem se soustředil na všechny skupiny zboží s výjimkou odívání, kde je možnou brzdou zvyšování cen. Největší cenovou bombou se v únoru staly pohonné hmoty, jichž ekonomické subjekty nakoupily meziročně objemově o 10% víc, ale zaplatily za ně o 8% méně. Do meziročního plusu se v únoru téměř po roce vrátily i tržby restaurací. Připočteme-li k číslům solidní přírůstek tržeb za prodeje aut, na nichž se domácnosti také podílejí, byť menšinově, je pravděpodobné, že růst výdajů domácností začal předstihovat růst jejich příjmů. Domácnosti tedy méně spoří, což může odrážet optimističtější výhled jejich finanční situace, ale možná také takřka nulové zhodnocení úspor ve většině bezrizikových produktů. Měnící se chování spotřebitelů nezůstane bez odezvy na růst ekonomiky. Po dnešku je reálnější, že letošní růst HDP může překročit 2.5%
Pavel Sobíšek
Chief Economist
UniCredit Research
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři