Jak být úspěšným vyjednavačem (nejen) na startu podnikání
V situaci, kdy rozjíždíte nové podnikání, je více než kdy jindy potřeba se soustředit na to, v jakém světle se druhým ukážete. Dobré jméno je totiž nejlepší vizitkou dobrého podnikatele. Podnikáte a rádi byste si osvojili nebo připomněli zásady „slušného podnikatelského chování“? Tady je pár tipů jak na klienty a obchodní partnery dobře zapůsobit.
1. Pamatujte na to, že opravdu každý je vaším
potenciálním klientem či obchodním partnerem
Vaším potencionálním spolupracovníkem může být opravdu
kdokoliv. Myslete proto na příjemné
vystupování nejen na obchodní schůzce, ale i při jednání s podřízenými
či při nákupu v trafice nedaleko vaší kanceláře. Zapůsobíte-li na ulici
jako neomalený hulvát, těžko si udržíte i dobrou obchodní image, až vás dotyčný
překvapí s pracovní nabídkou u vás v kanceláři.
2. Vycházejte ze základů etikety, ne však
dogmaticky
V obchodní sféře musíte více než kde jinde dbát na základní pravidla etikety. Ta
se však mísí s obchodní etikou a mnohdy tak vznikají drobné výjimky.
Zatímco na ulici pozdraví malý chlapec starší paní jednoznačně jako první,
v momentě, kdy si k ní do obchodu chlapec půjde koupit žvýkačky, role
se obrací. On se stává zákazníkem, obsluhovaným a tudíž i váženější osobou
nehledě na věk. Paní prodavačka ho pozdraví jako první a zdvořile ho obslouží.
3. Naučte se vcítit, pochopit nepochopitelné a
vyjádřit schopnost kompromisu
V osobním i profesním životě se často dostáváme do
situací, ve kterých jsme nuceni jednat s lidmi odlišného názoru. Od zastávání
vlastní pravdy se, ač je to lidské a pochopitelné, musíte v obchodě
oprostit a za každou cenu si udržet dekórum. Co naopak za každou cenu
neprosazujte, je váš osobní, byť třeba tisíckrát potvrzený, názor. Naučte se
přiměřené empatii, zkuste se na situaci vždy podívat z pohledu toho
druhého a vždy vyjádřete pochopení pro
jeho postoj, ačkoli zastáváte jiný. Dejte si pozor na fráze typu „Ano,
ale…“, „No, ale přece…“ „Vždyť…“. Využívejte spíše metody tříkrokové konfrontace. V první fázi je nezbytné vyjádřit pochopení („Zcela chápu váš
postoj.“), následně nenásilně sdělit,
jaké stanovisko zaujímáte vy a nakonec si ověřit, jaký to mělo účinek, tedy zda jste se správně pochopili.
Takhle se vám podaří vyjít i s tím nejtvrdohlavějším klientem.
4. Vždy sdělujte (i nepříjemné) informace
Mnoha konfliktům a nedorozuměním s klienty se dá
předejít komunikací. V tomto ohledu rozhodně platí, že čím více, tím lépe.
Udržujte se zákazníkem kontakt, neslibujte
nesplnitelné a vždy ho informujte, v jaké fázi se nachází proces zpracování
jeho zakázky. Nikdy nečekejte
s negativními zprávami, a to i v případě, že došlo
k pochybení z vaší strany. V této situaci není nic jednoduššího,
než o tom klienta informovat hned, jak tento stav nastane a nesnažit se to
odkládat na vhodnější příležitost. Ta totiž nepřijde.
5. Založte své podnikání nejen na reprezentativním
chování, ale i prostorách
Krom slušného a důvěryhodného vystupování je třeba na
zákazníka zapůsobit reprezentativními
prostory, do kterých ho přivádíte. Schůzka v pražské kavárně může být
sice skvělá romantika, pro obchodní jednání je však příliš neformální a neosobní
zároveň. Dbejte na to, že kdykoli k vám někdo přichází na jednání, dojem
na něho dělají veškeré maličkosti od výmalby, přes vybavení, po poskytnutý servis.
Perfektním řešením pro občasné schůzky v Praze nebo třeba Českých
Budějovicích je virtuální kancelář.
U prestižního poskytovatele se vám dostane veškerého vybavení, servisu
asistentky, provozu recepce a celkově opravdu seriózně vzhlížejících prostor.
Libor Hraba
Libor Hraba je jednatelem a jedním ze společníků COMEFLEX CONSULTING s.r.o. Zabývá se poradenstvím v oblasti zakládání a administrativního řízení společností, ale i právem v oblasti podnikání. Cílem jeho práce je osvobodit podnikatele od administrativy a byrokracie, která zdržuje od vlastní práce a ušetřit podnikatele nepříjemností, které je mohou potkat v případě, že zapomenou na některé povinnosti.
COMEFLEX CONSULTING
COMEFLEX CONSULTING s.r.o. patří k vůdčím společnostem v České republice, která pomáhá začínajícím podnikatelům a živnostníkům se startem podnikání. Zakládá společnosti na míru, prodává ready made společnosti a poskytuje virtuální sídla v Praze i Českých Budějovicích. Největší devizou COMEFLEX CONSULTING je široká síť poradenských služeb pro podnikatele. Zároveň svým klientům poskytuje velice kvalitní zázemí, které mohou využívat jako virtuální kancelář. Více informací najdete na www.comeflexoffice.cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři