Generálním ředitelem německého automobilového koncernu zůstává navzdory neshodám ve vedení Martin Winterkorn. Uvedla to dnes firma, jejíž součástí je také česká Škoda Auto. Dodala, že řídící výbor dozorčí rady příští rok navrhne prodloužení Winterkornova kontraktu.
Rozhodnutí podle agentury Reuters představuje nebývalou prohru předsedy dozorčí rady Ferdinanda Piëcha. Ten nedávno signalizoval ztrátu důvěry v generálního ředitele, když v rozhovoru s časopisem Der Spiegel uvedl, že se od Winterkorna "vzdálil".
Řídící výbor dozorčí rady jednal o krizi ve vedení podniku ve čtvrtek. Ve výboru sedí Piëch, jeho bratranec Wolfgang , premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil, šéf závodní rady Bernd Osterloh a dva další zástupci zaměstnanců.
Výbor podle dnešního prohlášení klade velký důraz na to, aby sedmašedesátiletý Winterkorn ve své funkci pokračoval "tak aktivně a úspěšně jako doposud". V tomto směru má prý generální ředitel "neomezenou důvěru výboru". Podle zdrojů agentury Reuters zůstal Piëch se svým negativním postojem k Winterkorovi ve výboru zcela osamocený.
Piëch, který se dnes dožívá 78 let, je patriarchou rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasovacích práv ve . Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel. Winterkorn je šéfem od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku.
Podle odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera boj o moc ve dnešním prohlášením nekončí. "Bitva ještě zdaleka není dobojována," řekl Dudenhöffer agentuře DPA. Dodal, že slíbený návrh na prodloužení kontraktu je pro Winterkorna pouze "etapovým vítězstvím" a že cílem prohlášení je prozatímní uklidnění situace v podniku. Akcie po zveřejnění prohlášení posílily o více než dvě procenta, později však o většinu zisků přišly.
je největší automobilkou v Evropě. Nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. V loňském roce koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu však loni zůstal japonský konkurent Motor, jemuž odbyt vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.
V letošním prvním čtvrtletí prodej koncernu podle dnešních údajů meziročně stoupl o 1,8 procenta na 2,5 milionu vozů. Škoda Auto již v pondělí oznámila, že v prvním čtvrtletí zvýšila prodej o zhruba sedm procent na 265.100 vozů. V samotném březnu dodala zákazníkům 102.100 vozů, a poprvé tak překonala hranici 100.000 prodaných aut za jeden kalendářní měsíc.
Zdroj: ČTK