Je smlouva na reklamy s firmou JCDecaux pro Prahu výhodná?
Jedná se o kontrakt, mezi společností JCDecaux a Prahou na správu a vybudování městského mobiliáře, která byla podepsaná v roce 1994. Město by rádo smlouvu upravilo, případně vypovědělo. Což se samozřejmě nelíbí zástupcům francouzské společnosti a vyhrožují tak městu arbitráží.
Smlouva stanovuje, že firma vybuduje zastávky pro hromadnou dopravu, za to bude na těchto plochách moc provozovat reklamní zařízení. Nicméně několik auditů ukázalo, že průměrné nájemné na jednu reklamní plochu je vice než 10 krát nižší, než nájemné za větší formátu, přestože výnosy z formát "City light" jsou vyšší než u "billboardů" a maximálně 2-3 krát nižší než u "bigboardů". Nájemné za m2 plochy formát "City light" je výrazně nižší, než nájemné za m2 "bigboardů" a méně než poloviční než u "billboard". Současné vedení Prahy si na smlouvu podle svých slov "posvítí".
Jak uvedla v minulém týdnu Mladá fronta Dnes, pokud by město skutečně kontrakt vypovědět, bude se firma s městem soudit "A to by mohlo trvat i sedm let, tedy do konce trvání smlouvy," uvedl Pavel Slabý ředitel společnosti. Navíc mobiliář – tedy zastávky, odpadkové koše či zábradlí – JCD patří a podle svých opakovaných vyjádření má firma ve zvyku po ukončení smlouvy vše odmontovat a odvézt.
Už několik primátorů se pokoušelo kontrakt s JCDecaux změnit. První kdo částečně narovnal smluvní podmínky mezi městem a společností JCDecaux byl Pavel Bém. Smlouva se nelíbila ani exprimátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS), které se potkal jak s ředitelem společnosti tak s francouzským majitelem, který nastalou situaci přijel do Prahy řešit. „Jednali jsme s nimi, slibovali mnohé, ale nic z toho se neuskutečnilo. Například jsme chtěli audit, který by jasně řekl, zda je smlouva nevýhodná, jak ukazovala naše zjištění. Oni však dodali podklady pozdě,“ uvedla exradní Aleksandra Udženija (ODS). I nyní se podle ní může tato hra střídajících se slibů a vytáček opakovat.
"Za dvacet let jsme od jediného primátora nedostali výzvu, že by s námi chtěl jednat o smlouvě, která má být pro město nevýhodná. Nikdy jsme neslyšeli důvody, co je na tom nevýhodného," řekl šéf české pobočky JCDecaux Pavel Slabý. Toto vyjádření je v přímém rozporu s tím co tvrdí bývalý primátor Bohuslav Svoboda a jeho tehdejší radní Aleksandra Udženija, která se kontraktem zabývala.
V současnosti celý spor začíná nanovo a to díky tomu, že se celou smlouvou začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Kvůli možnému nedovolenému zvýhodňování soutěžitele na trhu venkovní reklamy. Šetření stále probíhá, správní řízení ve věci zahájeno nebylo," doplnil včera mluvčí úřadu Martin Švanda.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Firma Rivalenti s.r.o. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Akcie cz online, Burza Praha, RMS - kurzy.cz/akcie-cz
- Směnárny Praha - Kurzy měn ve směnárnách
- Burza - Burza cenných papírů Praha, Akcie cz - online