V minulosti jsme viděli prudký a markantní boom leteckých společnosti klasického modelu a hlavně low-cost aerolinek v jihovýchodní Asii. Z pohledu výrobců letadel pro přepravu osob jako a Airbus se zdálo, že se jedná o zlatý důl, když si aerolinky z této i jiné oblasti naobjednaly nové letouny od obou výrobců vytvořili tak obrovské backlogy objednávek. I při maximální produkci tak připravili práci pro a Airbus na řadu čtvrtletí.
Ovšem jak už to tak bývá, nic netrvá věčně. Rostoucí konkurence v oblacích nad jihovýchodní Asii spojený s rozvojem letecké společnosti začaly tlačit na jejich ziskové marže.
Důvodem proč by to pro Airbus a potenciálně problém mohl být je to že 27 % (kombinovaně od a Airbusu) nedodaných letadel má mířit právě do jihovýchodní Asie. Navíc podle analýzy je patrné, že počet letadel na jednotku HDP indikuje, že flotila letadel je už nyní možná příliš velká. Důvodem pro velké objednávky byla očekávání silného hospodářského růstu a také zvětšující se počet lidí spadající do střední třídy schopných zaplatit letenku. Evropa sice co do objemu objednávek sekunduje s 21 % podílem na backlogu obou výrobců společnosti kombinovaně, ale jedná se v převážné většině pouze o nahrazení starých strojů.
Nejhorší situace panuje u Airbusu, kdy 35 % nezpracovaných objednávek pro typ letadel “wide-body” má doputovat do jihovýchodní Asie. U typu letadel “narrow-body” je situace obdobná, kdy Airbus má přes 27 % objednávek na takový typ letadel právě z tohoto regionu.
Podívejme se detailněji na jednu z objednávek např. společnosti AirAsia, jedné z rychle rostoucích low-cost aerolinek. Ta objednala 318 letadel z rodiny A320 již v roce 2014. Ovšem její poslední zisky nejsou tak přesvědčivé (v 4Q14 čistá ztráta 428 mil. USD) a konkurence dál tlačí na pokles marží (zisková marže AirAsia v 1Q14 -28 %). To zvyšuje pravděpodobnost snížení objemu objednaných letadel nebo dokonce zrušení objednávky pro Airbus. V podobném postavení se můžou potenciálně nacházet i některé další objednávky jak pro Airbus, tak .
Pro nadcházející období tedy bude důležité sledovat i vývoj jednotlivých aerolinek, zejména pak v Asii, pro odhadnutí, jak si dlouhodobě mohou vést i výrobci dopravních letadel.
Zdroj. Bloomberg BI