(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - březen byl výborný měsíc
Březen byl pro maloobchod výborný měsíc. Dařilo se mu prakticky na všech frontách. Tržby rostly jak u sekci potravin, tak i nepotravinářského zboží. Tržby ve stálých cenách bez očištění o sezónní vlivy rostly o 5,9 %. Oproti minulému měsíci je to drobný pokles, ale přesto je to tempo, které je dlouhodobě vysoké a v posledních letech ne úplně typické. Sekce tržeb za potraviny rostla o 4,5 %. Oproti loňskému roku je to výrazná změna, kdy tržby sice rostly, ale jen drobně. Levnější ceny potravin povzbuzují spotřebitele k tomu, aby více nakupovali, nebáli se utrácet. Poslední tři měsíce to dokazují. Průměrné tempo růstu tržeb za potraviny za tři měsíce je 4,2 %. To je ale ve stálých cenách. Pokles cen potravin si vybírá svou daň v tom, že obchodníci v kasách reálně takový nárůst nevidí. V běžných cenách jim totiž tržby vzrostly jen o 3,3 % v prvním čtvrtletí.
Nepotravinářský sektor rostl ještě rychleji. Připsal si k dobru v březnu 6,4 % a ukazuje se tak, že všeobecná chuť utrácet mezi spotřebiteli je. Rostl například prodej pohonných hmot o 8,2 %. Růst prodejů je spojený s oživením ekonomiky. Přesto ceny pohonných hmot opět rostou díky slabé koruně k dolaru, a to i přesto, že ropa i nadále velmi levná. Pokud by ceny v okolních zemích mírně klesly, řada lidí na to okamžitě zareaguje a bude tankovat tam. To může přinést propad tržeb za benzín a naftu.
Na výbornou se tradičně dařilo e-shopům, které si připsaly k dobru úctyhodných 27,7 %. Prodeje přes internet rostou tak vysokým tempem už několik let. Je to hlavně rozšiřováním nabídky zboží, které si lidé mohou pořídit přes internet a nemusí ho vybírat přímo v prodejnách. Navíc online mají jednoduchou možnost srovnání cen zboží. To je ještě více motivuje k tomu, aby nakupovali online.
Jedinou oblastí, které se v posledních měsících nedaří, je prodej oblečení, textilu, obuvi. Tady tržby spadly o 2,8 % a za celý kvartál klesly o 2,5 %. Je to dané mírným růstem cen ale také tím, že tržby v minulém roce výrazně rostly. Proto letošní výsledky jsou spíše slabé. Silná spotřebitelská poptávka naznačuje, že HDP za první čtvrtletí by mělo být opět v černých číslech a konečná spotřeba domácností ho bude mohutně podporovat.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Obchodníci se i v březnu těšili silné poptávce po svém zboží. Klesající ceny u řady výrobků, zmenšující se počty nezaměstnaných a vysoká důvěra v ekonomiku patřily mezi hlavní faktory solidního růstu maloobchodních tržeb. V březnu navíc pomohl meziročně vyšší počet pracovních dní, který přispěl k tomu, že se přírůstek reálných tržeb prodejců udržel kolem 6 procent. Růst tržeb zaznamenaly prodejci všech hlavních skupin zboží s výjimkou oděvů, u nichž na rozdíl od většiny ostatních produktů ceny vzrostly. Oproti předchozím měsícům navíc nabraly na tempu tržby z prodeje automobilů, díky nimž si celkové tržby mohly zapsat sedmiletý rekord. Za celý první kvartál posílily tržby mimo autosegment o 6 procent, což bylo nejvíce od předkrizového prvního kvartálu 2008. Dá se tedy předpokládat, že spotřebitelská poptávka byla zřejmě klíčovou složkou růstu HDP v prvním kvartálu. Je však málo pravděpodobné, že takto vysoké tempo tržeb se udrží i v dalších měsících. Náznakem určitého oslabení spotřebitelského boomu může být mírný pokles důvěry mezi spotřebiteli v dubnu.
Patrik Rožumberský
Ekonom
Economic Research
UniCredit Bank Czech Republic and
Slovakia, a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři