Češi s příchodem
léta spíše než svůj šatník obměňují vozový park. V porovnání
s předchozím rokem se prodejci automobilů mohou radovat z téměř
dvaceti procentního meziročního růstu prodejů. Bez motorových vozidel český maloobchod meziročně vzrostl o 6,9 % (bez
očištění o sezónní vlivy), meziměsíčně o 0,2 %. Aktuální informace dnes
zveřejnil Český statistický úřad. Hlavním
tahounem českého maloobchodu, který se v červnu meziročně zvýšil o 6,9 %
(bez sezónního očištění), byl „překvapivě“ prodej prostřednictvím
internetu. Digitální spotřeba se v České republice nezastavila už od
roku 2010, kdy byl zaznamenán poslední meziroční pokles prodeje s využitím
internetu nebo zásilkových služeb. A ani letošní červen pětiletou radost
internetových prodejců nepokazil. V porovnání s předchozím rokem se
on-line prodej zvýšil o dalších 26,9 %. Virtuální prodejci si určitě nad
stále novými objednávkami mnou ruce. Potenciál k dalšímu růstu zde jistě je,
ať už při nákupu potravin nebo jiného zboží. A ty tam jsou nyní doby, kdy
online nákupy byly pouze o elektronice.
Červen
je už pro mnohé Čechy obdobím letní dovolené, se kterou je spojeno trávení
volného času různými způsoby – čtení knih, poslouchání hudby či hraní různých
her. Spotřebitelé se na toto období dostatečně připravují. To
potvrzují také vyšší prodeje různých výrobků pro kulturu či rekreaci,
které se meziročně zvedly o 16,8 %. Při porovnání vyšších prodejů zboží tohoto
typu a oslabených prodejů počítačů a jiné elektroniky (prodeje sice meziročně
porostly, ale pouze o 9,2 %) by bylo možné odvodit, že Češi namísto
trávení volného času u počítače a před televizí volí jiný způsob zábavy.
Květen
byl sice pro prodejce automobilů úspěšný, červen ovšem přináší ještě větší vlnu
radosti. V porovnání s předchozím rokem se prodeje dvoustopých miláčků
zvýšily o 19,6 %. Červnový úspěch při prodeji automobilů potvrzují také
registrace nových osobních automobilů, které se vyšplhaly na rekordní
úroveň 21 315. Blízko k této hodnotě byl pouze březen letošního roku,
kdy bylo v Česku registrováno 21 155 osobních automobilů.
Maloobchodníci
opět potvrdili, že domácí poptávka je klíčem k příznivému vývoji české
ekonomiky. Češi utrácí nejen za potraviny, ale také za nepotravinářské zboží, a
to i přesto, že ceny začínají mírně meziročně růst. U potravin dokonce
poprvé v letošním roce. Na druhou stranu pohonné hmoty, na které putuje
měsíčně v průměru 500 Kč z peněženky každého zaměstnaného, meziročně
stále výrazně zlevňují.
Loni maloobchod bez aut meziročně vzrostl o necelá 3 %.
V letošním roce je tempo růstu zatím více než dvojnásobné. Z hlediska
dynamiky se tak útraty v obchodě přiblížily předkrizovým hodnotám.
Zdroj. Filip Fyrbach, GE Money Bank