Pegas a nová egyptská linka z několika pohledů
Společnost Pegas Nonwovens rozhodla v minulém týdnu o výstavbě nové výrobní linky v Egyptě.
Vybírala mezi lokalitami v Příměticích (Znojmo) a „6th October City“ v Egyptě (pozn.: 6.říjen představuje pro Egypťany významný den historie, když tohoto dne v roce 1973 překročila egyptská armáda za podpory letectva Suezský kanál a ukončila okupaci Suezu izraelskými vojsky, která trvala od roku 1967). V obou lokalitách vlastní firma volné pozemky pro případnou expanzi výrobní základny, a to v těsném sousedství stávajících výrobních areálů. Společnost vybrala Egypt.
Firma informovala o podpisu smlouvy s dodavatelem technologie, firmou Reifenhäuser Reicofil GmbH & Co. KG. Reicofil je hlavním (spíše výhradním) dodavatelem technologie pro Pegas, jak zjistit z přehledu výrobních linek a výrobní kapacity Peagsu, jak funguje v současné době.
Do uvedené tabulky by měl podle aktuálního investičního rozhodnutí firmy přibýt za dva roky další řádek:
Zařízení: Reicofil S-TwinMB-S 2600 RF4s Compact BiCo
Rok instalace: 2017
Konfigurace: SMMS
Šířka linky: 2,6 m
Roční výr.kap.: 10000 t
Zhodnocení výše uvedeného kroku by mohlo být formulováno například v následujících bodech:
Proč Egypt a ne Znojmo
- odběratel.
Pegas doposud velmi pečlivě dodržoval pravidlo expandovat v těsné korespondenci s odběrateli (hlavním odběratelem) z pohledu kvality (sortimentu) i kvantity (zajištění odběru) své produkce. Lze předpokládat, že tomu je tak i nyní a odběr produkce produkce chystané egyptské linky bude mít Pegas plus mínus předjednán
- dostupnost surovin – Egypt a Střední východ jsou z tohoto pohledu „populární“. Blízkost nalezišť ropy, dostatečná kapacita rafinérské a petrochemické výroby v regionu, tím pádem nižší dopravní náklady suroviny a příznivá poloha Egypta (Středozemní moře) z něj učinily zajímavou destinaci, kam v posledních létech směřovalo nemálo investic. Můžeme k tomu potom jen přidat a zaspekulovat, že např. aktuální rozšíření Suezu znamená plus pro dopravní infrastrukturu a dostupnost dalších trhů.
Proč „jen“ 10 kt
a) technologie.
Výběr technologie lze považovat za jedno z hlavních kritérií. Pegas má k dispozici bikomponentní linky v Příměticích v celkové výrobní kapacitě až 40 kt. Naopak v Egyptě půjde o výrobní linku toho druhu první.
Pozn. Bikomponentní materiály mají dále pro své dokonalejší vlastnosti užití především u prémiových výrobků v oblasti hygieny a představují produkty s výhodnějšími ziskovými maržemi.
b) kompromis finančních požadavků.
Odhadujeme, že svou roli sehrálo hledání kompromisu mezi investičními potřebami na výstavbu linky a současnými podmínkami, které se vyznačují probíhajícím nákupem vlastních akcií, požadavkem udržení stávající dividendové politiky (Pegas ji alespoň zatím nijak nezměnil), udržením příznivého zadluženosti i riziky které Střední východ přináší.
c) provozní náklady - nová linka by měla fungovat s menšími provozními potřebami, tedy efektivností.
Další pohledy lze nalézt v úpném textu článku na stránkách www.bhs.cz
Petr Hlinomaz
BH Securities a.s - jeden z nejvýznamnějších nebankovních obchodníků s cennými papíry s 20ti letou zkušeností na kapitálových trzích. Hlavní činností je zprostředkování obchodů v tuzemsku i v zahraničí, obhospodařování individuálních portfolií, obchodování na úvěr a obchodování s deriváty.
Více informací na: www.bhs.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři