Proč se Boeing, Apple, či GM bojí zpomalení v Číně?
Autor: Martin Vespalec
V dnešním globálním světě již nikoho nepřekvapí ekonomická propojenost jednotlivých zemí. Zpomalení v Číně vyvolalo celosvětový pocit nejistoty napříč trhy. Pro mnoho velkých hráčů je již Čína trhem číslo jedna, z důvodu výroby na jejím území a současně kvůli významu tamní kupní síly. Zde je několik globálních firem, pro které je čínský trh naprosto zásadní a jeho zpomalení pro ně může mít značné důsledky.
Apple (NASDAQ:AAPL)
Poptávka po produktech Apple v Číně dlouhodobě roste. Za první tři čtvrtletí letošního roku vykázala firma zisky ve výši 182,2 miliard dolarů, Čína (včetně Hong Kongu a Taiwanu) se na nich podílela z více než 25%, čímž kompenzuje stagnující prodeje na západních trzích. Jenom za Q3 Apple utržil v Číně 13,2 miliard dolarů, což je meziroční nárůst na tamním trhu o 112%. Hlavně díky Číně se Applu podařilo prodat rekordních 13 milionů iPhonů 6S a 6S Plus během pouhých 3 dní od uvedení na trh. Apple však příliš nepotěšila srpnová intervence čínské centrální banky na měnovém trhu, která během 2 dní oslabila tamní juan vůči dolaru o téměř 3%. Společnost totiž své produkty v Číně sice prodává za juany, dodavatelům však platí v dolarech. To se může negativně promítnout na cenách produktů. Není pochyb o tom, že čínský trh bude pro značku Apple dál nabývat na významu.
General Motors (NYSE:GM)
V letech 2013 a 2014 vytvořil čínský trh 32% čistého zisku společnosti General Motors. Pro automobilku je Čína největším trhem, domácí trh ve Spojených Státech je až na druhém místě. V loňském roce prodalo GM v Číně 2,3 milionů vozů, což je 29% nárůst oproti roku 2009. O první místo na čínském trhu se přetahuje s koncernem Volkswagen, který v současnosti zažívá skandál kvůli svým naftovým motorům. To by však nemělo mít na čínský trh příliš vliv, jelikož tamní prodeje dieselových automobilů jsou minimální. V minulosti Čína fungovala jako spolehlivý zdroj příjmů pro GM, avšak v posledních měsících se zpomalení celého čínského trhu projevilo i v automobilovém průmyslu. Během prvních 8 měsíců letošního roku sice stouply prodeje GM v Číně o 2,3% oproti stejnému období minulého roku, meziročně však o 4,8% poklesly. Automobilka tedy bude pečlivě sledovat vývoj na tamním trhu a doufat v brzké oživení.
Boeing (NYSE:BA)
Čínský prezident Xi Jinping koncem srpna podnikl svoji vůbec první cestu do USA, během které navštívil i Boeing. Tam ohlásil čínskou objednávku 300 letadel (převážně modelu 737) v celkové hodnotě 38 miliard dolarů, což znamená, že každé čtvrté letadlo, které Boeing letos vyrobí, půjde do Číny. Součástí dohody je i vznik kompletačního a dodacího centra na území Číny. Boeing odhaduje, že během následujících dvou dekád učiní na čínském trhu prodeje v celkové hodnotě 950 miliard dolarů. Do karet firmě nahrává i fakt, že čínský trh s leteckou přepravou dlouhodobě roste a v současnosti se očekává jeho meziroční růst ve výši 7% z důvodu otevření mnoha nových leteckých tras.
Na následujícím grafu je zobrazena výkonnost akcií Applu (modře), General Motors (oranžově) a Boeingu (červeně) od počátku letošního roku.
STOX.cz je portál společnosti Grant Capital pro podporu online obchodování na více než 80 akciových trzích s minimálními náklady. Obchodování akcií v USA od 6 USD a v Evropě od 8 Eur. STOX.cz nabízí komplexně nejvýhodnější spojení pro online obchodování s akciemi a ETF na českém trhu, multiměnovou platformu v češtině a dále stálou technickou podporu. Přístup ke svému účtu je odkudkoli z mobilní nebo webové aplikace. Investoři také užívají komfort vysoce pojištěného individuálního účtu. Více na www.stox.cz.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz