Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Třetinu evropského trhu s koly ovládla firma z Bohumína

Třetinu evropského trhu s koly ovládla firma z Bohumína

24.10.2015 10:00
Autor: Pavel Daniel

Kolo. Podle mnohých jeden z nejlepších vynálezů lidstva. Ve společnosti Bonatrans Group a.s. si to myslí taky. už padesát let vyrábějí, konstruují a vyvíjejí železniční dvojkolí. Jde jim to tak dobře, že ovládli více než třetinu evropského trhu. svou pozici předního výrobce dvojkolí a jeho částí si v roce 2014 posílili akvizicí německého konkurenta Gutehoffnungshütte radsatz (GHH). K evropským zákazníkům směřují tři čtvrtiny produkce firmy, navíc expandují v asii a chtějí růst i ve spojených státech. Společnosti se daří a bohumínský závod už začíná být poněkud těsný. Obavy zaměstnanců, že se firma kvůli úspoře nákladů přesune na levnější trh, jsou ale zbytečné. „Naopak, největší objem investic se realizuje v Bohumíně a v budoucnu tomu tak zůstane,“ říká CFO Lubomír Franc.

Patria Online: Které jsou ty nejdůležitější milníky v porevoluční historii firmy?

Jedním z hlavních milníků byl vznik konstrukčního oddělení v 90. letech. Bez toho bychom dnes nebyli tam, kde jsme nyní. s jeho rozvojem jsme zvýšili technologickou vyspělost výrobků a postupně jsme nahrazovali komoditní byznys dodávkami výrobků vlastní konstrukce. V praxi to znamenalo, že k portfoliu výrobků, kterému do té doby dominovala jednoduchá kola pro nákladní dopravu, jsme začali přidávat i kola pro osobní a městskou dopravu. tím se zvětšil rozsah působnosti napříč světem a zákaznickým pektrem. V roce 2010 pak výrobky vlastní konstrukce generovaly více než polovinu tržeb. V posledních letech byla pro Bonatrans zásadní akvizice GHH a výstavba závodu v Indii.

Patria Online: Proč zrovna v Indii?

Urbanizace je v Indii intenzivní. Za posledních 10 let vzrostl počet měst nad 3 miliony obyvatel na dvojnásobek a řada z nich má přes 10 milionů. Hromadná doprava je poddimenzovaná. Vláda centrální i místní musí investovat
do toho, aby se v nich mohli lidé přepravovat, což představuje nesmírný potenciál pro metra a tramvaje. Masivní investice do infrastruktury a ruku v ruce do vozového parku je příležitostí pro nás. abychom ji ale mohli využít dlouhodobě, museli jsme výrobu v Indii částečně lokalizovat. Výrobní závod v Indii bude navíc výhodou v dodávkách do dalších asijských zemí. První kola budou v aurangabadu vyrobena už koncem letošního roku.

Patria Online: Posilujete také v Evropě. Čím pro vás byla zajímavá společnost GHH?

GHH má výrazně jiné postavení na trhu. Zatímco Bonatrans se od začátku etabloval jako prémiový dodavatel produktů pro lokomotivy, nákladní a těžkou osobní přepravu, GHH je jednička na evropském trhu v dodávkách pro lehká kolejová vozidla, tedy hlavně tramvaje. nákupem GHH jsme si doplnili výrobkové i zákaznické portfolio a stali se lídrem evropského trhu ve všech segmentech.

a_korporátní_rozhovor 

Zdroj: ČSOB

Patria Online: V čem spočívala úskalí tak velké akvizice?

Celý proces proběhl bez velkých komplikací. nákup trval jen šest měsíců, byť velice intenzivních. Pomohlo i rychlé zprostředkování financování. Od začátku jsme spolupracovali s několika bankami pod vedením ČSOB, která má v této oblasti velké zkušenosti. Ty jsme využili, aby financování proběhlo co nejlépe a bylo pro nás optimálně nastavené ve smyslu struktury a ceny úvěru. Já osobně jsem je bral jako takový druhý pár očí na zhodnocení našich modelů.

Patria Online: Evropě jste jedničkou na trhu. Díky čemu jste předběhli konkurenci?

Dlouhodobě a konzistentně investujeme do výzkumu a vývoje a vlastní konstrukce, což přináší své ovoce. Naší výhodou je také široký sortiment. Dnes máme v katalogu přes tisíc různých typů kol a náprav, které umíme vyrobit,
a každý rok přibývá dalších padesát. Když k tomuto základu přidáte kvalitu výrobků, spolehlivost dodávek a konkurenční cenu, jsme schopni jak stávající zákazníky udržet, tak nové získávat.

Patria Online: Mohl byste jmenovat nějaké konkrétní výsledky výzkumu a vývoje?

Technologii indukčního kalení u náprav jsme v několika posledních letech posunuli významně kupředu. Výsledkem je výrobek s řádově vyšší bezpečností i životností. Už dnes můžeme říct, že zájem výrobců kolejových vozidel i jejich provozovatelů je značný. Do budoucna to pro vysokorychlostní vlaky, ale i další kolejová vozidla může být inovace doslova revoluční. 

Patria Online: Jaké máte další plány?

Pro nás je nadále nejzajímavější evropský trh, kde plánujeme nadále navyšovat tržní podíl. Například v Německu chceme ve větším rozjet opravárenský byznys. Repasování kol, servis převodovek, ložisek a podobně. V dlouhodobějším horizontu plánujeme také zdvojnásobit tržby mimo Evropu. V Asii se kromě Indie  zaměřujeme také na Čínu, která má stále velký růstový potenciál. Velmi zajímavý je i trh v Severní Americe. Hromadná osobní přeprava je dlouhodobě podfinancovaná, rychlovlaky, jak je známe z Evropy a Asie, prakticky neexistují.

Tamní federální vláda chce ztrátu dohnat. Objevují se i PPP projekty, což potvrzuje dlouhodobou ekonomickou udržitelnost přepravy po kolejích. Pro nás je to důvod k zamyšlení o expanzi, která by umožnila finalizovat naši produkci. Tyto plány už však s sebou nesou potřebu zvyšování kapacit. Dnes jsme limitováni kapacitou výroby surových kol, což je základ našeho byznysu, který si každá společnost v oboru drží sama u sebe.

Patria Online: Znamená to, že budete rozšiřovat výrobu v Bohumíně?

Rádi bychom. Pracujeme nyní velmi intenzivně na přípravě investičního záměru rozšíření kapacity výroby surových kol v Bohumíně. Dnes jich můžeme vyrobit zhruba 200 tisíc. Když bude investice schválena, budeme schopni kapacitu zdvojnásobit.

Patria Online: Nebojíte se nedostatku kvalifikovaného personálu?

Ve strojírenství je to častý problém. S nedostatkem kvalifikovaných lidí se potýkáme už nyní. Chybí nám hlavně středoškoláci z oboru hutnictví železa, soustružníci a obráběči. Podstatná část úsilí našeho oddělení personalistiky se proto zaměřuje na spolupráci se středními a vysokými školami. Nabízíme studentům praxe, stáže, vedení diplomových prací. I díky tomu se nám daří absolventy přilákat a volné pozice obsazovat. Velkou roli hraje taky to, že
BONATRANS už není neznámé jméno, jak tomu bylo před několika lety.

Patria Online: Stává se vám, že si zaměstnance vychováte a oni pak odcházejí jinam?

S fluktuací problém nemáme. Ve srovnání s ostatními firmami v regionu nabízíme lepší podmínky. Lidé vnímají, že se v areálu investuje a že máme výrobu plnou na několik měsíců dopředu. Zaměstnance láká možnost cestovat,
profesně růst, pracovat v dynamickém kolektivu. Ocenění v soutěži Zaměstnavatel roku myslím dobře ilustruje, že „práce s lidmi“ pro nás není fráze, ale každodenní chleba.

Rozhovor vznikl ve spolupráci s Bonatrans Group a.s. a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.



Čtěte více:

Boj o podíl na trhu černého zlata graduje: Ropná cenová válka zuří i uvnitř OPEC
21.10.2015 15:01
Ceny ropy padají, míra jejich volatility je vysoká a vzhledem k tržní...
Project Syndicate: Cesta k oceňování uhlíku
21.10.2015 16:00
Za pouhých šest týdnů se vedoucí světoví představitelé sejdou v Paříži...
P. Mokoš – „Globální akciové trhy pokračují tento týden v růstu“ (video)
21.10.2015 15:46
Makléř Patria Finance Pavol Mokoš hovoří o současné situaci na světový...

Aktuální komentáře
10.01.2025
17:02Další nárůst výnosů dostává akcie pod tlak  
16:56Rok Trumpa: Tomáš Vlk a Braňo Soták o tom, jak investovat v roce 2025  
16:22Japonský staro-nový normál
15:35Tomáš Vlk: Další pokles sazeb Fedu s velkým otazníkem. Trh práce je stále velmi silný  
15:31EPH Financing CZ, a.s.: Výplata pátého úrokového výnosu EPH 8,00/2027
12:55Do jakých akcií zaparkovat během období zvýšené volatility podle Wolfe Research
11:34Rozbor S&P500: Klíčová technická úroveň před důležitými daty z trhu práce  
11:00Perly týdne: Sázky na technologie, ale Apple na sell? Komodity versus dluhopisy a Trump chce získat Grónsko
9:10Čínská centrální banka pozastaví nákupy dluhopisů, zřejmě kvůli kurzu jüanu
9:03Rozbřesk: Nezaměstnanost v Česku nad 4 %, koruna posiluje navzdory slabému průmyslu. Pomohou payrolls eurodolaru?
8:54Evropa míří po americkém volnu do záporu, Putin se chce podle Trumpa setkat  
8:12Globální ekonomika má letos vzrůst o 2,8 pct., stejným tempem jako loni, odhaduje OSN
6:38Fidelity International: Jaký bude rok 2025 – nevyhnutelnost změn?
09.01.2025
17:29U akcií směrem k dluhopisům fungují dva tlumící efekty. Nyní zřejmě v plné síle
16:44Státní svátek v USA, Evropa bez volatility  
15:33Prodej aut v Číně loni vzrostl díky rekordnímu zájmu o elektromobily a hybridy
15:28Yardeni: Čína neinvestovatelná, vládě dochází prostor pro stimulaci
14:51Už dnes od 15:00! Webinář s analytiky Patrie k Investičnímu výhledu pro rok 2025 a konkrétním tipům
13:52Fundsrat: Akcie malých firem jsou sázkou na uvolnění finančních podmínek
12:25Průzkum Reuters: Středoevropské měny čeká další slabý rok, ztrácet bude i koruna  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Míra nezaměstnanosti, s.a.
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, m/m
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university