Kolo. Podle mnohých jeden z nejlepších vynálezů lidstva. Ve společnosti Bonatrans Group a.s. si to myslí taky. už padesát let vyrábějí, konstruují a vyvíjejí železniční dvojkolí. Jde jim to tak dobře, že ovládli více než třetinu evropského trhu. svou pozici předního výrobce dvojkolí a jeho částí si v roce 2014 posílili akvizicí německého konkurenta Gutehoffnungshütte radsatz (GHH). K evropským zákazníkům směřují tři čtvrtiny produkce firmy, navíc expandují v asii a chtějí růst i ve spojených státech. Společnosti se daří a bohumínský
závod už začíná být poněkud těsný.
Obavy zaměstnanců, že se firma kvůli
úspoře nákladů přesune na levnější trh,
jsou ale zbytečné. „Naopak, největší
objem investic se realizuje v Bohumíně
a v budoucnu tomu tak zůstane,“ říká
CFO Lubomír Franc.
Patria Online: Které jsou ty nejdůležitější milníky v porevoluční
historii firmy?
Jedním z hlavních milníků byl vznik
konstrukčního oddělení v 90. letech. Bez
toho bychom dnes nebyli tam, kde jsme
nyní. s jeho rozvojem jsme zvýšili technologickou
vyspělost výrobků a postupně
jsme nahrazovali komoditní byznys
dodávkami výrobků vlastní konstrukce.
V praxi to znamenalo, že k portfoliu výrobků,
kterému do té doby dominovala
jednoduchá kola pro nákladní dopravu,
jsme začali přidávat i kola pro osobní
a městskou dopravu. tím se zvětšil
rozsah působnosti napříč světem a zákaznickým
pektrem. V roce 2010 pak
výrobky vlastní konstrukce generovaly
více než polovinu tržeb. V posledních
letech byla pro Bonatrans zásadní
akvizice GHH a výstavba závodu v Indii.
Patria Online: Proč zrovna v Indii?
Urbanizace je v Indii intenzivní. Za
posledních 10 let vzrostl počet měst
nad 3 miliony obyvatel na dvojnásobek
a řada z nich má přes 10 milionů.
Hromadná doprava je poddimenzovaná.
Vláda centrální i místní musí investovat
do toho, aby se v nich mohli lidé
přepravovat, což představuje nesmírný
potenciál pro metra a tramvaje. Masivní
investice do infrastruktury a ruku
v ruce do vozového parku je příležitostí
pro nás. abychom ji ale mohli využít
dlouhodobě, museli jsme výrobu v Indii
částečně lokalizovat. Výrobní závod v Indii bude navíc výhodou v dodávkách
do dalších asijských zemí. První kola
budou v aurangabadu vyrobena už
koncem letošního roku.
Patria Online: Posilujete také v Evropě. Čím pro vás byla
zajímavá společnost GHH?
GHH má výrazně jiné postavení na trhu.
Zatímco Bonatrans se od začátku
etabloval jako prémiový dodavatel produktů
pro lokomotivy, nákladní a těžkou
osobní přepravu, GHH je jednička na
evropském trhu v dodávkách pro lehká
kolejová vozidla, tedy hlavně tramvaje.
nákupem GHH jsme si doplnili výrobkové
i zákaznické portfolio a stali se lídrem
evropského trhu ve všech segmentech.
Zdroj: ČSOB
Patria Online: V čem spočívala úskalí tak velké
akvizice?
Celý proces proběhl bez velkých komplikací.
nákup trval jen šest měsíců, byť velice intenzivních. Pomohlo i rychlé
zprostředkování financování. Od začátku
jsme spolupracovali s několika
bankami pod vedením ČSOB, která má
v této oblasti velké zkušenosti. Ty jsme
využili, aby financování proběhlo co
nejlépe a bylo pro nás optimálně nastavené
ve smyslu struktury a ceny úvěru.
Já osobně jsem je bral jako takový druhý
pár očí na zhodnocení našich modelů.
Patria Online: Evropě jste jedničkou na trhu. Díky čemu
jste předběhli konkurenci?
Dlouhodobě a konzistentně investujeme
do výzkumu a vývoje a vlastní
konstrukce, což přináší své ovoce. Naší
výhodou je také široký sortiment. Dnes
máme v katalogu přes tisíc různých
typů kol a náprav, které umíme vyrobit,
a každý rok přibývá dalších padesát.
Když k tomuto základu přidáte kvalitu
výrobků, spolehlivost dodávek
a konkurenční cenu, jsme schopni jak
stávající zákazníky udržet, tak nové
získávat.
Patria Online: Mohl byste jmenovat nějaké konkrétní
výsledky výzkumu a vývoje?
Technologii indukčního kalení u náprav
jsme v několika posledních letech posunuli
významně kupředu. Výsledkem je
výrobek s řádově vyšší bezpečností i životností.
Už dnes můžeme říct, že zájem
výrobců kolejových vozidel i jejich
provozovatelů je značný. Do budoucna
to pro vysokorychlostní vlaky, ale i další
kolejová vozidla může být inovace doslova
revoluční.
Patria Online: Jaké máte další plány?
Pro nás je nadále nejzajímavější evropský
trh, kde plánujeme nadále navyšovat
tržní podíl. Například v Německu
chceme ve větším rozjet opravárenský
byznys. Repasování kol, servis převodovek,
ložisek a podobně.
V dlouhodobějším horizontu plánujeme
také zdvojnásobit tržby
mimo Evropu. V Asii se kromě Indie zaměřujeme také na Čínu, která má stále
velký růstový potenciál. Velmi zajímavý
je i trh v Severní Americe. Hromadná
osobní přeprava je dlouhodobě podfinancovaná,
rychlovlaky, jak je známe
z Evropy a Asie, prakticky neexistují.
Tamní federální vláda chce ztrátu
dohnat. Objevují se i PPP projekty, což
potvrzuje dlouhodobou ekonomickou
udržitelnost přepravy po kolejích. Pro
nás je to důvod k zamyšlení o expanzi,
která by umožnila finalizovat naši
produkci.
Tyto plány už však s sebou nesou potřebu
zvyšování kapacit. Dnes jsme limitováni
kapacitou výroby surových kol, což
je základ našeho byznysu, který si každá
společnost v oboru drží sama u sebe.
Patria Online: Znamená to, že budete rozšiřovat výrobu
v Bohumíně?
Rádi bychom. Pracujeme nyní velmi
intenzivně na přípravě investičního
záměru rozšíření kapacity výroby
surových kol v Bohumíně. Dnes jich
můžeme vyrobit zhruba 200 tisíc. Když
bude investice schválena, budeme
schopni kapacitu zdvojnásobit.
Patria Online: Nebojíte se nedostatku kvalifikovaného
personálu?
Ve strojírenství je to častý
problém.
S nedostatkem kvalifikovaných lidí se
potýkáme už nyní. Chybí nám hlavně
středoškoláci z oboru hutnictví železa,
soustružníci a obráběči. Podstatná část
úsilí našeho oddělení personalistiky
se proto zaměřuje na spolupráci se
středními a vysokými školami. Nabízíme
studentům praxe, stáže, vedení
diplomových prací. I díky tomu se nám
daří absolventy přilákat a volné pozice
obsazovat. Velkou roli hraje taky to, že
BONATRANS už není neznámé jméno,
jak tomu bylo před několika lety.
Patria Online: Stává se vám, že si zaměstnance vychováte
a oni pak odcházejí jinam?
S fluktuací problém nemáme. Ve
srovnání s ostatními firmami v regionu
nabízíme lepší podmínky. Lidé vnímají,
že se v areálu investuje a že máme
výrobu plnou na několik měsíců dopředu.
Zaměstnance láká možnost cestovat,
profesně růst, pracovat v dynamickém
kolektivu. Ocenění v soutěži Zaměstnavatel
roku myslím dobře ilustruje, že
„práce s lidmi“ pro nás není fráze, ale
každodenní chleba.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s Bonatrans Group a.s. a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.