Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Daniel Buryš, CFO Kofoly exkluzivně pro Patrii: Akcie na další trhy, kromě Česka a Polska, umístit neplánujeme

Daniel Buryš, CFO Kofoly exkluzivně pro Patrii: Akcie na další trhy, kromě Česka a Polska, umístit neplánujeme

19.11.2015 11:00
Autor: Pavel Daniel

„Kofola je lokální firma, která chce být dostupná pro lokální investory,“ vysvětlil důvody výběru pražské burzy pro primární emisi akcií společnosti Kofola Daniel Buryš, finanční ředitel Kofoly, a.s. Firma chce podle něj nabídnout akcionářům nejen stabilní výplatu dividendy, ale i růst firmy.

Patria Online: Příběh společnosti Kofola vrcholí vstupem na pražskou burzu, jak vlastně začal?

Příběh, jak říkáte, se začal psát nedlouho revoluci v roce 1989. Tehdy se rodina Samarasů pustila odvážně do podnikání a dovezla kamion banánů, které se jim zkazil. Takže reálně hrozilo, že zkrachují. Dostali se ale z nejhoršího a zjistili, že bude lepší, když ovoce a zeleninu budou prodávat v nápojích. Pustili se do podnikání s nealkoholickými nápoji. Stali se jedním z distributorů nápoje Kofola, poté vlastníky její ochranné známky. Vlastníkem receptury byla v té době společnost Galena, dneska součást nadnárodní společnosti Teva, pro kterou byla Kofola mimo její „core byznys“. Recepturu odprodali Samarasům a tím vznikla společnost Kofola.

Patria Online: Kdy se z Kofoly stala mezinárodní firma?

Zlomový okamžik nastal v roce 2002, kdy právě došlo k odprodeji receptury Kofola, a z regionální firmy se stala firma, která měla větší tržní dosah.

Patria Online: Nyní vstupujete na kapitálový trh, proč?

Máme Kofolu rádi a myslíme si, že jí mají rádi i spotřebitelé. Chceme proto, aby se na jejím úspěchu a podnikání mohli podílet i investoři. Věříme v lokální byznys a proto i cílíme na lokální investory. Primární emisi akcií chceme navýšit kapitál. Kofola je bublající kotel nápadů, inovací a projektů, které chceme zrealizovat…

Patria Online: Vaše zadluženost je ale nízká, tak proč hledáte zdroje financování na burze?

Jistě, to máte pravdu, jenže máme za to, že kapitál potřebujeme dlouhodobě. Potřebujeme mít diverzifikovanou strukturu zdrojů, ze kterých budeme firemní aktivity financovat. Primární emisí umožňujeme i částečný exit našeho private equity partnera Enterprise Investors.

Patria Online: Není ale český kapitálový trh příliš malý?

Chceme být na burze dlouhodobě. Logicky jsme si vybrali právě pražskou burzu, protože jsme domácí firma pro atraktivní pro lokální investory. A pro ně je pražská burza ideální. Máme přesah na celý středoevropský region, víme, co děláme a kam směřujeme.

Patria Online: Jaký čekáte další vývoj v segmentu spotřeby nealkoholických nápojů?

Predikci vývoje trhu vám bohužel sdělit nemohu. Můžu ale říct to, že po několika letech poklesu trhu spotřeby nealkoholických nápojů, začal trh růst. A to díky dvěma faktorům. Za prvé – rostoucí ekonomika. Roste důvěra investorů a domácností. To se projevuje nárůstem spotřeby a preferencí nákupu kvalitnějších výrobků. A mezi ně patří i naše portfolio nápojů. Obecně řečeno, nápoje Kofoly nepatří k nejlevnějším. Druhým faktorem je bezesporu letošní slunečné a teplé počasí. Odhadujeme, že rostoucí důvěra zákazníků v naše produkty bude pokračovat.

Patria Online: Jak se podepsalo letošní počasí na výsledcích firmy a dá se čekat nějaký podobný vývoj?

Máme interní kalkulaci, oč více jsme prodali letos díky počasí a víme, jak budeme performovat na trhu příští rok. Nejsme žádný start up, jsme firma s dlouhodobou stabilní trajektorii. Chci říci, že jestli v jednom roce bude křivka výnosů strmější a v druhém plošší, není to pro nás tak zásadní.

Patria Online: Říkal jste, že ceny vašich nápojů patří k vyšším, chcete je nějak měnit?

Myslíme si, že brandové produkty, které mají kvalitnější recepturu, obal, servis a jsou podporovány kreativním marketingem, musí stát více, než ty nejlevnější nápoje na trhu. Tedy více než privátní značky nebo značky těch nejlevnějších konkurentů. Upřímně řečeno, super levná výroba, hraní si s haléři, to není naše silná stránka ani strategie. My chceme značky Kofoly budovat, starat se o ně. Téma celé firmy je to, že my milujeme naše výrobky a s láskou o ně pečujeme a vyrábíme o nejkvalitněji. A to něco stojí. Věříme, že to spotřebitelé pochopí.

Patria Online: Na trh uvádíte v rámci IPO jen pět procent akcií, proč?

Ano, to máte pravdu. Uvědomujeme si, že pět procent akcií je spodní hranice, na kterou jsme vstoupili. Vzhledem k velmi silné odezvě investorů akcionáři zvažují emisi navýšit. Tohle je náš začátek na burze.

Patria Online: Budete investorům vyplácet dividendu?

Kofola již nyní vyplácí dividendy každý rok. Po IPO budeme dividendy vyplácet dál. Nebudeme ale zřejmě klasický dividendový titul, s vysokým dividendovým poměrem. A to proto, že chceme z vlastních zdrojů financovat růstové projekty. Úroveň dividend na pražské burze je poměrně vysoká, takže není vyloučeno, že se tomu budeme muset přizpůsobit. Deklarujeme, že chceme vyplácet na dividendách 30 % čistého zisku.

Patria Online: Uvažujete o dalších listinzích akcií?

Náš projekt spočívá v tom, že IPO uskutečníme v Praze. Následně pořádáme o duální listing akcií ve Varšavě. Jakmile budeme přijati, budeme i na akciovém trhu v Polsku. O žádném dalším trhu neuvažujeme.

Patria Online: Není stávající struktura společnosti pro investory moc komplikovaná?

Struktura, kterou nyní máme, je trošku komplikovaná. Projekt, který ale uskutečňujeme, má finální strukturu firmy absolutně zjednodušit. Cílový stav je takový, že listovaná společnost Kofola ČeskoSlovensko, bude přímým vlastníkem jednotlivých „zemí“ skupiny. K tomuto stavu zbývá po IPO provést přeshraniční fúzi několika entit.
S tím souvisí i model řízení firmy. V každé zemi máme zkušený management, který má plnou odpovědnost za jednotlivý region. Nebudujeme žádný „headquarter“, který by je hlídal a posílal jim tabulky k vyplnění.

Patria Online: Jaká bude ochranná lhůta pro stávající akcionáře, aby neprodávali své podíly?

Stávající akcionáři budou mít tzv. „lock up period“ půl roku, kdy nebudou moci prodávat své akcie. Cesta na burzu v podobě IPO pro nás nebyla jednoduchá. Nejsme velká korporace, takže nás projekt docela vytěžuje a stojí nemalé finanční prostředky. Nejdeme na burzu proto, abychom udělali IPO a za rok se z burzy stáhli.

Kofola-1 

Patria Online: Proč říkáte, že pro rozvoj společnosti, byla zásadní akvizici společnosti Radenska?

Řeknu něco o Radenské. Pro nás je to krásný a úspěšný příběh. Řídíme tuto firmu necelý rok a pořád nás překvapuje tím, jak kvalitní a silná značka to je, jak je na lokálním slovinském trhu příznivě vnímána. Chtěli bychom z Radenské udělat vlajkovou loď pro adriatický trh, tedy země bývalé Jugoslávie. Radenska má obrovský potenciál pro růst.

Patria Online: Na kolika zlepšeních provozních nákladů firma pracuje, aby vylepšila svou hrubou marži? A dá se říct, jaké části se zvýšení marží podílejí akvizice typu Radenská?

Snahy a projekty na zlepšení marže sice máme, ale oproti nim jdou „zvyšující se“ náklady. Řečeno srozumitelně – tam, kde najdeme optimalizaci, musíme něco zaplatit. V posledních letech jsme rostli v parametru EBIT tempem zaokrouhleně 10 % za rok, to bychom chtěli udržet. A co se týká podílu akvizic na nákladech - my to tak úplně nerozčleňujeme. Jakmile akvizici uskutečníme, je to naše součást. Když jsme koupili Vineu, nebo Semtex, tak už byli součástí „koláče“. Není to jednoduché alokovat ani podle nákladů tam, kam bychom chtěli.  

Patria Online: Připravuje Kofola nějakou další takovou akvizici?

Neustále hledáme nové příležitosti. Nicméně Radenska byla svými parametry skutečně výjimečná.

Patria Online: Jak chcete více podporovat lokální značky?

Každá značka má svou brandovou strategii, která je na těch ostatních nezávislá. Každá značka ví, kam se chce růst a jak se vyvíjet. Některé značky jsou velice složitě přenositelné na jiné trhy. Nicméně, investice do Radenské neznamená, že bychom omezili investice do Kofoly, nebo jiných značek.

Patria Online: Kam dál chcete expandovat?

Naší strategií je dále se rozvíjet nejen doma, tedy v regionu Česko-Slovenska, ale i v regionu střední a východní Evropy. Nyní se více orientujeme na region bývalé Jugoslávie. Je to nejen proto, že jsme tam úspěšně vstoupili, ale i kvůli potenciálu trhu. Velké nadnárodní společnosti do tohoto regionu spíše nesměřují, trhy jsou malé. My si myslíme, že pro Kofolu jsou to trhy, kterým umíme porozumět a hlavně máme zdroje na to, abychom tu mohli uspět.

Patria Online: Jak si vybíráte značky do svého portfolia?

Musím říct, že jsme možná odlišní od nadnárodních korporací či finančních investorů. My máme rádi lokální značky, lokální produkty. Hodně dáme na to, jestli v nich cítíme nějaký esprit a jestli nám nápoj prostě chutná. Měli možnost zajímavé akvizice, z finančního pohledu vynikající akviziční příležitost. Jenže když jsme produkt ochutnali, něco nám na něm nechutnalo. Už cestou v autě a bylo po akvizici. Do všeho dáváme emoce a pocity.

Patria Online: Sázíte hodně na nové ingredience a suroviny, vyplácí se to?

Dnešní tendence jasné – spotřebitelé si vybírají produkty, které pro ně mají přidanou hodnotu, jsou kvalitnější, z lokálních a čerstvých surovin a nejsou do nich přidávané chemické látky. Pokud takový produkt zdravého životního stylu chci, musím být připraven na to, že bude stát více. A to je třeba případ i naší značky čerstvých ovocných šťáv UGO.

Patria Online: Jakou nákladovou položku považujete nyní za nejvážnější?

Prošetření se k lepším hospodářským výsledkům není silnou stránkou Kofoly. Jsme daleko úspěšnější v hledání nových cest než optimalizaci. Nicméně jsme už relativně velká firma, která ví, že má své rezervy. Struktura nákladů je košatá. Největší položkou jsou prodejní náklady, které platíme obchodním řetězcům, restauracím, tedy přímým zákazníkům za to, aby více prodávali. Dále pak suroviny a tým. Obchodní model stavíme na velkém obchodním týmu, na kvalitní obsluze jednotlivých zákazníků.

Patria Online: V Praze příliš vidět nejste, změní se to?

Faktem je, že Kofola vznikala na Moravě a tam je jedničkou, jedničkou jsme i na Slovensku. Do Čech přicházíme se zpožděním a Praha je úplně specifický trh. Snažíme se s Kofolou oslovit i cizince a návštěvníky Prahy. Máme zde ještě výrazný potenciál růstu.

Patria Online: Kde by chtěla být Kofola za 10 let?

Naší vizi máme myslím poměrně jasně definovanou. Chtěli bychom být do několika let jedničkou v ČeskoSlovensku v segmentu HoReCa, tedy v hotelích, restauracích. Už nyní jsme jedničkou na trhu ve Slovinsku a na to bychom rádi navázali v celém adriatickém regionu. Chceme také zlepšit náš obchodní model v Polsku na tu úroveň, jakou máme v Česku, Slovensku a Slovinsku.

 


Čtěte více:

Výsledky NWR v 3Q15 (+komentář analytika)
19.11.2015 8:16
Dnes ráno před otevřením pražského trhu zveřejnila své hospodářské výs...
Výsledky Philip Morris ČR - Pozitivní trendy na Slovensku pokračují (komentář analytika)
19.11.2015 8:33
Philip Morris ČR dnes zveřejnila hrubý zisk ve výši 3,9 miliardy Kč a...
Rozbřesk – Zápis z říjnového zasedání Fedu potvrdil, že zvýšení sazeb v prosinci je jisté
19.11.2015 9:10
Zápis z říjnového zasedání Fedu dal prosinci jednoznačnou zelenou. Pod...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.05.2024
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb
03.05.2024
22:04Silný závěr týdne na Wall Street  
17:43Zisky obchodovaných firem v následujícím roce, cyklus a dlouhodobý trend
16:50Plány centrálních bank zřejmě zkomplikují vyhlídky eurozóny, varuje ekonom
16:46Data i výsledky trhům v závěru týdne přejí, ISM ale zaselo pochybnosti  
16:23Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 31.3.2024 (1Q 2024)
15:16Baron: Akcie Tesly začnou prudce posilovat
15:01Tomáš Vlk: Trh práce v USA konečně oslabuje, k radosti investorů  
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií
7:49Pokles čistého zisku Komerční banky o 21,3 pct meziročně ovlivnily opravné položky. Mírně klesly také provozní výnosy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data