ČR dnes zveřejnila hrubý zisk ve výši 3,9 miliardy Kč a konsolidované tržby ve výši 8,0 miliard Kč za prvních devět měsíců roku 2015, což představuje nárůst o 6,2 %, respektive pokles o 21,3% oproti stejnému období roku 2014.
Konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH klesly za 9M o 21,3 % na 8,0 miliard Kč, především vlivem změny provozního modelu ve výrobě s platností od 1. ledna 2015. Celkový trh s cigaretami vzrostl od začátku roku do konce září o 2,5 % v České republice a na Slovensku vzrostl o 0,3 %. Tržní podíl klesl v České republice o 1,1 procentního bodu a na Slovensku vzrostl o 2,0 procentní body, přičemž objem domácího odbytu vzrostl o 1,9 % v České republice a na Slovensku pak vzrostl o 3,6 %.
„Náš hrubý zisk za prvních devět měsíců 2015 vzrostl především díky příznivému vývoji cen v České republice i na Slovensku a zároveň v důsledku příznivého objemu prodejů na Slovensku. Naše konsolidované tržby byly primárně ovlivněny změnou provozního modelu ve výrobě s platností od 1. ledna 2015, a to v souladu s naším úsilím zvýšit konkurenceschopnost našeho závodu v Kutné Hoře. Náš závod nyní působí jako poskytovatel výrobních služeb oproti dřívějšímu modelu smluvního výrobce,“ sdělil András Tövisi, předseda představenstva a generální ředitel ČR.
„Výsledkem této změny společnost ČR a.s. nevlastní materiály pro výrobu, je odměňována za poskytnutou službu přeměny materiálů do hotových výrobků formou poplatku za výrobní službu a zároveň nevykazuje exportní prodeje. Tržby za výrobní služby jsou v principu nižší než tržby z exportních prodejů vykazované v minulém roce, a to v souladu s nižšími výrobními náklady vztahujícími se k poskytované službě od 1. ledna 2015, v porovnání s vyššími náklady vztahujícími se k exportním prodejům před změnou provozního modelu,“ dodal Tövisi.
„Celkový trh s cigaretami mírně vzrostl v České republice i na Slovensku, a to zejména v důsledku příznivého vlivu sezónnosti a zlepšující se ekonomické situace. Zatímco náš tržní podíl na Slovensku i nadále stabilně rostl, a to především v důsledku růstu značek Marlboro and L&M, náš tržní podíl v České republice byl nepříznivě ovlivněn především pokračujícím poklesem našich lokálních značek a značky Red&White, což bylo částečně kompenzováno vyšším podílem značek i L&M,“ uvedl András Tövisi.
Názor Patria
Philip Morris dnes ráno zveřejnil své mezitímní výsledky za 3Q15. Tržby v meziročním srovnání klesly o 23,3%, což bylo dáno zejména změnou provozního modelu ve výrobě. Hrubý zisk mírně vzrostl (+1,4% r/r), tedy přibližně 3% nad našimi odhady. Výsledky podpořil příznivý vývoj cen jak v České republice, tak i na Slovensku a zároveň příznivý vývoj prodejního mixu na Slovensku.
Tržby v České republice (po vyloučení spotřebních daní a DPH) se meziročně zvýšily o 10,1 % na 1,6 mld. Kč, především vlivem příznivého vývoje cen (151 mil. Kč), zatímco objemy prodejů a produkční mix působil negativně (8mil. Kč). Celkový trh cigaret v České republice vzrostl ve 3Q15 o 6,2 % r/r. PM ČR tedy výrazně zaostal za výkonem celého trhu, když objem dodávek vzrostl “jen” o 2,2%, což mělo za následek snížení tržního podílu o 1.9pb na 45.8%.
Opačná situace panovala na Slovensku. Tržby zde společnosti vzrostly o 7,7% na 28,4mil. EUR, především v důsledku příznivého vývoje objemu prodejů a prodejního mixu. Celkový trh cigaret na Slovensku vzrostl ve 3Q15 o 2%, zatímco PM ČR byl schopen opět navýšit svůj tržní podíl o 1,3pb na 57,3%.
Tržby za výrobní služby (export) dosáhly 0,6 miliardy Kč, tedy přibližně v souladu s tím, co společnost vykázala i ve 1Q15 a 2Q15.
Jako obvykle v prvním a třetím čtvrtletí PM ČR nezveřejnil žádné detailnější informace ohledně své provozní výkonnosti. Z výsledků je patrný pokračující růst tržního podílu na Slovensku a mírné zlepšení trendu v České republice. Vzhledem k vývoji ve 3Q15 nadále očekáváme, že společnost bude schopná za celý rok vyplatit dividendu ve výši až 930 Kč na akcii (7,8% dividendový výnos). Trh na výsledky dle očekávání reaguje neutrálně, říká analytik Patria Finance Václav Kmínek.
Zdroj: BBG, Philip Morris