Šest let akcie restaurací v USA přinášely investorům radost. Konec roku 2015 se ale „runup“ zastavil. Poté, co akcie restaurací, například Domino Pizza Inc., Kona Grill Inc., Ruth Hospitality Group Inc či Popeyes Inc. vzrostly v cenách i o 1000 procent, zažije celý segment za rok 2015 ztrátu. A to první roční ztrátu od roku 2008. Z restauračního segmentu oslabilo v roce 2015 nejméně o 10 procent až 20 titulů. Svá historická minima během prosince 2015 atakovaly akcie společností El Pollo Loco Holdings Inc či Noodles & Co. Proč teď? „Investoři ztrácejí apetit po akciích restauračních společností,“ odpovídá analýza agentury Bloomberg.
Výprodej akcií restaurací zesiluje od léta 2015

Zdroj: Bloomberg
Podle analytiků se v roce 2016 ale začnou investoři více dívat na výkony restaurací, které byly jedním z lídrů akciových trhů v posledních několika letech. Zatím ale burzovní data neukazují nic příznivého. Výprodej cenných papírů restaurací je doslova průřezový, investoři prodávají nejen akcie firem, provozující jednotlivé restaurace, ale i akcie restauračních řetězců. Výprodeje zesílily za poslední čtyři měsíce roku 2015. A burzovní index dokazují tento trend. Full Servis Restaurant Index USA agentury Bloomberg vykázal pokles o 19 procent, Bloomberg USA Limited Service Restaurant Index odepsal téměř 11 procent.
"Restaurace jsou jedním z nejvíce pracovně náročných skupin v indexu S&P 500. To jim dává určitou zranitelnost, především kvůli tlaku na marže, kdy mzdy a inflace mohou sehrát negativní roli,“ vysvětluje možné důvody ztrát Tom Lee, analytik LLC. Naproti tomu, během roku 2015 vzrostly v segmentu amerických restaurací za říjrn mzdy o 0,6 procenta- To je největší nárůst za posledních pět měsíců, zatímco příjmy firem zrychlily jen o 0,4 procenta z růstu 0,2 procenta v předchozím měsíci.
"Medvědí" očekávání na akcie restaurací stouply na 44 %
Zdroj: Bloomberg
„Po tolika dobrých letech pro akcie restaurací jsem se stal obětí svého vlastního úspěchu," řekl agentuře Bloomberg Larry Miller, zakladatel MillerPulse.com, která se zabývá poskytováním výkonnostních dat v odvětví služeb. Podle Millera je totiž nyní velmi těžké pro většinu společností z restauračního segmentu obecně dát nějaké srovnání a výhled. V důsledku toho by měli investoři počítat s pomalejšími nebo klesajícími prodeji a být připraveni na to, že nastanou tvrdé časy pro zvýšení valuací akcií firem ze segmentu.
Data, která Millerova společnost sbírá, třeba o návštěvnosti restaurací, navíc ukazují, že návštěvy spotřebitelů ve srovnání s rokem 2014 klesají a návštěvníci v průměru utrácejí "o něco méně". A to byl rok 2015 lepší, než se původně čekalo. Američané byli finančně ve "slušné formě", zaměstnancům rostly příjmy, zaměstnavatelům zase zisky, důvěra v ekonomiku se oproti minulosti zvedla. Podle Millera ale nemusí stávající výprodeje akcií restaurací nutně znamenat předzvěst nějakého širšího spotřebitelského chování. „Svědčí spíše o tom, jaká očekávání investoři mají,“ tvrdí Miller.
Akcie restauračních společností nyní ovlivňují nejen výhledy na příští rok, co do odhadovaných příjmů, ale především změny a novinky v nabídkových menu, které mohou přilákat nové návštěvníky. Mezi sledované ukazatele patří i kapitálová síla restauračních firem. Analytici, které ale oslovila agentura Bloombers, pro výhled na segment do roku 2016 míní, že investice do akcií restauračního segmentu může naplnit okřídlené heslo o tom, že riskovat se vyplatí.
Zdroj: Bloomberg