Sektor luxusních módních společností v letošním roce stíhala jedna výzva za druhou. Ke skomírající poptávce v Číně se přidal silný dolar a ke konci roku ještě teroristické útoky v Paříži. Rok 2015 tak pro luxusní společnosti od přes Richemont až po Pradu bude pravděpodobně rokem, který by nejraději zapomněly. S padajícími tržbami klesala i cena akcií módních firem. Kupříkladu italský výrobce kabelek za 3000 dolarů ohlásil své poslední hospodářské výsledky předminulý týden a kvůli citelnému propadu asijských tržeb se 16. prosince dočkal i poklesu ceny akcií na rekordní minimum. Horší výsledky vedly právě Pradu k omezení plánů na otevírání nových butiků, snižování nákladů a představení o něco dostupnějších produktů. A není zdaleka jedinou značkou, která zavádí opatření s cílem přizpůsobit se aktuálním tržním podmínkám.
Luxusní akcie letos převážně následovaly sestupný trend

Modře největší luxusní holding , jehož akciím se oproti většině konkurence letos celkem dařilo, fialově německý , žlutě britská Birberry, zeleně italská a červeně švýcarský luxusní holding Richemont.
Ačkoliv se výhled pro příští rok zdá být pro luxusní módní trh, jehož hodnota dosahuje kolem 278 miliard dolarů o něco příznivější, není lepší zase o tolik. Dle očekávání by se trh se značkovým designovým oblečením a dalšími luxusními doplňky měl dočkat v příštím roce asi 4procentního růstu. To je sice ve srovnání s letošním jednoprocentním růstem o něco pozitivnější, nicméně ve srovnání s průměrem za posledních pět let jde o zhruba poloviční tempo růstu. Každá z luxusních společností se vyrovnává se současnou obtížnější situací v odvětví po svém, některé způsoby jsou však pro většinu společné.
Tržní konsolidace
Vzhledem k momentálním okolnostem na trhu jako je válející se hotovost, sazby, které porostou a některé nezávislé společnosti, které jsou pod značným tlakem, by transakce v luxusním sektoru mohly v roce příštím překonat letošní objem 2,5 miliardy eur. V hledáčku kupujících včetně Keringu by se mohly octnout značky jako je Balmain, Dolce & Gabbana, Furla, Lanvin, Longchamps, Maurice Lacroix nebo Parmigiani. Pokud se situace na trhu nezlepší, mohli bychom být svědky i návratu velkých transakcí. Velmi pravděpodobné jsou v příštím roce primární emise akcií módních domů Valentino a Versace.
Budoucnost v digitálním obsahu
Luxus oproti jiným odvětvím dlouho odolával trendům v online prodejích a obsahu. V době, kdy ale internetové tržby rostou oproti celému luxusnímu sektoru více než dvojnásobným tempem, i značky jako Louis Vuitton, či Mulberry nemohou nadále online prostředí jako obchodní a komunikační kanál ignorovat. V rámci konkurenčního boje tak značky web začaly brát vážně. V letošním roce se tak v luxusním sektoru rozběhla doslova horečka nabírání technologicky zdatných expertů. Novým šéfem pro digitál se tak v luxusním holdingu stal Ian Rogers z Applu. Luxusní značky na webu začaly experimentovat. Kupříkladu britská vytvořila online reklamní kampaň z fotek zákazníků. Zkušenost, kterou si zákazník odnese z online prostředí, musí být pro něj zážitkem a značky se musí snažit, aby nešlo jen o klikání na kabelky.
Maloobchodní restart
Zpomalení růstu v odvětví luxusu již dolehlo i na tradiční luxusní značky jako jsou Louis Vuitton nebo , nejen tyto módní domy byly nuceny přikročit ke zmenšování některých retailových prodejen a jiné dokonce zavřít. Musí tak podle Boston Consulting Group nyní získat o to více tržeb právě z těch butiků, které jim zbyly a to hlavně na rozvinutých trzích, jako je Evropa. Značky budou muset využít všechny klasické páky v luxusníém retailu, aby získaly zpět tržby na stejné bázi – tedy renovovat butiky, vylepšit nabízené sluižby a mít na skladě více příslušného zboží. Otevírat jen další nové butiky již jednoduše nestačí.
Vysoká krejčovina, vysoký „tech“
Technologie jsou trendem dnešní doby a tento tech hit se nevyhýbá ani luxusnímu sektoru. Ačkoliv jsou technologie jen zřídka tak módní jako chytré, i to by se mělo změnit. A nejde jen o první letošní vlašťovky spojení technologie s designem těch neluxusnějších značek v podobě chytrých hodinek od TAG Heuer (LVMH) nebo kožené náramky od pro Watch. Technologie by se časem mohly stát souřástí krejšoviny a normálních doplňků. Kupříkladu Google ve spolupráci s proslulou značkou džín Levi Strauss vyvíjí již nyní textílie, jejichž součastí budou vodivá „chytrá“ vlákna. Z kalhot se tak může stát dotyková obrazovka.
Zdroj: BBG