Autonomní auta jsou teď velkým hitem. Všichni o nich mluví a všichni předpovídají zářnou budoucnost této technologii. I samotné IT firmy roztleskávají technologii těchto vlastně počítačů na kolech, které převáží lidi. Slibují plynulou dopravu, snadné parkování, méně spotřebovaných pohonných hmot a hlavně nižší počet mrtvých na silnicích. Ale co když všechno není tak růžové, jak se na první pohled zdá.
IT technologie jsou jedno obrovské téma. Samozřejmě řada lidí se sveze s „hypem“, který se okolo toho vytvořil. Tento článek je ale prostě o tom, co všechno se může pokazit na cestě k autonomní individuální automobilové dopravě.
První věc, která napadne snad asi úplně všechny – určití lidé vnímají řízení auta jako zábavu a jsou tu také tací, kteří říkají, že mají plné právo rozhodnout se nad tím, jestli budou řídit nebo ne. Zkrátka musí existovat svoboda zda řídit či ne. Nikdo jim nemůže nedobrovolně odepřít právo řídit, jenom protože je tu nová technologie.
To dává smysl. Je to jako bychom zakazovali telefonovat stolními telefony, protože už máme mobily. Myslím si, že nás čeká budoucnost, kde skutečně zvítězí autonomní automobilová doprava, ale určitá část lidí bude řízení vnímat jako prostředek vyhranění se nebo vyjádření svobody. Konsekvence, které napadnou asi každého motoristu jsou finanční. Nehodovost strojů by měla být určitě nižší, než u lidí. Proto by pojistky pro lidské řidiče mohly být vyšší.
Dalším problémem je systém sám o sobě. Když se všichni spolehnou na centrální řízení infrastruktury může při výpadku těchto systémů dojít k totálnímu kolapsu dopravy. A to se už vůbec nebavíme o kybernetické bezpečnosti takového systému. Řešením by bylo nahrazení stávajících nedostatečně chráněných systémů složitějšími, které by odolaly podobným útokům nebo výpadkům.
Další věcí mohou být nehody v počátcích nasazování takových technologií. A následná neochota lidí autonomní vozy používat. To se samozřejmě stane a bude stávat při startu provozu takových systémů. Šancí jak překonat tyto námitky a obavy je vhodná komunikace a uvědomění si jak špatní řidiči lidé mohou být a kolik lidí dennodenně umírá na silnicích.
Třetím problémem může být nadužívání autonomních vozů. Silnice mohou být zaplaveny automaty brázdícími ulice měst bez jasného cíle. Tím se naopak bude situace ve městech zhoršovat. Řešením může být zpoplatnění používání autonomních vozů na základě jejich používání. Nebude se platit za používané ulice a silnice, ale za samotné používání autonomních aut.
Čtvrtý problém je asi jeden z největších problémů - eroze benefitů. Jednoduše řečeno – náklady na celý systém, který se bude muset pro autonomní provoz vybudovat může převážit nad výhodami a přínosy této změny. Bude záležet, jak by byl nový systém spojen s hromadnou přepravou, jestli se lidé zbaví auta jako předmětu osobního vlastnictví a nahradí ho sdílením jednotlivých přepravních jednotek.
Kromě toho jsou autonomní vozidla také etický problém. Klasickým problémem může být situace krizového brždění. Kdo má právo říkat, koho srazit na přechodu a koho ne. Lidi na přechodu, na ulici nebo na tramvajovém páse? Je to programátorova odpovědnost? Uvidíme, jak celý etický problém společnost uchopí.
Zdroj: HBR