Ohrozí víc tradiční auto průmysl služba sdílení aut, tedy "car sharing", nebo celosvětový nárůst počtu „samo řiditelných“ vozů? Odpověď na otázku poskytla studie poradenské společnosti Boston Consulting Group. Podle závěrů studie má sice nárůst objemu služeb sdílení aut po roce 2021 "erodovat" tržby a výnosy tradičních výrobců automobilů, ale nebude mít na segment zdaleka tak zhoubný dopad, jako vzestup počtu samo řiditelných automobilů, který se čeká v závěru příštího desetiletí.
Ze studie Boston Consulting Group dále vyplývá, že služby sdílení aut, jakou je například Zipcar od Avis Budget Group či Car2Go, kterou poskytuje AG, mohou tradiční auto výrobce připravit v roce 2021 celosvětově na příjmech až o 8 miliard amerických dolarů a o 550 000 vyrobených aut. A větší dopady vlivu nástupu služeb sdílení aut na tradiční auto průmysl zažije Evropa a asijsko-pacifický region, než kontinent Severní Ameriky, říká studie.
Výrobci aut mají podle odhadů Boston Consulting Group v roce 2021 kvůli „car sharingu“ přijít o 52 tisíc prodaných aut. Číslo má být ovšem kompenzováno prodejem až 44 tisíc vozů ročně společnostem, které budou poskytovat služby sdílení aut. Takže podle Boston Consulting Group má „čistá“ ztráta pro výrobce aut činit 8 tisíc aut v hodnotě přes 500 milionů dolarů. Americké automobilky, jako Motor Co a Co, investují již nyní do služeb car sharingu na několika trzích, jako doplňku k individuálním prodejům, nejsou v tom ale osamoceny. Evropské značky aut stále více pronikají i na americký trh se službami sdílení aut, například nabídla službu DriveNow, kterou pronajímá elektrická vozidla i v americkém San Franciscu. Zákazník zaplatí jednorázový poplatek 39 dolarů, pak 12 dolarů za prvních 30 minut jízdy a po nich pronájem ve výši 0,32 dolaru za každou ujetou minutu.
„Samo řiditelná vozidla (autonomní auta) budou mít v delším časovém horizontu mnohem větší dopad na prodeje nových aut než sdílení aut," konstatuje Boston Consulting Group. Nebude to ale dřív, než po roce 2027, dodává studie. Faktem také zůstává, že poradenská společnost nezapočítala do krátkodobých vlivů působení služeb, jako je Lyft či Uber, tedy služeb „aut na zavolání“. Příchodem samo řiditelných vozů se dá čekat stále větší sbližování služeb sdílení aut a služeb, jako je jízda na zavolání. „Sdílení aut nezpůsobí „změnu hry“, ale samo řiditelná auta ano, protože smažou rozdíly mezi sdílením aut a službou aut na zavolání,“ uzavírá studie Boston Consulting Group.