Akcie Pandora: Zrození šperkařského hitu
Ještě před pár lety bychom si pod pojmem “pandora” nedokázali vybavit nic jiného, než mýtickou postavu z řeckých dějin, která otevřením skříňky přinesla bídu a utrpení.
Dnes se však zdá, že dánská šperkařská firma přináší dívkám a ženám po celém světě naprostý opak. Luxusní osobité šperky se staly naprostou senzací, což dokazuje i dlouhodobý a konzistentní růst ceny akcie.
Převrat v roce 2012 a masivní expanze
Pandora byla založena v Kodani v roce 1982, ale poprvé o sobě dala významněji vědět teprve před několika lety díky velmi úspěšné marketingové kampani. Kampaň se šíří všemi dostupnými komunikačními kanály a její úspěšnost se významně podepisuje na tržbách a čistém zisku společnosti.
Vysokému zisku přispívají nízké výrobní a pracovní náklady, neboť všechny šperky se vyrábějí v Thajsku, kde průměrná mzda v roce 2000 dosahovala v přepočtu 4 320 korun*. Hrubá marže společnosti Pandora se pohybuje nad 70 %.
Stěžejním bodem zahájené kampaně bylo rozšíření sortimentu ze dvou tematických oblastí na sedm (Valentýn, Jaro, Den Matek, Léto, Před-podzim, Podzim a Vánoce) a vytvoření příběhu náramků, na kterých stojí celý prodejní koncept.
Čtěte také: Módní průmysl: Souboj tří značek
Strategie zahrnuje vstup na nové trhy ale i posílení pozice na těch stávajících. V únoru Pandora zahájila jednání se společností Oracle Investment (Hong Kong), která svými marketingovými znalostmi o čínském trhu zabezpečí dokonalou alokaci nově otevřených poboček v Číně v období od roku 2015 do roku 2018.
Mezi další plány pro období 2016 – 2018 patří otevření 200 – 300 nových obchodů, přičemž 60 % z nich v Evropě, 20 % v Americe a 20 % v Asii.
Pandora: Zajímavý dividendový výnos
Akcie Pandora je nejen atraktivní svým stabilním růstem, ale také dividendovým výnosem. V průměru za posledních 5 let rostla dividenda o 22 %, když za rok 2015 bude vyplaceno 13 dánských korun na akcii. Průměrný dividendový výnos se pohybuje nad hranicí 4 %.
Pandora cílí na emoce – osobní příběh a hra na city
Pandora zamotala hlavu nejen ženám ale i mužům, kteří mají pocit, že darují mnohem víc než kus stříbra. Dokonalý koncept spočívá v tom, že koupí vztah mezi zákazníkem a prodávajícím nezaniká, ale naopak vzniká silný impulz k dalšímu nákupu. Nejlépe v takové podobě, aby každý náramek zdobilo co nejvíce korálků.
Dokupování jednotlivých korálků by mělo reflektovat všechny podstatné události v životě, což dokládá slogan Pandory “unforgettable moments” (nezapomenutelné zážitky). Pandora se snaží prodat především emoce všem ženám a dívkám na celém světě.
Čtěte také: Luxus stále v kurzu: Michael Kors předčil očekávání
Jako slabou stránku tohoto konceptu lze označit velmi úzké portfolio produktů, kterému vévodí právě zmíněné náramky. Jako výhodu i nevýhodu je možné vidět v ocenění produktů. Cena samotného stříbrného náramku se pohybuje v řádech tisíců a korálky se v průměru prodávají za tisíc korun za kus.
Zůstává proto otázkou, za jak dlouho se všechny ženy vzpamatují z omámení korálkovým sentimentem a zda bude po dlouhém růstu následovat strmý pád. Vše ovšem naznačuje, že korálkové „šílenství“ bude mít delšího trvání. Důkazem toho jsou nekonečné fronty před obchody Pandora, nad kterými se pozastavil snad každý návštěvník obchodních center o Vánocích.
Autor: Petr Cimala, Karolína Barotová | aurainvest.cz
Zdroj dat: Pandora 2015 report, tradingeconomics.com, finance.yahoo.com
Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.
*kurz THB/CZK 0,68096 k 22. 2. 2016
Aura Invest Group je vázaným zástupcem obchodníka s cennými papíry
Colosseum, a.s. Na českém trhu nabízí profesionální služby obhospodařování
majetku na individuálních investičních účtech AURA INVEST Aktivní správa a AURA
INVEST Chytré portfolio. Spojte své síly se silnými partnery a svěřte své
finance pokročilému obhospodařování majetku.
Více informací či nezávaznou schůzku si sjednejte na www.aurainvest.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři