Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Po hypotéční krizi přijdou automobilky?

Po hypotéční krizi přijdou automobilky?

15.03.2016 17:45

WSJ informuje o tom, že v USA se množí počet případů nesplácených úvěrů, které financují nákup automobilů. Deník v této souvislosti dokonce vzpomíná na hypotéční krizi. Jde o přehnané obavy, nebo budou automobilky v centru další finanční bouře?

Během hypotéční krize byly úvěry na nákup hypotéky tlačeny i lidem, kteří bez detailnějšího zkoumání neměli na to, aby hypotéku mohli splácet. O celé věci je možno hovořit na několika úrovních. Včetně té, že politici a vládní představitelé nebyli ochotni vidět a slyšet varování, protože úvěrová mašinérie rozjetá v zájmu vyšších bonusů na Wall Street jaksi mimochodem „řešila“ problém se zvyšující se příjmovou nerovností: Běžným lidem sice nerostly příjmy, ale jejich životní standard byl opticky zvedán tím, že dosáhli na hypotéku. U aut by to teoreticky mohlo fungovat podobně. Ale skutečně jsme se nepoučili?

Ford jako jeden příklad za všechny

Důvod, proč jsem zamyšlení na téma možného klonu hypotéční krize zařadil do série Zaostřeno na blue chips, je jednoduchý. Poměrně často se zde dostaneme k fundamentálnímu pohledu na nějakou automobilku a až na pár výjimek dospějeme k zhruba stejnému závěru: Samotná výrobní a prodejní část firmy je zisková a vede si dobře i na úrovni cash flow. Část, která poskytuje zákazníkům financování nákupů, je ale u volného cash flow hluboce v červených číslech a příčinou je prudký růst pohledávek.

Princip je tedy jednoduchý: Firma vyrobí auto a se ziskem ho prodá. Neprodá jej ale za hotové, ale zákazníkovi půjčí. Je tedy stále (účetně) zisková, její cash flow je ale v záporu, protože investuje do pohledávek za zákazníky. Tato investice by se ale měla vrátit - hotovost se nedostaví hned, ale během více splátek v budoucnu a to s odpovídajícím zhodnocením. V ideálním případě tak nyní hledíme jen na to, jak se z velkých automobilek stávají z velké části i banky a až si nový systém sedne, vše poběží jako na drátkách.

Abychom si udělali přesnější obrázek o rozsahu celé transformace, podívejme se na velikost aktiv obou divizí Fordu ke konci minulého roku:

da

Zdroj: Ford

Automotive divize měla na konci minulého roku celková aktiva ve výší 92 miliard dolarů. Finanční divize měla celková aktiva ve výši 137 miliard dolarů. A z nich bylo 126 miliard dolarů financováno dluhem a jeho ekvivalenty (v tabulce už není vyznačeno). Finanční divizi přitom meziročně přibylo asi 16 miliard aktiv, divizi Automotive asi 1 miliardy aktiv. Celkové tržby firmy se přitom zvedly jen asi o 5 miliard dolarů.

Jak tedy ukazují výše uvedená čísla, pohledávky Fordu jsou asi z 92 % kryty závazky (tj. ne vlastním kapitálem Fordu). Takže pokud by se mělo ukázat, že pohledávky jsou kvality horší než dobré, bude to samé platit i o závazcích finanční divize. Ty jsou zase něčí pohledávkou, krytou opět něčím závazkem. Takže automobilky nejsou určitě osamoceným finančním ostrovem, ale jsou s celým finančním systém pevně provázány.

Dobré, nebo špatné?


Klíčová otázka jak z hlediska valuace a finančního zdraví automobilek, tak z hlediska zdraví celého systému zní: Jsou pohledávky finančních divizí rozumně kvalitní, nebo jsou (budou) pohledávkami špatnými? Určitou odpověď nabízí následující graf. Podíl půjček s nejnižším kreditním hodnocením (světle modrá) trendově roste, i když jeho podíl na celku je zhruba stabilní:

d2

Na mě osobně graf sám o sobě příliš uklidňujícím dojmem nepůsobí, ale možná, že nejdůležitější je na něm to, že je od Fedu. Tj., Fed vývoj v této oblasti snad pečlivě monitoruje a neunikne mu slon v místnosti podobně, jako u krize hypotéční.

Investor Barry Ritholtz poskytuje zajímavý argument proti obavám z automobilové verze hypotéční krize: Sebrat neplatičovi auto trvá několik hodin, zatímco proces odebrání domu v případě nesplácení hypotéky může trvat i roky (a během nich může toto aktivum ztratit velkou část hodnoty). Do aut se například montují zařízení, které mohou na dálku znemožnit jejich nastartování a vyhledat jejich polohu, takže pokud někdo jeden den nezaplatí, druhý den ráno nenastartuje a v poledne si pro jeho auto dojedou.

Co výše uvedené ale znamená? Pokud by automobilky tlačily na trh více aut, než je schopen na základě své současné a budoucí kupní síly vstřebat, začnou se jim po čase místo splátek půjček vracet prodané vozy (hladce a rychle) zpět. To znamená, že finanční divize budou mít v aktivech místo pohledávek auta, jejich pasiva si ale budou žádat o tok hotovosti. Pokud se tedy věřitelé automobilek nespokojí s tím, že jejich dluhy budou spláceny v naturáliích, budou se špatné dluhy tvořit tak jako tak, jen o jednu úroveň výše. Někdo může tvrdit, že základem těchto špatných dluhů by byla jen nedostatečná likvidita a ne insolvence. Ale pokud trh není schopen vyrobená auta vstřebat, je to trochu otevřená otázka – proti pasivům bude stát „hodnotné“ aktivum, které ale nikdo nechce. Obávám se, že toto téma se bude ještě vracet.



 

Čtěte více:

Dividendové miniportfolio - Evropa
15.03.2016 11:45
Finanční trhy se v prvním čtvrtletí letošního roku rozhodně nenudí. Pr...

Váš názor
  •  
    16.03.2016 12:32

    Veľmi zaujímavý a poučný článok.Je síce pravda,že nasýtenosť svetového trhu je značne nerovnomerná,ale práve v menej rozvinutých zemiach sú veľké rezervy. Ale práve v týchto zemiach nie sú ani peniaze ani infraštruktúra potrebná pre rozvoj autodopravy. V prípade krízy v predaji automobilov visí "damoklov meč" nad štátmi ako je Slovensko, kde výroba automobilov je nosným prvkom v ekonomike. Myslím si však, že v najbližšom desaťročí toto zatiaľ nehrozí.
    Petrík
  • Automotive
    16.03.2016 11:05

    Souhlas s profesorem, že jde o skvělý postřeh a velmi zajímavý je fakt, že díky FEDu. Zajímalo by mě, co vidí FED na konci. Řekl bych, že Ford i se svou finanční divizí už mnoho přispět nemůže k tomu, aby se ve světě více utrácelo. Myslím je neuvěřitelné, co už dokázali. Jak je na tom koncern VW?
    Mudrc
  • Po hypoteční krizi...
    15.03.2016 19:57

    Opět velmi bystrý a rozumný pohled na možné přesycení trhu v automobilové branži s eventuelními přesahy do finančních toků a vyvolání finančních insolvencí v různých úrovních distribučního a spotřebního řetězce. Co s tím?. Co takhle zkrotit produkci a nepodbízet se spotřebitelům ? Hezký večer. IJ
    • Re: Po hypoteční krizi...
      16.03.2016 9:41

      Divím se, že sami automobilky nevidí slona v místnosti. U těch finančních divizí a jejich obchodním modelu je třeba zmínit další veledůležitou věc. A tou je prodej se závazkem zpětného odkupu za předem stanovenou cenu. Jak píše pan Soustružník, nesplácená auta se budou snadno zabavovat a prodávat během několika dní (na rozdíl od nemovitostí). Je zde velké opomenuté ale. Trh je v takovém případě během "několika dní přesycen a ceny v bazarech každodenně padají. Na tomto trhu ale automobilky musí realizovat vozy ze zpětných odkupů, ale již ne za předpokládané plánované ceny. A spirála se roztáčí. Automotive divize tak na prodeji průměrného vozu v roce 2015 vydělá 1500 dolarů, v roce 2017 na závazku zpětného odkupu prodělá 1000 - 2000 dolarů. Tam z cyklického pohledu vždy mizí veškeré zisky z předchozích let. Již si nepamatuji, čí je tento přiléhavý výrok z konce minulého století, kdy automobilky dokonce zakládaly své banky, aby mohli vyvalit produkci z vrat výrobních hal za 499 marek měsíčně. Na otázku budoucnosti automobilek řekl (snad Dr. Friedhelm Busch) "Co v takovéto konfiguraci můžeme očekávat jsou odbytové rekordy bez zisků (Absatzrekorde ohne Gewinne). Tak tomu bylo vždy a nyní tomu nebude jinak. Slon je v místnosti. A co myslíte? Jestliže Draghi takového slona uvidí, záměrně ho přehlédne. Vždyť přeci dluhy roztáčí kola ekonomik. Avšak všeho do času!
      jiri
Aktuální komentáře
29.04.2024
22:01Wall Street vstoupila do nového týdne růstem; Tesla +15 %  
17:07Tesla a pár dalších vystupují z řady, akciové indexy však velký růst nepředvádějí  
16:38Švýcarský návrat ke starému normálu, eurozóna a USA jemu vzdálené?
15:37NET4GAS, s.r.o.: Zveřejnění výroční zprávy společnosti za rok 2023
15:21Primoco UAV SE: Konsolidovaná výroční finanční zpráva za rok 2023
15:01Musk v Číně odblokoval samořízení Tesly, akcie v reakci posilují
14:48Míra inflace v Německu v dubnu setrvala na březnových 2,2 procenta
14:30ČEZ OZ uzavřený investiční fond a. s. - Výroční zpráva za rok 2023
14:14Týdenní výhled: Od Fedu nečekáme akci ani velké rétorické změny, velký tech prozatím rally zachránil. ČNB znovu -50 bps, ale zpomalení se blíží  
13:57UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o deváté výplatě úrokového výnosu
13:56EU by k zastavení přílivu elektromobilů z Číny potřebovala vysoká cla
13:51Gevorkyan převzal polskou továrnu konkurenta a výrobu převedl na Slovensko. Získal také dodávky pro SKF
13:26Než otevře Wall Street: Tesla, Apple, Paramount Global  
13:00ČSOB Hypoteční banka, a.s.: Výroční zpráva 2023
13:00Primoco UAV SE: Pozvánka na valnou hromadu dne 31. 5. 2024
12:11TESLA KARLÍN, a.s.: Zveřejnění Výroční finanční zprávy za 2023
12:01Nabitý týden startuje růstově pro akcie i dluhopisy  
12:00Philips se dohodl na urovnání žalob v USA, jeho akcie prudce posílily
11:55UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Výroční zpráva za rok 2023
11:07Primoco UAV zveřejnilo výroční zprávu za rok 2023. Výrobce bezpilotních letounů v něm dosáhl růstu tržeb na šestinásobek, svolává valnou hromadu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y