Říká se, že odvážnému štěstí přeje. Některé kultury si u svých vůdců cení odvahy více, a pokud ji mají, jsou za to odměněni. Není tomu tak ale všude. My jsme analyzovali databázi, která obsahuje data týkající 75 000 manažerů a ředitelů firem po celém světě. V posledních letech jsme totiž opakovaně slyšeli od významných firem, že by jejich vedení mělo být odvážnější a tak jsme se v první řadě pokusili o definici toho, čím je odvaha v podnikání a ve vedení společnosti vlastně dána.
Podle našeho názoru se tato odvaha projevuje tím, že dovedeme zpochybňovat standardní přístupy a vytvářet atmosféru neustálého zlepšování. K tomu činíme vše, co je v našich silách, abychom dosáhli svých cílů, a přimějeme ostatní, aby šli za hranici, kterou předtím považovali za nepřekročitelnou. Důležitá je i schopnost dodávat ostatním energii, aby se vypořádali s výzvami. Musíme také rychle poznat situace, ve kterých je nutné přikročit ke změně a mít odvahu tuto změnu provést.
Na základě těchto rysů a zmíněné databáze jsme vytvořili „index odvahy“ a jeho hodnoty jsme srovnávali s tím, jak efektivně si manažeři vedou ve své práci. Korelace mezi oběma proměnnými je obecně dost vysoká a zdá se, že odvážní manažeři jsou většinou také velmi efektivní. Tento globální průměr ale skrývá velké rozdíly, které lze najít v různých zemích a regionech. V některých zemích totiž odvaha a efektivita ruku v ruce nejdou. Výsledky shrnuje následující graf, který ukazuje, kolik vysoce efektivních ředitelů firem je podle databáze i odvážných. Zatímco v USA tento poměr dosahuje 31 %, v Evropě a v Africe je to pouze 8 %.
Mezi jednotlivými zeměmi existují rozdíly ještě větší. Nejvyšší korelaci mezi efektivitou a odvahou najdeme v Číně a v USA. V zemích sousedních, tedy v Japonsku a Kanadě, se ovšem situace liší. Je tedy zřejmé, že odvážné vůdce najdeme všude, ale různé kultury na odvahu kladou různou váhu. Konkrétní výsledky u vybraných zemí shrnuje druhý graf (podíl odvážných manažerů na celkovém počtu těch nejefektivnějších). V Číně tento podíl dosahuje 38 %, zatímco v Brazílii pouze 6 % a v Japonsku 7 %:
Náš výzkum také ukazuje, že odvahu lze přirovnat k palivu. Pokud je zažehnuto v tom správném prostředí, znamená velký přínos a může celou firmu tlačit dopředu. Jestliže se ovšem vymkne kontrole, může škodit a dokonce způsobit zkázu. Jinak řečeno, k odvaze je nutno mít i jiné vlastnosti, mezi které patří zdravý úsudek, poctivost, vnitřní integrita a strategický rozhled.
Zdroj: HBR