Bankovní instituce dennodenně bojují o každého klienta a žádného ze svých stávajících se nechtějí jen tak vzdát. Přesto musejí neustále čelit kritice, že jsou jejich služby nepřehledné, poplatky příliš vysoké a úroky, které dávají například k běžným účtům, žalostně nízké.
Když se důkladně zamyslíme a zalovíme v paměti, jistě si každý z nás vzpomeneme na nějakou návštěvu bankovní pobočky, která nám pořádně hnula žlučí. Ti šťastnější mohou považovat dané extempore za výjimku,v jinak solidních službách svojí banky. Ostatní se však vzhledem k počtu stresových situací, které již ve své bankovní instituci zažili, mohou domnívat, že se je jejich banka snaží dostat s infarktem do nemocnice.
Již šest let se například vyhlašuje anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek. Vítězem za rok 2010 se stal „poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu“. Na dalších příčkách se pak umístily: poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat, poplatek za vložení variabilního symbolu do příkazu k úhradě, poplatek za předčasně splacený úvěr a konečně poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou. Když si člověk přečte, za co všechno si banky dokážou účtovat poplatky, pravděpodobně se od srdce zasměje. Úsměv však rychle zmizí, když tyto poplatky najde na výpisu ze svého účtu.
Ani s bankovní mobilitou, bezbolestným přechodem od jednoho peněžního ústavu k jinému, to není úplně růžové. Přestože existuje Kodex bankovní mobility, pod který se většina nejdůležitějších hráčů na trhu „podepsala“, občas se na pobočkách odehrávají velmi zajímavé historky. Některé z nich si může přečíst v našich článcích Změna banky? Zážitek na celý život a Nový prodejní manuál České spořitelny.
Klienti mají zkrátka občas pocit, že jsou zatlačeni do kouta, ze kterého se nemohou hnout. Většinou se nenabízí žádná znatelně lepší alternativa, a když už se objeví mezi bankami nějaká nová štika, která přichází s ojedinělými službami a podmínkami vedení účtu, brzy také skončí mezi ostatními na dně rybníka jako líný a vypasený kapr.
Jak jsou se službami své banky spokojeni naši experti? Jak se dívají na sporné bankovní poplatky, nejasné služby a nepřehledné sazebníky bank? Co by jejich banka musela udělat, aby u ní zrušili svůj účet?
PETRA KOZLOVÁ
vedoucí Občanské poradny v Rychnově nad Kněžnou, členka týmu Krotitelé dluhů
Jsem obyčejný bankovní spotřebitel, který po několika marných pokusech o pozitivní změnu sklouzl k rezignaci. Žádná banka není jedinečná, i když se tak na počátku intenzivně tváří. Už nemám čas a ani trpělivost na mezibankovní turistiku, a proto stejně jako většina dalších jen pasivně přihlížím, na což banky hřeší. Není to dobře, ale kdo z nás je připraven a ochoten vyjít do ulic? A pomohlo by to vůbec, když se zdá, že i snahy Evropské komise nemusí stačit?
PATRIK NACHER
provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com
Nejsem typický bankovní klient. Protože se tématem bankovních poplatků, přehlednosti sazebníků a porovnání úrovně a fungování bankovních služeb zabývám, jsem zřejmě náročnější než běžní bankovní klienti u nás. Co je pro mě poslední kapkou a impulsem pro zrušení účtu – že si banka účtuje vysoké poplatky i přes to, že si vše ovládám přes internetbanking ,a navíc mám relativně zajímavé a pravidelné obraty na účtu. Nejprve se tedy s bankou domlouvám, co s tím může udělat. Každý bonus či poplatkové prázdniny jsou prima a hned vám dodají důležitost a postavení, které klient jaksi očekává automaticky. Navíc vám dodají sebedůvěru. A pak už je to relativně snadné. Buď se výhodnější nabídka banky stane trvalou – a pak zůstávám, nebo se to vrátí do starých kolejí a já odcházím.
Jediné, co je na této věci mrzuté, je to, že tzv. Kodex mobility klienta (velké zjednodušení přechodu z jednoho účtu na druhý) platí pouze pro účty pro fyzické osoby. Konkrétně u mě jde ale o podnikatelské účty.
JAN TRAXLER
ekonom, ředitel FINEZ Investment Management
Já jsem se svou bankou naprosto spokojený. Už řadu let neplatím žádné paušální ani transakční poplatky. Co by mě naštvalo: kdyby mi banka začala posílat do schránky reklamní materiály, jako to dělá spousta jiných bank. Naštěstí Fio banka nedělá ani to. Takže naprostá spokojenost.
ALEŠ TŮMA
ekonom, analytik společnosti Partners
Chudáci bankéři, mají to těžké. Možná i díky spoléhání se na poplatky neprodělali během finanční krize kalhoty na výrazně rizikových obchodech – a my jim ještě nedáváme. Pravda, když už banka půjčuje moje peníze dál, také jí za to nerad ještě platím. Osobně mě v minulosti zklamala mBank, která dříve jednoduchý sazebník zkomplikovala, zavedla nové poplatky a omezení. Smutné čtení jsou také sazebníky poplatků za zahraniční a cizoměnové převody, i když i tady už se objevují přijatelnější nabídky.
Jaké máte zkušenosti se svou bankou? Štvou vás poplatky či nedostatečné služby? Napište nám svůj názor.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 3. 2011 20:44, irik
JIŽ NIKDY VÍCE ČS! Sloužil jsem jí pokorně jako VIP bezproblémový klient 18 let a odváděl nekonečně poplatky bezhlesně v konečném období cca 200 Kč měsíčně. 04/2008 nastal obrat a konec. Definitivní. Již žádné poplatky za položky, zúčtování, karty, vedení, kontokorenty ... či další nutné podobné. Vše jsem zrušil. Přímo na naší pobočce v KM po 65! minutách čekání na bezhotovostní operaci. Ihned. Bez slz dojetí či omluvy za čekání. Totiž od 01/2008 mám účty u mBank i Fio. Za celé období 39 měsíců do roku 2011 za oba účty poplatky - 0 Kč, fakticky i skrytě fakt NULA KČ!!! A to původně bez podmínek ... dokonce s kladným úrokem a to bez poplatků :-) za tuto položku. Zkuste a uvidíte ... fakt je to ZADARMO! Určitě nejsou bez chyb, ale ušetřím ročně cca 2,5 tis. ročně. Divím se nahlas všem, kteří doposud svým vlastním účtem podporují nenasytnost či přímo žravost dalších "českých" bank na trhu. Neváhejte, počítejte a konejte rychle:-) Jde o pouhou maličkost - jen o vaše PENÍZE!!!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
25. 3. 2011 22:50, chk
chcete rict, ze mi mbank a fio nabidnou bezplatne vedeni uctu a soucasne bezplatne vybery ze vsech bankomatu zdarma, trvale prikazy, vyber v hotovosti, vklad, odchozi a prichozi platbu, a uroceni na uctu aspon 1,5%p.a.? a co pro me maji, kdyz pouzivam eurovy ucet? urocej mi jej? mam moznost vyberu zdarma? prichozi zdarma? dobre forexove kurzy? taky zdarma? nene, tyhle banky rozhodne nejsou pro VIP klienty, za ktereho se povazujete:)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.