Evropská auto-rallye ještě nekončí
Už tři roky po sobě se v Evropě permanentně zvyšuje zájem o nová auta. Automobilový průmysl se tak stal jedním z hlavních motorů ekonomiky – a to nejen té české. Nejnovější výsledky registrací v zemích EU potvrzují, že nákupní apetit po nových autech ani po třech letech nemizí. Registrace nových osobních vozů za celou EU v dubnu vzrostly meziročně o 9,1 %, od počátku roku tak už celkem o 8,5 %.
Růst poptávky po nových vozech se přitom týká téměř všech zemí Unie. Výjimkou je pouze Nizozemí, kde prodeje kulminovaly v loňském roce, a Řecko, které se od začátku krize potýká s výrazným útlumem poptávky po nových vozech. A to se v „dobrých“ časech v Řecku prodávalo více aut než aktuálně v ČR, která je z pohledu poptávky na historických rekordech.
Velmi pozitivní čísla přicházejí i z největších evropských trhů, a sice z Německa a Velké Británie. V Británii se dokonce prodává v kumulovaném vyjádření nejvíce aut, v Německu se sice o maximech hovořit nedá, protože ta byla vychýlena v době šrotovného, ale i tak jde o velmi silné výsledky.
Automobilky v Evropě čeká další velmi solidní rok, tedy alespoň z pohledu poptávky. Jak ukazují tvrdá data o investicích firem do nových vozů v některých zemích nebo průzkumy mezi spotřebiteli, zájem o nová auta ještě není na vrcholu. Zvláště pak, pokud jde o poptávku ze strany spotřebitelů. Zde se stále ukazuje, že o koupi nového vozu v následujícím roce uvažuje výrazně více lidí než v předchozích letech. Jde přitom fakticky o všech pět největších trhů a mimochodem i o ČR.
Jestliže průzkumy zájmu o nová auta vyznívají stále pozitivně, nezbývá než se podívat, jak daleko má trh ke svému historickému maximu dosaženému v roce 2008. K překonání ročního maxima ve výši 14,1 mil. aut mu už aktuálně chybí jen necelých 400 tisíc vozů. A to rozhodně není vůbec vyloučené. Stačí, když se podaří udržet si letos růst prodejů okolo sedmi procent. Vzhledem k poptávce, pozitivní náladě spotřebitelů a levným penězům – a nepochybně i atraktivním cenám aut – to není nedosažitelný výsledek.
A kdo tedy těží z letošního růstu prodejů? Trhu sice dominují německé automobilky, avšak je vidět výrazné oživení prodejů italských a asijských automobilek. A nelze si rovněž nevšimnout slabšího výsledku největší automobilky v Evropě, její podíl na trhu se z necelé čtvrtiny dostává pod 24 %.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Stát motivuje k rekvalifikaci v IT: Vysoké šance na získání dotace, ale žadatelů je málo
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Tipy, jak vybrat spořicí účet: Nenechte se nachytat na podmínky bank
Marek Pokorný, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Profi Credit čelí pokutě 4 miliony korun za nedodržování svých povinností
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Petr Holub, MojeNebankovka