Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Roman Pospíšil pro Patrii Online: Emoce by měly Brexit spíš odmítnout. Ale Británie je specifická

Roman Pospíšil pro Patrii Online: Emoce by měly Brexit spíš odmítnout. Ale Británie je specifická

22.06.2016 15:17
Autor: Pavel Daniel

Voliči se zpravidla rozhodují emotivně. Mezi nejsilnější touhy lidí přitom patří život beze změn, tedy i bez Brexitu. Jenže Britové to mohou vidět úplně jinak, říká partner Institutu pro finanční poradenství Roman Pospíšil.

Patria Online: Referendum o Brexitu je za dveřmi a průzkumy až do šokující vraždy poslankyně Coxové byly neskutečně vyrovnané. Rozhodnou nakonec spíše emoce či racionální argumenty?

U voličů ve všech typech hlasování většinou rozhodují emoce. Dokonce, když se podíváte na různé učebnice a knížky o propagandě či politickém marketingu, zásadní rada zní: útočte na emoce. Mezi další doporučení patří důraz na obrazotvornost, opakování atd. O rozumu se tam hovoří minimálně.

Patria Online: Proč?

Pracovat s racionálními argumenty je strašně složité. Lidé vám musí vydržet naslouchat. Musí tomu porozumět a ještě musí cítit, že jim to není úplně proti srsti. Jinak to odmítnou. Říká se, že když někoho přesvědčujete proti jeho vůli, jen ho utvrdíte v jeho názoru. Potřebujete si pomoct emocemi. Získat si jeho důvěru, sympatie, a pak teprve přijít s nějakým raciem. To je těžká práce i tehdy, když můžete s někým hovořit osobně. Při vysílání vzkazů jen přes média vám odpadá celá škála nástrojů, jejichž pomocí můžete s voličem právě navázat vztah.

Vyvolávání emocí je snazší. Stačí věta, obrázek, zvolání… nepotřebujete nic složitě vysvětlovat. Důležité také je, že my, jako lidstvo, emoce potřebujeme. Umožňují nám fungovat a posouvat se dopředu. Strach nás chrání, lenost, ješitnost či hamižnost nás posouvají vpřed. Když se rozhodneme spořit na důchod, tak je to jistě racionální rozhodnutí. Ale abychom ho opravdu udělali, potřebujeme ještě pocit slasti, jak jsme dobří, že jsme s tím spořením začali. Tedy emoční odměnu.

Patria Online: Je v kampaních něco překvapivého?

Ani ne. Emoce, používání známých osobností, vytváření strachu…

Institut pro finanční poradenství

Patria Online: Právě u strachu se zastavme. Proč je kampaň tak negativní?

Politický marketing je založený na tom, že si položíte otázku, co voliči chtějí, nebo co by je mohlo přitahovat. A pak se do toho snažíte trefit. Tady si ale téma vybírat nemůžete, je dané. A tak vám nezbývá než lidi děsit, abyste s jejich postoji dokázali pohnout. Navíc, jak chcete dělat pozitivní kampaň na něco, co už existuje a lidi štve? Jestliže země už v EU je, těžko lidem slibovat, že když tam zůstane, uvidí něco nově pozitivního. To by musela jedině ukazovat na to, co pozitivního už se stalo. Jenže to je právě složité. Snazší je strašit.

Patria Online: A u zastánců Brexitu?

Tam je to ještě logičtější. Strach má obrovskou sílu a je největším motorem, který může lidi přinutit ke změnám. Pro většinu lidí je totiž příznačné, že nechtějí v životě žádné změny. Sice možná tvrdí opak, ale až na takové ty logické, s věkem jdoucí změny související třeba se vznikem rodiny atd., chtějí většinou své jistoty a žádné velké zlomy.

Patria Online: Takže ti nerozhodnutí by měli spíše tíhnout k setrvání v unii?

Z tohoto pohledu ano. A možná i někteří, kteří se v průzkumech rozhodují pro Brexit, by mohli otočit. Ono je totiž rozdíl něco deklarovat, a pak o něčem opravdu rozhodnout. Podobně jako když jeden partner druhému navrhne rozvod, aby mu ukázal, kam až situace dospěla. Ale nepočítá s tím, že ten druhý to opravdu přijme. Když odpověď zní třeba: „Máš pravdu, bude to nejrozumnější řešení,“ stane se najednou poraženým.

Patria Online: Možná se ve Spojeném království stalo něco podobného…

To je spíš otázka pro politology. Ale je zajímavý názor, že David Cameron slíbil hlasování proto, aby oslabil euroskeptické politiky vně i uvnitř své strany. A pak se mu to vymklo z rukou. Nicméně to je spíš téma pro znalce tamní politické scény. Já se na tu situaci dívám z hlediska kampaní, prací s voliči apod.

Patria Online: Vraťme se ke strachu...

To je neprávem velice negativně vnímaná emoce. Oslavujeme hrdiny, kteří šli proti přesile. Obdivujeme podnikatele, kteří na začátku zastavili veškerý svůj majetek. A nevidíme ty, co o ten majetek přišli. Franklin Roosevelt v době hospodářské krize prohlásil: „Jediná věc, z níž musíme mít strach, je strach sám.“ Jenže ona je to emoce ochraňující a sebezáchovná. Po tisíciletí byli lidé násobně více než dnes ohrožováni zvířaty, přírodními živly a jinými lidmi. Strach jim umožňoval přežít. Protože je budil do akce – do boje či útěku, ev. do pozice mrtvého brouka.

Dnes už máme důvodů ke strachu mnohem méně. Hlavně nemusíme mít takové obavy třeba při investování, protože při rozumné strategii nás ani neúspěch nezruinuje. Jenže to stále máme v sobě geneticky zafixované. Jedna z vývojově nejstarších částí mozku startuje hned, jak větří nějaké nebezpečí. Kdo má strach potlačený, často se dostává mezi vítěze. Anebo také naopak až na úplné dno. Přijde na to, zda to využije ve svůj prospěch či naopak. Velice hezky je to popsáno třeba v Moudrosti psychopatů. Několikrát o tom krásně psal na svých blozích pan doktor Radkin Honzák. Takže - když se vrátím zpátky - jakmile začnete strašit, lidem se rozsvítí kontrolka. Časem může zase zhasnout, ale všimnou si toho.

Patria Online: Když to prohlédnou?

Pokud to bude hloupé, může nastat i odmítnutí z racionálního důvodu. Ale častěji se lidé spíše po čase oklepou a řeknou si něco ve smyslu: „Takových strašáků už tady bylo.“ Protože se jim to nechce brát v potaz. Zase – chtějí mít svůj klid, žádné změny a zvraty. Nicméně pokud někdo začne mít opravdu vážné obavy, může pak třeba volit extrémistickou stranu, protože už nevidí jiné východisko.

Tady je mimochodem zajímavé, jak rozdílně obě strany začaly strach dávkovat. Zastánci Brexitu do toho vletěli od začátku naplno. Možná přirozeně, možná takticky. Ve vyjednávání platí, že když chcete někoho získat pro novou myšlenku, musíte ji nadhodit dostatečně brzo, aby si na ní ten druhý mohl zvyknout. Chce to ale postupné přikládání pod kotel. Trvalá masáž může vést právě k naplnění toho rizika, že lidé otupí a přestanou to vnímat.

Naopak zastánci setrvání v unii na čele s premiérem začali volněji a teprve časem přešli ke strašení. Možná proto, aby to vygradovali až těsně před referendem. Není náhodou, že právě týden před ním se objevilo zvolání, že Brexit si vynutí vyšší daně a snížení výdajů. Nevýhodou této strategie je zase fakt, že velká část voličů je teď už rozhodnuta.

Patria Online: Ale to zvyšování daní a další varování jsou přece z oblasti racionálních úvah. Proti řečem o svobodě jsou tu ekonomické argumenty.

Racionální by to bylo, kdyby někdo tyto argumenty rozebral, vysvětlil a obhájil. Vždyť nikdo neví, co by nastalo. A stejný strach jako Britové by mohli mít ze zpřetrhání volného obchodu i představitelé kontinentálního průmyslu. Asi existují věcné diskuse, odsud se to snad ani nedá zmonitorovat, pokud se člověk nevěnuje jen tomu. Ale volič převážně bere jen ty výkřiky. I tak seriózní list jako Guardien straší lidi, že po Brexitu nebudou moci jet do unie na dovolenou. To je docela síla. Nicméně jeden racionální argument přesto ve hře je. A sice riziko posílení separatistických nálad ve Skotsku, pokud Spojené království unii opustí. To je totiž tak jednoduché, že to anglický či velšský volič má šanci pochopit bez hlubšího zkoumání.

Patria Online: Jak ovlivní výsledek vražda poslankyně Jo Coxové? Podle posledního průzkumu se zdá, že zásadně.

To je přirozená reakce. Ale po pravdě, šlo o čin šíleného jedince. I když vyprovokovaný rétorikou extrémní pravice. Kdyby bylo do plebiscitu delší období, čekal bych, že tento efekt vyvane. Tady nejde o rozdmýchání nenávisti třeba vůči skupině obyvatel. Prostě to podle všeho byla ohavná vražda a v takových případech jde vždy jen o řešení osobního problému.

Patria Online: Každopádně to vypadá, že vše nahrává setrvání Britů v Unii.

Celou dobu se bavíme o politickém marketingu, kampaních atd. Z tohoto hlediska ano, vše nahrává odmítnutí odchodu z EU. Dokonce to signalizují i nejčerstvější průzkumy. Ale je to jen jeden z možných pohledů na věc. Jestli někdo může odhadovat výsledek, měl by to být vždy znalec místních poměrů. Dovolím si malý úkrok ze svého oboru. Ne proto, abych fušoval do něčeho cizího, ale pro ilustraci, proč je důležité vnímat britská specifika.

Z hlediska občana České republiky, jakožto země navazující na historii Českého království, ev. České koruny, by byl odchod z EU obrovskou změnou orientace. Od smrti Jiřího z Poděbrad jsme pomalu ale jistě ztráceli suverenitu. Došlo to tak daleko, že národní obrození bylo kdysi klubovou záležitostí, skoro kabinetní debatou. Poté sice touhy po emancipaci pronikly mezi širokou masu, ale i Masaryk hovořil nejprve o austroslavismu. A svých spisech často zmiňoval pošilhávání vlastenců po ruské orlici. A dokonce se vedly i debaty o obnovení království s králem, který by přišel z východu. Zkrátka, že jinak než na bázi slovanské vzájemnosti to nedává smysl. Protože budeme zemí malou, která potřebuje ochranu, zakotvení v širším spolku atd. A unie je i při svých leckdy nedemokratických principech pořád lepší parťák, než c.k. mocnářství nebo diktát z Kremlu. A my předpokládáme, že když opustíme jednu „partu“, pohltí nás jiná.

Anglické a později Spojené království bylo po staletí velmocí. Ať již se jmenovalo jakkoliv. Dokonce patří mezi vítězné mocnosti druhé světové války. V poválečném období si sice prošla slabší ekonomickou etapu, ale to již patří k minulosti. V EU nikdy nebude mít tak silné postavení jako Německo či Francie, ale přitom chce být stále určitým hegemonem. Z toho pohledu může být Brexit naopak jen návratem z výletu.

Ing. Roman Pospíšil – většinu své profesní kariéry se orientoval na komunikaci, média a propagaci. Více než 12 let pracoval jako ekonomický novinář v Hospodářských novinách, Právu, Slovu a Euru. Patři k prvním burzovním zpravodajům po obnovení českého akciového trhu. V r. 2004 se stal mediálním a PR konzultantem. O rok později založil spolu s dalšími kolegy agenturu Svengali Communications. Pracoval především pro klienty ze světa financí, ale i veřejného sektoru. Vytvořil několik projektů finančního vzdělávání pro základní školy. Od r. 2015 se spíše než public relations věnuje vzdělávání klientů v oblasti sebeprezentace, komunikace, ochrany proti manipulacím a mediální komunikace. Je spoluautorem vzdělávacích publikací Co s tou krizí a Co s tou penzí. V současnosti působí především jako partner společnosti Institut pro finanční poradenství.


Čtěte více:

Dominic Rossi pro Patrii Online: Světové centrální banky musejí začít komunikovat své cíle jasněji
15.04.2016 14:10
Světová ekonomika zažívala v průběhu posledních měsíců doslova dobu le...
Martin Novák, CFO ČEZ exkluzivně pro Patrii Online: Uzavírání uhelných elektráren v Německu je dobrá zpráva pro cenu elektřiny
27.04.2016 16:00
Už žádné investice na Balkáně, ale na trzích, které mají k České repu...
Jiří Hlaváč pro Patrii Online: Energetičtí investoři nepovažují ČR za stabilní příležitost
14.05.2016 13:00
Část zahraničních investorů nevnímá český energetický trh, co do inves...
Ayesha Akbar z Fidelity International pro Patrii Online: Investoři mohou být klidní. Inflace v Číně jde dobrou cestou
12.05.2016 12:44
Data to říkají jasně: Čínská spotřebitelská inflace zůstala i v dubn...
Jaroslav Mužík exkluzivně pro Patrii Online: Dobře sestavené investiční portfolio chrání aktiva investorů
15.06.2016 16:35
Kapitálové trhy se od začátku letošního roku potýkají s řadou výzev. J...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2024
17:56Zisky jako vedoucí indikátor cen akcií – historie a současná situace
16:59Data upevnila očekávání o sazbách. Co na to bankéři z Fedu?  
16:17Fidelity International: Jak správně investovat do dividendových akcií
15:10Křetínský s investičním fondem Attestor chtějí ovládnout Atos. Nejsilnější akcionář chce firmu udržet ve francouzských rukou
14:10Goldman Sachs právě aktualizovala svůj seznam globálních akciových investičních tipů. Jeden z nich má 67pct potenciál
12:34Slok letos nečeká pokles sazeb, Damodaran vidí květen jako klíčový měsíc pro celý rok
11:58Poslední místa - setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v Olomouci dnes od 16:00
11:36Akcie pokračují setrvačností výš i bez nových impulsů  
11:06Týdenní výhled: Udrží výsledková sezóna svou úspěšnost? Sazby v Británii zatím beze změny  
10:22Česká exportní banka, a.s.:Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
9:38Primoco UAV SE: Výhled na rok 2024 a výsledky hospodaření za první čtvrtletí
9:08Rozbřesk: Výhled se posouvá k pozvolnějšímu snižování sazeb ČNB
8:55Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta reportovala za 1Q rekordní provozní zisk. Kupí hotovost
8:54Primoco chce letos prodat až 60 bezpilotních strojů a tržby vyslat do řádu miliard. Ty kvartální snížila priorita dokončení dříve sjednaných zakázek
8:46Primoco oznámilo výsledky za 1Q, Warren Buffett kupí hotovost a futures jsou zelené  
6:12Goldman Sachs vybírá v Evropě akcie s udržitelnými dividendovými výnosy
05.05.2024
10:22Víkendář: Podle Newton Investment Management je čas zaměřit se méně na růst zisků a více na valuace
04.05.2024
15:20Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
9:00Víkendář: Fisher o zachování inflačního cíle, nezávislosti centrální banky a vývoji sazeb
03.05.2024
22:04Silný závěr týdne na Wall Street  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BioNTech SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
Lucid Group Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Palantir Technologies Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Simon Property Group Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Tyson Foods Inc (03/24 Q2, Bef-mkt)