PPL se brání pokutě: Nejsme pošta a chceme peníze zpět
Společnost PPL se správní žalobou brání proti pokutě 4,2 milionu korun, kterou jí za údajně neoprávněné podnikání v oblasti poštovních služeb uložil Český telekomunikační úřad (ČTU). PPL tvrdí, že poštovní služby ve smyslu zákona neposkytuje.
Právě správní žaloba je zřejmě jediným způsobem, jak se PPL může rozhodnutí o pokutě zvrátit. ČTU je totiž na základě aplikace evropské směrnice jediným orgánem, který má nad segmentem poštovních služeb pravomoc a proti jeho rozhodnutí neexistuje možnost odvolání k jiné instituci například ministerstvu. Pokuta je nyní proto pravomocná a PPL ji proto již zaplatila. Žalobou se tedy domáhá nejen jejího zrušení, ale i navrácení uhrazené částky.
„Společnost PPL nesplnila zákonnou povinnost a neoznámila zahájení svého podnikání v poštovních službách,“ odůvodnil uložení pokuty mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Podle § 18 zákona o poštovních službách jsou skutečně provozovatelé poskytující poštovní služby povinni tuto skutečnost ČTU oznámit. „Při vyměření výše pokuty jsme posoudili rozsah protiprávního jednání jako mimořádně velký, zohlednili přitom délku neoprávněného podnikání – více než rok – a rozsah podnikatelské činnosti společnosti z hlediska provozních kapacit a celostátního působení,“ zdůvodnil dále Drtina relativně vysokou pokutu.
Co je poštovní služba, určí znovu soud
Spor je však v tomto nikoliv o to, zda PPL oznámení podala, ale o samotný fakt, jestli předmětem jejího podnikání jsou poštovní služby. „Společnost PPL zásadně nesouhlasí s výkladem a postojem ČTÚ, kdy ČTÚ nutí aplikovat regulaci poštovních služeb na oblast trhu, která byla vždy plně liberalizována,“ argumentuje manažer marketingu PPL Miroslav Mareš. Podle PPL telekomunikační úřad při rozhodování o udělení pokuty vycházel z nesprávného výkladu novely poštovního zákona z roku 2013, která implementuje poštovní směrnici Evropského parlamentu.
Právníci PPL se chtějí opřít o verdikt pražského městského soudu z března letošního roku, který řešil, zda se regulace poštovních služeb vztahuje na zásilkové služby obchodů, zejména e-shopů. Soud tehdy dospěl k závěru, že se o poštovní služby nejedná a požadavky evropské směrnice nelze na tuto oblast podnikání uplatnit.
Poštovní zákon na základě, kterého ČTU pokutu uložil přitom říká: „Poštovní služba zpravidla zahrnuje poštovní podání, třídění a přepravu poštovní zásilky prostřednictvím poštovní sítě a je prováděna za účelem dodání poštovní zásilky příjemci.“ Podle § 1 odst. 3 zákona o poštovních službách pak „poštovní službou není přeprava poštovních zásilek, pokud je vykonávána osobou, která k těmto zásilkám současně neprovedla poštovní podání, třídění nebo dodání. Poštovní službou rovněž není služba obdobná poštovní službě, která je vykonávána odesílatelem nebo s ním propojenou osobou.“
Společnost PPL CZ je součástí divize DHL Parcel Europe a v České republice se specializuje na vnitrostátní přepravu zásilek pro firmy a podnikatele, kde je jedničkou na tuzemském trhu.
Miloš Cihelka
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz