Patří do skupiny německých společností se silným cash flow, silnou rozvahou a valuací, která minimálně vybízí k detailnějšímu pohledu na firmu? Z prvního grafu je zřejmé, že akcie této letecké společnosti si velmi ráda létá svou vlastní cestou a na celkové chování trhu zase tolik nedá. V letošním roce si tak prošla prudkou korekcí a nyní se nachází zhruba na úrovni z konce roku 2012. Nic pro trendaře.
Zdroj: The Financial Times
dokáže relativně pravidelně navyšovat tržby, ovšem zisky jsou značně volatilní. V roce 2015 dosáhly tržby nejvyšší úrovně za posledních pět let a návratnost vlastního jmění se vyhoupla na 25 % (hodně jí ale pomáhá finanční páka, což je zřejmé z toho, že návratnost investic je mnohem nižší). Analytici podle konsenzu na FT čekají, že tržby budou letos a v roce 2017 zhruba stagnovat. Zisky na akcii ale podle konsenzu klesnou zhruba na polovinu úrovně z roku 2015. Což je možná jedním z hlavních důvodů, proč si akcie vede tak špatně i přesto, že zatím vykazovala poměrně hezká čísla (disproporce, na kterou poukázal jeden ze čtenářů).
Zdroj: The Financial Times
dokázala během posledních pěti let s výjimkou roku 2014 a 2011 pokrýt své investice do provozu svým provozním cash flow. Nejde ale ani zdaleka o typicky německý strojek na peníze, kterému jsme se zde věnovali v řadě předchozích dílů. Společnost se ani nedrží jednoho ze železných (i když často pochybných) pravidel trhu: Dividendy se musí držet na stabilní úrovni, či musí systematicky růst. se namísto toho zřejmě snaží vyplatit vše, co může a nějaké zdání stability se ani nesnaží budit. Což je svým způsobem lepší, než když se o to snaží firmy, které do stability mají daleko jen ždímají své rozvahy.
Zdroj: The Financial Times
Úročený dluh na úrovni 7 miliard eur a hotovost ve výši cca 45 miliard eur znamenají, že čistý dluh společnosti se pohybuje kolem 3 miliard eur. EBITDA minulého roku dosáhla zhruba 3 miliard eur. I kdyby letos a příští rok výrazněji klesla, stále má podle poměru čistého dluhu k EBITDA poměrně silnou rozvahu. Což je u leteckých společností, které si jdou vzájemně ostře po krku a které musí čelit řadě negativních faktorů jistě velkým plusem. Jak je to s valuací?
V úvodu zmíněná korekce poslala kapitalizaci Lufthansy na 5 miliard eur. S betou blížící se jedné bude požadovaná návratnost u této akcie na 5,12 %. Uvedenou kapitalizaci by pak ospravedlnilo například dlouhodobě stabilní volné cash flow pro akcionáře ve výši 255 milionů eur. Pokud by místo stagnace mělo dlouhodobě růst o 2 %, stačilo by letos začít se 155 miliony eur. Ve třech z posledních pěti let přitom dokázala Lufhansa generovat pro akcionáře mnohem více, v letech 2014 a 2011 byla naopak v záporu. V průměru generovala více než 300 milionů, což je znatelně nad výše zmíněnými „požadovanými“ čísly.
Lufthansa tak určitě není valuačně nezajímavá. Její fundament a valuace se ale do značné míry odvíjí od světonázoru na vývoj v celém leteckém odvětví, který se mění poměrně často. Mě osobně pak přece jen připadají o něco zajímavější německé společnosti, na které jsme se dívali v předchozích dílech.