Při predikcích pozor na sentiment
Předvídání budoucnosti není jen věda nebo řemeslo, ale částečně i umění. Neplatí jednoduchá úměra, že čím více peněz nasypeme do výzkumu (či výzkumníkům), tím lepší dostaneme výsledky. Respektované výzkumy ukazují, že disponovaní a metodicky správně postupující jedinci mohou dlouhodobě překonávat kvalitu předpovědí renomovaných institucí. Přidanou hodnoty při tvorbě některých odhadů můžeme získat i tak, že šikovně posbíráme a následně agregujeme očekávání mnoha účastníků komplexního procesu, jehož výsledek odhadujeme. Vysvětlit to můžeme tak, že každý jednotlivý subjekt lépe než ostatní vnímá či zná jednu část celkového obrazu, který se v čase postupně skládá, a jehož výsledná podoba nás zajímá…
Názory zainteresovaných subjektů na budoucnost se běžně zjišťují pomocí statistických šetření. Jako příklad nám může posloužit průzkum spotřebitelské důvěry. Z níže uvedeného grafu porovnání spotřebitelské důvěry v pěti vybraných zemích vyplývá, že v červnu t.r. hleděli do budoucnosti s největší důvěrou spotřebitelé v Česku, následovaní Němci, průměrem eurozóny, Portugalskem a Ruskem. Uvedené pořadí je intuitivně přijatelné a relativně snadno objasnitelné. (O stupeň náročnější by už bylo vysvětlit, proč bylo v červnu 2016 Česko jedinou zemí z uvedené pětice, kde počet optimistů převyšoval počet pesimistů, případně proč v Česku došlo mezi létem 2012 a létem 2016 k druhému nejmasivnějšímu nárůstu spotřebitelské důvěry.)
Může se pro nás index spotřebitelské důvěry stát indikátorem, (nebo, chcete-li, předstihovým ukazatelem) např. pro objem maloobchodního prodeje? Kdo by intuitivně očekával, že porovnání vývoje časových řad potvrzuje závislost prodejů na důvěře (čím vyšší je nyní důvěra, tím vyšší budou prodeje v následujících měsících), byl by zklamán. Statistická analýza nesignalizuje významnou závislost obou veličin.
Podívejme se pro zajímavost i na další sentimentní ukazatel, důvěru českých průmyslníků. Mohla by se stát vhodným předstihovým ukazatelem pro (později zjišťovaný) ukazatel průmyslové produkce? Bohužel, ani v tomto případě provedené výpočty nenaznačují, že by nám sentiment při předvídání budoucnosti mohl výrazně pomoci. Z provedené analýzy nám vyšlo, že spíše než by produkce závisela na minulé náladě, závisí nálada na minulé produkci (ani v tomto případě se ovšem nejedná o výsledek statisticky významný).
Z trochu jiného soudku než dvě předchozí predikce je profesionální odhad přímo té hodnoty, která nás skutečně zajímá (tzn., již se nepokoušíme odhadnout výsledek nějakého jevu s pomocí známého výsledku jevu jiného). Na paškál si vezmeme míru přesnosti odhadu meziroční spotřebitelské inflace v horizontu 12 měsíců, zformulovaného experty finančního sektoru. Podobnost skutečné s predikovanou inflací je vyšší než byl shoda sentimentního ukazatele s reálným ukazatelem v předchozích dvou případech, ani tentokrát ovšem není výsledek omračující: průměrná velikost chyby odhadu dosahuje bezmála 70 % průměrné hodnoty inflace. Taková predikce je podobně „hodnotná“, jako kdybychom na dotaz, jaká bude průměrná teplota v ČR v červenci 2017, dostali odpověď, že se bude pohybovat někde mezi 5 a 29 stupni Celsia.
Martin Kupka
Pozice: hlavní ekonom ČSOB
Martin Kupka je od roku 2002 ředitelem investičního výzkumu a hlavním ekonomem ČSOB. Vystudoval obor ekonomicko-matematické výpočty na pražské VŠE, postgraduální studium absolvoval na PgÚ ČSAV v Praze a GIIS v Ženevě. V první polovině 90. let přednášel makroekonomii na Fakultě sociálních věd UK, byl ekonomickým poradcem ministra na MHPR ČR a působil jako makroekonomický analytik pro středoevropský region v NRI ve Vídni. Od roku 1995 do roku 2002 pracoval Martin Kupka jako vedoucí ekonomického výzkumu ve skupině Patria Finance, s výjimkou období 1999-2001, kdy řídil strategii a výzkum v pražské Raiffeisenbank.
Témata: přijetí eura, ekonomická transformace, hospodářská politika ČR a EU.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz