Společnost, pro kterou neplatí tradiční ekonomické zákony
Ikea je gigant, který u mnoha lidí definuje, v jakém prostředí se pohybují, vaří, jedí a spí. Spotřebuje ohromné množství dřeva a masám se snaží nabídnout výjimečnou estetiku jejího nábytku. Jeho prodej se zároveň řídí neobvyklými ekonomickými pravidly. V mnoha případech dochází k neustálému zlevňování konkrétních kusů nábytku, v jiných ale ceny postupně rostou. Některé produkty zase z trhu po čase úplně zmizí a výsledkem je neustále se měnící nabídka, ve které přežijí jen ti nejsilnější.
Vezměme například křeslo Poäng. Každý rok se prodá asi 1,5 milionu kusů a Ikea je po celém světě prodává už několik desetiletí. Jeho základem je finský návrhář Alvar Aalto a jeho koncept z roku 1939 nazvaný prostě křeslo 406. Křeslo Poäng se začalo prodávat v roce 1978 a mělo mít „nadčasovou hodnotu“. Jeho příběh je ale vedle této hodnoty také zajímavým příběhem ekonomickým. Dnes se toto křeslo prodává za zlomek původní ceny. Na počátku devadesátých let byste ho nepořídili levněji než za 300 dolarů (ceny jsou upraveny o inflaci), dnes stojí 79 dolarů. Průměrná cena nábytku, který v roce 1990 stál 300 dolarů, přitom dnes dosahuje přibližně 151 dolarů. Podobný pokles cen nábytku z Ikey lze pozorovat u řady dalších produktů, ale nelze říci, že u všech.
Anthony Landry z Bank of Canada a Marianne Baxter z Boston University detailně analyzovali data z katalogů společnosti Ikea. Tvrdí, že vývoj cen odpovídá tomu, že se prodávají produkty, které jsou schopny přežít po velmi dlouhou dobu. Toto přežití je zajištěno v případě, že firma je schopná dosáhnout levné výroby. A právě v případě zmíněného křesla hrají obrovskou roli dosažené úspory z rozsahu, které náklady skutečně výrazně snižují.
Ne všechny kusy nábytku ale zlevňují. Například křeslo Antilop během devadesátých let na trzích mimo USA zlevňovalo, ve Spojených státech ale byly ceny stabilní a pak začaly růst. Obecně se tedy zdá, že vedle zmíněného postupného zlevňování používá Ikea i opačnou strategii. Tou je zvyšování cen, které probíhá po malých krocích, ale soustavně. Pokud naopak Ikea zlevňuje, obvykle jde o velké cenové skoky. Záhadou ale například zůstává, proč Ikea občas v některých zemích ceny snižuje a jinde je naopak zvedá. Někdy například dojde ke snížení cen v USA a zároveň k jejich zvýšení v Kanadě (což Kanaďany vždy rozzlobí).
Ikea je kategorie sama o sobě a často se pohybuje v neprobádaných vodách. V nich někdy neplatí tradiční ekonomické zákony, její úspěch je ale velký. Kdyby se někdo před patnácti lety domníval, že dnes již bude Ikea čelit podobné konkurenci ze všech stran, mýlil by se. Stále tu je pouze Ikea.
Autorem je Oliver Roeder.
Zdroj: Fivethirtyeight.com
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři