O závislosti české ekonomiky na automobilkách není sporu a navíc v čase dále narůstá s tím, jak se soustavně zvyšuje podíl výroby automobilů na zpracovatelském průmyslu. Vzhledem k exportní orientaci tohoto průmyslu jsou proto data o vývoji evropského trhu dost podstatným vodítkem z hlediska dalšího očekávaného trendu nejen tohoto jednoho průmyslového oboru. A jak se tento trh vyvíjí, napovídají dnes zveřejněná data o registracích nových vozů za listopad.
Po krátké přestávce v říjnu se evropský trh opět vzpamatoval a počet registrovaných aut v EU znovu zvýšil, tentokrát o necelých 6 %. Zásluhu na tom měl vyšší zájem o nové vozy ve Francii, Itálii a ve Španělsku. Od začátku roku trh narostl již o 7,1 % na 13,5 milionu vozů, a to zejména zásluhou výrazného nárůstu italského a německého trhu.
Celý trh se z pohledu ročních prodejů pohybuje na historickém maximu (14,6 mil.), a proto se stále na mysl vkrádá otázka, jestli má poptávka po nových autech ještě prostor kam růst nebo zda již nastupuje fáze, kdy výrobci budou muset v zájmu zachování růstu o to více navyšovat svůj tržní podíl. Je to zvlášť podstatné pro tuzemskou ekonomiku, která svůj růst v posledních třech letech výrazně odvozovala od výroby automobilů. Při hledání odpovědi je třeba nejprve přijmout fakt, že maximální prodeje za celou EU neznamenají maximální prodeje na všech národních trzích.
Pomineme-li dobu šrotovného v Německu, dá se říct, že tento trh je již na vrcholu, stejně jako maxima zdolává trh britský. Naproti tomu v případě Francie, Itálie a Španělska jako třetího až pátého největšího trhu nepochybně prostor pro růst stále ještě existuje. Evropský trh není z pohledu trendu homogenní, a proto navzdory současným maximům stále existuje nemalý prostor pro další vzestup, který ovšem nejspíše už nebude tak dramatický jako v posledních dvou letech.
Druhý pohled, který podporuje myšlenku růstu – byť slabšího – je zájem domácností v zemích EU o nová auta. Z průzkumů vyplývá, že ochota pořídit si nový vůz je stále ještě nadprůměrná, byť odhodlání k zakoupení auta není až tak silné, jako bylo třeba před půlrokem. Přesto nasycenost trhu průzkumy mezi spotřebiteli zatím zdaleka nepotvrzují. A to je vedle vývoje v jednotlivých dílčích zemích druhým argumentem, proč nečekat v nejbližší době zadrhnutí prodejů nových aut v EU. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidíme zpomalení růstu z letošních sedmi procent na necelou polovinu.