Dálnice D5, D6, D7 a D8 - dálnice na západě Čech
Dálnice D5
Celková délka 151 km, v provozu 151 km
Dálnice z Prahy do Plzně a na hraniční přechod Rozvadov byla kompletně dokončena před deseti lety, v roce 2006. Už předtím spojovala Prahu a Plzeň a Plzeň a hranice s Německem, chyběl však obchvat Plzně, který se stavěl od roku 1997 dlouhých 9 let.
Celková délka 171 km, v provozu 94 km
Z dálničního spojení Prahy s Karlovarským krajem existují dva ucelené úseky, dvaatřicet kilometrů dlouhý úsek z Prahy do Nového Strašecí a úsek z Karlových varů do Chebu. Právě tato páteřní komunikace vedoucí Karlovarským krajem vedla představitele kraje k opakovaným návrhům zavést dálniční známky jen pro určitý kraj, aby si řidiči, kteří jezdí jen mezi Karlovými Vary, Sokolovem a Chebem nemuseli kupovat plnohodnotnou dálniční známku.
Celou D6 ale zasáhla propadlá studie EIA. Tři úseky (Nové Strašecí - Řevničov, obchvat Řevničova a obchvat Lubence) se dostaly na seznam prioritních komunikací, pro které vláda získala výjimku a může je stavět dál. V prvních dvou případech navazuje stavba na stávající konec dálnice z Prahy. Obchvat Lubence pak navazuje na čtyřkilometrový úsek mezi Lubencem a Bošovem otevřený v roce 2015 uprostřed chybějící dálnice.
Na zbytek dálnice si ovšem motoristé ještě pěkně dlouho počkají. Dálnice má být kompletně dostavěna až v roce 2029, kdy bude otevřen poslední úsek mezi Žalmanovem a Knínicí. Na mapách Ředitelství silnic a dálnic končí D6tka za Chebem na křižovatce se silnicí do Františkových lázní. Dál na německé hranice zatím vede jen moderní silnice I. třídy.
Dálnice D7
Celková délka 82 km, v provozu 42,5 km
Podobně jako D6, a do letošního roku také D8, má dálnice D7 oba konce, mezi nimi však chybí desítky kilometrů dálnice. Už do konce 80. let se podařilo postavit dálnici z Ruzyně ke Slanému. Začátek na Pražském okruhu bude ještě přestavěn, až se Pražský okruh bude stavět.
V souvislosti s výstavbou průmyslové zóny Triangl u Žatce pak bylo postaveno pokračování od Žatce až za Chomutov. S protažením dálnice na hraniční přechod Cínovec se nepočítá, D7čka by měla končit u Chomutova. Chybí však dlouhý úsek uprostřed.
Mezi Postoloprty a Bitozevsí se už staví a čtyřkilometrový úsek by měl být otevřen na jaře roku 2018. U zbývajících úseků je ŘSD optimističtější, než u dálnice do Karlových Varů. S kompletním zprovozněním počítá v roce 2023, až bude otevřen více jak šestnácti kilometrový úsek okolo Slaného.
Ten byl už v minulosti postaven v polovičním profilu, zbývá tak dostavět druhou půlku dálnice. Bohužel, ačkoliv je D7čka ve velké části už přestavěná v polovičním profilu dálnice, je místem častých tragických nehod. Dopravní odborníci tak volají po co nejdřívější dostavbě.
Celková délka 94 km, v provozu 94 km
Po třech dekádách výstavby má Česko konečně přímé dálniční spojení s Drážďanami a s Berlínem. V sobotu 17. prosince byla slavnostně otevřena poslední část dálnice D8 vedoucí přes České středohoří. Premiér Bohuslav Sobotka ale naznačil, že kvůli problémům s podložím může být dálnice opětovně uzavřena
Dálnice D8 Lovosice - Řehlovice, vizualizace
Další dálnice
D8
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz