(Kurzy.cz)
Předvánoční příprava v českém maloobchodě
Češi
začali s přípravou na vánoční svátky již v listopadu. Maloobchodní
prodeje se zvýšily o 7,9 %, čímž překonaly očekávání trhu. Nákupy
prostřednictvím internetu si „trhly“ nový letošní rekord – meziročně
povyskočily téměř o třetinu. Informace o silné nákupní aktivitě Čechů dnes
zveřejnil Český statistický úřad.
Bez zahrnutí motorových vozidel se listopadové
maloobchodní prodeje meziročně zvýšily o 7,9 %. Očištění o jeden pracovní den
navíc se projevilo v mírném zpomalení, když maloobchod vzrostl o 6,7 %.
Z hlediska meziměsíčního srovnání si maloobchodníci ve svých prodejích
polepšili o 1,9 %.
Ze struktury maloobchodních prodejů je zřejmé,
že Češi nenechávají nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. Naznačuje
to alespoň jejich zájem o nepotravinářské zboží. Výrazněji než před rokem Češi
nakupovali nejen počítače, ale i oblečení. Při nákupu oděvů se nezalekli ani
vyšší průměrné ceny. Někteří Češi si vybavovali domácnost, jiní vynaložili
úspory ve prospěch svého volného času – nakupovali knihy, časopisy, sportovní
vybavení, hračky nebo vyrazili do restauračních zařízení.
Suverénně nejlépe v listopadu dopadly prodeje
on-line maloobchodníků. Téměř třetinový meziroční růst představuje nejsilnější
meziroční zvýšení od roku 2013. Lze očekávat, že jinak tomu nebylo ani v posledním
měsíci loňského roku.
Češi nasedli na vlnu nákupní nálady už
v roce 2015 a po celý rok 2016 z ní nesesedli. Důvěra spotřebitelů se
hned na začátku roku 2016 vyhoupla na historicky nejvyšší hodnotu.
V průběhu roku se sice jejich rekordně dobrá nálada mírně vytratila,
závěr roku však opět přinesl návrat k optimismu. Jejich dobré rozpoložení
by však v následujících měsících mohl ovlivnit cenový vývoj.
V prosinci se totiž spotřebitelské ceny meziročně zvýšily o rovná dvě
procenta. V pozadí silného růstu stály především dražší potraviny. Více
než před rokem však Češi platili také za alkoholické nápoje, tabák a nově také
za pohonné hmoty.
Listopadová čísla, stejně jako čísla všech předchozích deseti měsíců loňského roku naznačují, že české domácnosti se pravděpodobně opět stanou králem růstu HDP i v posledním čtvrtletí a nakonec i za celý uplynulý rok. Nákupní apetit by se Češi měli udržet alespoň i v úvodu letošního roku. Chuť nakupovat pravděpodobně půjde ruku v ruce s vyšší mzdou.
Zdroj: Petr Gapka
hlavního
ekonom MONETA Money Bank
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu