Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přebírá moc Trumpův Rasputin?

Přebírá moc Trumpův Rasputin?

01.02.2017 14:06
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Politizace a nekompetence, tak pojmenovávají představitelé amerických bezpečnostních složek to, co zatím vnáší Trump a jeho lidé do Bílého domu. Velký vliv zde podle různých zdrojů začíná mít Steve Bannon, bývalý bankéř, filmový producent, ale i novinář napojený na hnutí známé jako alternativní pravice. Neděsí se však média zbytečně?

K některým mocným vládcům se někdy připlete šedá eminence, většinou oficiálně v poradní, administrativní, nebo i úplně neformální funkci, která potichu tahá za nitky a ovládá chod věcí ve státě. Car Nikolaj II. měl svého Rasputina, o Putinovi se říkalo (mylně), že ho inspiruje a ovládá ideolog Dugin. Král Théoden z Pána prstenů měl svého Grímu.

A vypadá to, že podobná postavička se vynořila vedle nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Alespoň to naznačují mnohé zdroje amerických mainstreamových médií, převážně z bezpečnostních kruhů, které v demokraciích západního stylu obvykle patří k „nejposlušnějším“ složkám výkonné moci (v zájmu objektivity nutno podotknout, že drtivá většina mainstreamových médií před volbami podpořila poraženou kandidátku Hillary Clintonovou).

Bannonova oficiální funkce je „stratég“ a kvůli své minulosti patří k nejkontroverznějším mužům v Trumpově administrativě. Na bývalém bankéři z Goldman Sachs, námořním důstojníkovi a filmovém producentovi vadí lidem nejvíce jeho mediální kariéra.

Byl jedním ze zakladatelů serveru Breitbart News, názorovému magazínu asociovaného s alternativní pravicí – což je hnutí, které by vystačilo na jeden další článek. Pokud se čtenáři spokojí s novinářskou zkratkou, jedna se zkrátka o směs republikánů i bezpartajních podporovatelů Trumpa a jemu podobných ještě dál napravo než je velmi pravicové hnutí Tea Party (vyčerpávající analýzu hnutí nabídl Roman Joch v České pozici). Ještě odvážnější zkratkou by bylo říct, že alternativní pravice je ve skutečnosti eufemismem pro krajní pravici.

Co víme

O Bannonovi se toho mnoho povídá, nicméně s čím si jsme úplně jistí? Co víme na sto procent, je to, že Trump Bannona jedním ze svých exekutivních příkazů jmenoval členem Národní bezpečnostní rady, nejužšího poradního orgánu amerického prezidenta ve věcech bezpečnostních a zahraničně-politických. Bannon zde tak usedne vedle generálů.

Jaká byla dosavadní praxe? List New York Times ve svém editorialu poukazuje na to, že za prezidentování republikána Bushe mladšího byla apolitičnost tohoto fóra brána tak vážně, že prezidentův politický poradce měl na jednání dokonce vstup zakázán. Obamův politický poradce se dostal na jednání výjimečně, pokaždé k velké nevoli ostatních členů Rady.

Fakt, že Bannon získal stálé místo v této skupině, je ještě více alarmující s přihlédnutím na to, že Trump tím samým výnosem zbavil stálého místa předsedu sboru náčelníků štábů, nejvýš postaveného vojáka v USA, a šéfa zpravodajské komunity. Musíme dodat, že oba současní vysocí představitelé americké bezpečnostní komunity byli jmenovaní ještě za Obamovy éry a čekají na vystřídání Trumpovými lidmi. I tak však není jisté, jestli jejich nástupci stálé místo u stolu opět získají, přestože je těžko uvěřitelné, že bez jejich přítomnosti se Rada obejde.

Na druhou stranu se křeslo vrátilo šéfovi CIA (tím už je Trumpův muž Mike Pompeo) – ten s Radou do roku 2005 nezasedal a nahradil ho právě šéf zpravodajské komunity, jehož úřad zastřešuje i zbylých 15 zpravodajských služeb a má tak mít lepší přehled. Tato výměna je tak jen stěží pochopitelná. Proti této reorganizaci (a Bannonově nové roli) protestovali jak bývalý ministr obrany Robert Gates, tak například vlivný senátor John McCain.

Co se „říká“


Zdroje amerických médií hovoří o dvou nových trendech týkajících se Národní bezpečností rady – Bannonovo jmenování je jasným symptomem politizace této instituce, druhým neblahým a často zmiňovaným fenoménem je zjevná nekompetence.

Důkazy politizace jsou nejhmatatelnější a jsou v podstatě popsány výše. Doplňuje je však i řada výpovědí, podle kterých je Bannonův vliv daleko větší, než se čekalo. Zdroj magazínu Foreign Policy tvrdí, že Bannon v podstatě uzurpoval agendu Trumpova poradce pro národní bezpečnost, generálporučíka Michaela Flynna.

Kritizovaný výnos, jenž zakázal vstup do USA lidem ze sedmi převážně muslimských zemí kvůli teroristickým hrozbám (i když spousta teroristů má americké či evropské občanství a radikalizují se „doma“) má údajně na svědomí přesně Bannon. Zákaz podle zdrojů CNN blízkých administrativě prý protlačil navzdory odporu právních expertů Bílého domu a ministerstva pro vnitřní bezpečnost.

Úplně nejvíc šokující je pak informace New York Times, že samotný ministr pro vnitřní bezpečnost, jehož lidé mají implementaci direktivy na starosti především, se s výnosem seznámil doslova až ve chvíli, kdy ho Trump podepisoval (sic!). To znamená, že o výnosu nemusel vědět ani zbytek Národní bezpečnostní rady!

Nekompetence

To nás přivádí k druhému bodu – nekompetenci. Po většinu víkendu bylo nejasné, zda se zákaz týká plošně všech držitelů pasů jedné ze zemí na seznamu, nebo jestli lidé s dalším, například evropským pasem, mají výjimku. To vedlo až ke komické situaci ve Velké Británii – nejprve místní ministerstvo zahraničí prohlásilo, že lidé s dvojím občanstvím budou zákazu ušetřeni, tedy pokud nebudou z jedné ze sedmi zemí cestovat do USA přímo.

To pak odmítla americká ambasáda, která o den později v pondělí řekla, že se zákaz vztahuje i na lidi, co zároveň drží i britský pas, a že nemají žádat o víza. Na to britská vláda reagovala tvrzením, že američtí diplomaté v Londýně jsou zkrátka pozadu ohledně dění – všichni držitelé britského pasu prý do USA skutečně můžou. Ambasáda za několik hodin upozornění stáhla.

Nejistota a strach

Co když však tato nekompetence a s ní spojená nejistota jsou záměrné? Vždy bylo praxí režimů usilujících o upevnění moci vydávat různé protiřečící se příkazy a vytvářet mlhu, ve které se pak dá svést cokoliv na kohokoliv – čehož se dá ad hoc využít, například k likvidaci neloajálních elementů. Čím méně toho je pevně dáno, tím větší roli hrají neformální vazby. Až tak temného scénáře se někteří komentátoři obávají.

Zdroj ze zpravodajské komunity uvedl magazínu Foreign Policy, že jedna z nejvíc zarážejících věcí na jednáních bezpečnostní rady je jak málo se toho vlastně zapisuje na papír. Nejenže Trumpovo nejbližší okolí neinformuje o exekutivních příkazech relevantní ministry – schůze nejvýznamnějšího bezpečnostního fóra země s nejmocnější armádou na světě prý ani nikdo pořádně nezapisuje. Tedy – možná tak činí Bannonovi lidé, ale o výstupy se poté s ostatními účastníky nedělí.

Nikdo mimo Trumpův kruh tak přesně nemůže doložit o čem se s kým mluvilo a jak bylo rozhodnuto. Atmosféra je navíc podle Foreign Policy dusná – lidé se bojí s Trumpem a jeho lidmi (nebo Bannonem a jeho Trumpem?) nesouhlasit, neboť by mohli být z příštích jednání vyloučeni.

Vlastně se možná nic neděje

Americká demokracie má dlouhou tradici a celkem spolehlivě v ní funguje rozdělení moci. Trump nemůže svými exekutivními příkazy rušit legislativu, jen upravovat způsob, jakým bude implementována (více o exekutivních příkazech ZDE). I proto federální soud jeden z jeho příkazů nyní přezkoumává.

Beze sporu však je v jeho kompetenci určovat, kým se obklopuje. Ale i když vyloučení dvou vysokých představitelů bezpečnostních kruhů z Rady působí zlověstně, jak píšeme výše, až jejich posty zastanou Trumpovi lidé, třeba se vrátí. I celkem nesmyslný krok vyloučit šéfa zpravodajské komunit a opět přibrat šéfa CIA může mít racionální zdůvodnění – možná Trump chce tajné služby zreformovat a s úřadem formálního šéfa komunity do budoucna nepočítá.

Chaos se zase dá vysvětlit deficitem politických zkušeností Trumpových spolupracovníků. A proč se toho moc nepíše na schůzkách bezpečnostní rady na papír? Trump před nástupem do funkce přece prohlásil, že hodlá „zatočit“ s úniky informací – a když toho není moc napsáno, není toho moc co vynést. Což není vůbec překvapivé, vzhledem k tomu, že na Trumpa samotného unikly do médií nelichotící reporty tajných služeb.

Jak je vidět, každá alarmující informace o změnách v bezpečnostním aparátu Bílého domu tedy vlastně může mít celkem normální vysvětlení. Bannon zjevně má vliv, ale možná je médii přeceňovaný. Jak spolehlivě a profesionálně funguje Trumpův zahraničně-bezpečnostní tým tedy nejspíše poznáme až ve chvíli, kdy dojde k nějaké krizi.

Zdroj obrázku: Wikimedia


Čtěte více:

Trumpova administrativa: 11 důležitých jmen
20.01.2017 17:02
V den inaugurace zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa Vám př...
Výzkum: Fake news americké volby nerozhodly, i když proti Clintonové jich bylo 4x víc
27.01.2017 13:29
K fenoménu „fake news“ se po mediální smršti po amerických prezidentsk...
Co vlastně jsou Trumpovy prezidentské exekutivní příkazy?
25.01.2017 17:42
Hned v pondělí nový americký prezident podepsal před objektivy novinář...
Trump zakázal vstup do USA občanům sedmi zemí, opatření byla částečně uvolněna
30.01.2017 14:11
V dalším prezidentském výnosu se nový americký prezident Donald Trump ...
Trump odvolal vzpurnou ministryni spravedlnosti a pořádně zhořkl asijským trhům
31.01.2017 7:50
Nesouhlas s přístupem Trumpa vůči imigrantům přinesl konec úřadující m...

Váš názor
  • opravdu "milně"
    01.02.2017 15:41

    o Putinovi se říkalo (milně), že ho inspiruje a ovládá ideolog Dugin krása, skoro jako na idnesu
    mirek
    • Re: opravdu "milně"
      01.02.2017 16:20

      To je podle vzoru milnik. To se vi.
      Hruškovec přelahodný
      • Nějakého
        01.02.2017 16:50

        milníku jistě dosáhneme...ať tak či tak...média si vybrala dalšího viníka všeho (nemyslím Rasputina), už máme dva. Who will been the next?
        el mrcoch
        • Re: Nějakého
          01.02.2017 16:58

          o)) A já zase vidím, ze Trump se kritizovat nesmí..Asi je to Bůh..
          Velkamedvědice
          •  
            01.02.2017 18:07

            Ze je Putin ras, jsem nevedel. Trump s nami. Anebo radeji priroda...
            Hruškovec přelahodný
          •  
            01.02.2017 17:56

            ty kritizujes vsechno jen inkluze a islamizace se ti libi
            velkaamdvedice
          •  
            01.02.2017 17:53

            Ó néé...proč by nemohl, ale zatím vidím, že je se vším spojován..o))
            el mrcoch
            • El Mrcoch
              01.02.2017 18:06

              No já si včera dovolil napsat...Největší sranda je, jak mu lidí fandí v údajném boji proti muslimským teroristům. Fakta. Zakázané zeme Iran, Irak, Libye,Somalsko, Sudan, Jemen,v letech 1975 až 2015 nespachali na území USA žadný teoristický čin.. Naopak, počet obětí ze zemí, co ban nedostali..Saudská Arabie 2369 obětí, Spojené emiráty 314, Egypt 162, Libanon 159... Hned se na mě vrhnula Karel 4, Kalka a nemocný lhář Cetv..o)) Ten je dokonce tak vygumovaný, že se k příspěvku nedokozal vyjádřit, ale obvinil mě opěz z deseti nesmyslů..o)) A Jak vidíš z jeho dnešní reakce tady, do teď nepochopi o co gou..Že tedy kritizuji, že dal lidem chléb a hry a jednošší jedinci jako Cetv mu tleskají, přičemž země skutečně podporující teorismus, wahabismus a IS na seznamu vůbec nejsou, co by spojenci..o))
              Velkamedvědice
              • Re: El Mrcoch
                01.02.2017 18:16

                mi šlo spíše o každodenní zprávy typu..Kdo obchodoval Trumpovy tweety...Trump dal pokyn a zahynuli civili...Trump to, Trump ono...takhle se o jiných prostě denodenně nepsalo...a SA, ano, první na seznam, jenomže výnos myslel na nelegální migranty...a ti jsou odtamtud? Asi ne...prostě ho nenechají aby to pomalu sedlo...jedem do něho, já doufám že to vydrží a dá věcem správný směr...jinak inkluze je mor, je to na delší a hlavně nezjednodušenou debatu ve stylu začleníme všechny...někdo prostě spešl péči potřebuje jinou. Zdar bejku!
                el mrcoch
                •  
                  02.02.2017 8:50

                  První Trumpova vojenská akce skončila fiaskem, zemřel voják i civilisté...jak jinak, že jo...
                  el mrcoch
                • Elll
                  01.02.2017 18:28

                  Zduř i Tobě brachu, reakci jsem neviděl, tak jsem navázal níže..
                  Velkamedvědice
              • Re: El Mrcoch
                01.02.2017 18:10

                :))
                velkaamdvedice
                • Cetv
                  01.02.2017 18:12

                  Ty rád děti v poutech viď..to jsou největší teoristi....Předpokládat, že někdo jen kvůli věku nebo pohlaví nepředstavuje hrozbu, by bylo špatné.“ Právě těmito slovy reagoval mluvčí Bílého domu Sean Spicer na zprávy amerických médií, podle kterých byl mezi více než stovkou lidí, kteří byli zadrženi na amerických letištích poté, co prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz o omezení imigrace, pětiletý chlapec. Ten údajně na letišti musel čekat čtyři hodiny, podle některých zpráv dokonce byl spoutaný. Chlapec je přitom občanem USA, má íránskou matku, která na něj čekala.
                  Velkamedvědice
                  • Re: Cetv
                    01.02.2017 18:19

                    jasně, excesy budou a jsou denně všude možně, o těch opačných se jenom tak vehementně neinformuje...ale ano toto byl nejspíš úlet...ale dělat z toho jasný závěr? Proč?
                    el mrcoch
                    • El Mrcoch
                      01.02.2017 18:26

                      No, proč na to neupozornit, pokud se to ještě smí, co znamenají jeho výnosy v praxci Elle.. Ale hlavně, podívej se na ten seznam, to není úlet, to je výsměch....
                      Velkamedvědice
                      • Re: El Mrcoch
                        01.02.2017 18:29

                        k tomu jsem ti dodal ze se nemuze vse stihnout za tyden ale chce to cas....jsou veci ktere nechces chapat tak radeji budes utocit
                        velkaamdvedice
                        • Cetv
                          01.02.2017 18:35

                          Klasika. I včera i dnes si napadl ty mě a já se jen bránil brouku..
                          Velkamedvědice
                          • Re: Cetv
                            01.02.2017 18:51

                            dnes jsi klidnejsi coz jer dobre ,ten prvni prispevek byl mimo misu, ale bylo to jako cerveny hadr na byka
                            velkaamdvedice
                  • Re: Cetv
                    01.02.2017 18:14

                    a nenapadlo te ze to muze byt fake news.....never vsemu
                    velkaamdvedice
                    •  
                      01.02.2017 18:16

                      to ale neni fake news, kdyby to bylo tvoje dite, mluvil bys jinak. Tphle jednani je odrazem politiky p. Trumpa, udelal z lidi soucast sve administrativy. Naposledy, co novodobe casy pamatuji, se tak delo za Hitlera.
                      Hruškovec přelahodný
                      •  
                        01.02.2017 18:19

                        taky jsem videl chlapecka na evropske plazi a byl mrtvy a pak toho sameho jak je cely od krve v aleppu..propaganda jede na plne obratky
                        velkaamdvedice
                        •  
                          01.02.2017 18:26

                          S tou propagandou souhlasim. Ja jen rikam, ze Trumpomasinerie dela z nekterych lidi odlisne bytosti, neb se vezou na psychologicke vlne. Primer - Hitler, Gotwald...
                          Hruškovec přelahodný
                          • Hruškovec
                            01.02.2017 18:32

                            Přesně . Paušalizujeme vybranou skupinu, odebereme jim lidská práva vyselektovanými informacemi, uděláme z nich nepřítele bez mravního řádu a pak je zabíjíme a mučíme za frenetického potlesku davu...
                            Velkamedvědice
                            • Re: Hruškovec
                              01.02.2017 18:40

                              určité věci se ovšem vymykají kontrole...a to díky stylu vládnutí, který tady do teď byl...Trump - úplně zavřeme...špatně...Merkel - pojďte všichni...špatně...Divíte se kontroverznín reakcím?? Do háje, co bude dál, za dvacet třicet let, dáme jako důchodci ještě pivo v zahradní?? Nezakážou to že to někoho bude urážet? Trump je důsledek nespokojenosti s tím jak vládli před ním, nemyslíte? A šije se do něho lehce, proč máme být furt tak citliví??
                              el mrcoch
                            • Re: Hruškovec
                              01.02.2017 18:36

                              tvl... jako u me dobry. :)
                              Hruškovec přelahodný
                        • Cetv
                          01.02.2017 18:24

                          Myslíš asi tu ruskou viď na v ruštině to není ale dej si do vyhledavače třeba The Washington post, stalo se paár kilometrů od Washingtonu na Dullesově mezinárodním letišti. Je lepší, než ze sebe dělat trubku si info ověřit..
                          Velkamedvědice
                          • Re: Cetv
                            01.02.2017 18:27

                            kdyz se to dobre pripravi tak se to dobre proda vid
                            velkaamdvedice
                            •  
                              01.02.2017 18:29

                              škoda diskuze. Tebe fakta nikdy nezajímají, jen osobní útoky..
                              Velkamedvědice
              • Re: El Mrcoch
                01.02.2017 18:10

                btw: "According to the New America Foundation, jihadists killed 94 people inside the United States between 2005 and 2015. During that same time period, 301,797 people in the US were shot dead, Politifact reports." qz.com - nicmene treba cist cele, psychologie davu je tam rozebrana ponekud obsirneji.
                Hruškovec přelahodný
                •  
                  02.02.2017 9:15

                  To jak lidi podlehli antiislámské propagandě je fakt šílené. Ruští teroristé na Donbase mají na svědomí 50.000 mrtvých a nikoho to nevzrušuje. Islamističtí teroristé mají na svědomí v Evropě za tu stejnou dobu 200-300 mrtvých a lidi nezajímá nic jiného. Fakt divná doba. Akorát by mě zajímalo nakolik zde triumfuje lidská tupost a nakolik ruská propaganda.
                  ..
Aktuální komentáře
19.04.2024
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data