Evropská komise žaluje Česko, protože nezajistilo rovnou hospodářskou soutěž na železnici
PRAHA (MEDIAFAX) - Evropská komise se ve čtvrtek rozhodla zažalovat Českou republiku u soudního dvora Evropské unie, protože nezajistila nezávislost provozovatele železniční infrastruktury na železničních podnicích, což narušuje rovnou hospodářskou soutěž. Informoval o tom mluvčí českého zastoupení EK Martin Stašek.
Česko totiž do svého legislativního řádu nezačlenilo takzvaný první železniční balíček týkající se otevírání trhu železniční dopravy Evropské unie hospodářské soutěži. Přitom termín na to měly všechny členské státy EU do 15 března 2003. "Neprovedení těchto opatření na liberalizaci trhu železniční dopravy připravuje provozovatele železnic o příležitost nabízet služby v ostatních členských státech a zákazníky železničních společností o větší nabídku konkurenčních železničních služeb," komentoval to Stašek.
Hlavním cílem směrnic prvního železničního balíčku je vytvoření předpokladů pro otevírání trhu a hospodářskou soutěž v železniční dopravě. Cílem ustanovení prvního železničního balíčku je zejména zajistit nezávislost provozovatele infrastruktury na železničních podnicích, nediskriminační zpoplatnění přístupu k infrastruktuře a zřízení regulačního subjektu k řešení překážek bránících hospodářské soutěži v přístupu k železniční infrastruktuře.
"Nesprávné provedení směrnic prvního železničního balíčku vede k překážkám v přístupu na trh a k nedostatečné průhlednosti přístupových podmínek. To brání vzniku plně fungujícího jednotného trhu železniční dopravy v Evropě. Nespravedlivé podmínky hospodářské soutěže v přístupu k infrastruktuře mohou být způsobeny tím, že provozovatel infrastruktury, který je odpovědný za stanovení poplatků za přístup k infrastruktuře a přidělení kapacity sítě, není dostatečně nezávislý na subjektech, které samy provozují železniční dopravu," informoval Stašek.
Podle něj je cílem předpisů EU týkajících se poplatků za přístup k infrastruktuře hlavně podpora optimálního využití železniční infrastruktury. "Nesprávné provedení předpisů může vést k poplatkům za přístup, které jsou příliš vysoké, a vylučují tak možné provozovatele, kteří by byli schopni nést poplatky stanovené na úrovni přímých nákladů vyplývajících z provozování konkrétní služby (minimální poplatek podle právních předpisů EU). Může také vést k neodůvodněné diskriminaci železničních podniků na různých segmentech trhu," uvedl Stašek.
Kromě České republiky žaluje EK kvůli stejným pochybením také dalších dvanáct států - Rakousko, Německo, Řecko, Francie, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Polsko, Portugalsko, Slovinsko a Španělsko.
Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři