Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?

Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?

01.03.2017 11:39

Automobilky čekají pravděpodobně velké změny v jejich produktovém portfoliu, i když posun k hybridům a elektřině nemusí mít zase takový rozměr a tempo, v jaké doufají elektrooptimisté (viz i mé předchozí příspěvky na toto téma). Automobilky také už několik let prochází jinou velkou změnou – stávají se z nich z velké části finanční společnosti. Podívejme se například na rozvahu Fordu, která je hodně vypovídající i pro ostatní.

Na konci roku 2015 dosahovala účetní hodnota celkových aktiv této automobilky 228 miliard dolarů, předchozí rok 210 miliard dolarů. Z toho v roce 2015 spadalo 92 miliard dolarů na automotive část – tedy na výrobu. A asi 136 miliard dolarů na finanční služby. Rok předtím přitom na automotive připadlo zhruba stejně aktiv a veškerý meziroční růst tedy generovaly finanční služby (což znamená zejména růst pohledávek).

0

Zdroj: Ford

Pokud tedy dnes hovoříme o nějaké významné automobilce, hovoříme o společnosti, jejíž hodně velkou část rozvahy tvoří „bankovní“ aktiva a od toho se také odvíjí hodnota a kvalita závazků těchto společností. Je to už delší čas, co jsem zde uvažoval nad tím, zda by se z automobilek nemohlo kvůli výše uvedenému stát centrum systematických finančních problémů. Pokud bychom si totiž představili nějaký černější scénář, mohlo by v zájmu dosažení modly růstu dojít k podobně uvolněnému poskytování úvěrů na auta, jako dříve třeba na hypotéky.

Nyní bych se rád k tématu vrátil, protože Torsten Slok z Deutsche Bank přišel s aktualizovanými daty ohledně nesplácených autopůjček v USA. Jak vidíme z následujícího grafu, počet nesplácených úvěrů nijak zvlášť neroste u dlužníků, kteří mají lepší kreditní skóre. U dnes již pověstné skupiny „subprime“ se ale delikvence již cca dva roky znatelně zvedají:

1

Slok ovšem graf interpretuje optimisticky s tím, že situace u kvalitních dlužníků se nezhoršuje. K tomu přidává druhý obrázek, který ukazuje, jak se vyvíjí objem nových půjček. Z něj je zřejmé, že subprime kategorie se zvyšuje jen mírně a celkový růst zajišťují zejména kvalitnější dlužníci:

2

Analytik ještě dodává, že celkový objem subprime autoúvěrů nyní dosahuje asi 300 miliard dolarů (je to tedy o téměř 50 % více než je velikost rozvahy Fordu). Subprime hypotéky ale dosahovaly v roce 2006 mnohem vyšší hodnoty. Rostoucí modrá křivka v prvním grafu by tak podle Sloka měla znervózňovat jen ty, kteří mají své investice nějak propojené přímo s méně kvalitními autopůjčkami. O systematický problém a riziko by ale jít nemělo.

Pokud se tedy necháme výše uvedeným uklidnit, zbývá pro akciové investory už jen jedno dilema: Jak a kdy skončí stav, kdy automobilky generují malé (či žádné) volné cash flow, protože masivně investují do svého zbankovnění – tedy do různých pohledávek.

 

Čtěte více:

Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
10.12.2016 9:49
Před časem se na internetových stránkách čínského ministerstva průmysl...
Akcie další automobilky padají. Japonci brání Toyotu před Trumpem
06.01.2017 16:33
Do obrany automobilky Toyota Motor před Donaldem Trumpem se pustila ja...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...

Váš názor
  • Buy Back Agreements
    01.03.2017 13:15

    Research neuvádí jednu důležitou složku dopadající snad nejtíživěji právě na finanční divize automobilek. Totiž těmi bonitními dlužníky jsou zejména autopůjčovny, a nejrůznější fleety nejrůznějších podniků, ať již se jedná o 3, stovky či tisíce aut (osobních, dodávek, nákladních)v jednom podniku. V nemalé míře se jedná o operativní leasing, či prodej s tzv. Buy Back Agreement. To znamená, že automobilka se zavazuje za určitý čas a za určenou cenu odkoupit zpět konkrétní vozidlo či jej zúčtovat na protiúčet při nákupu nového. Toto funguje do doby, kdy je realizační cena vykoupeného vozidla na second hand trhu vyšší (v nejhorším rovna) než cena určená v dohodě. V období hospodářského poklesu, kdy prodej nových vozů vázne a second hand je zavalen nabídkou ojetin, realizační cena se dostává pod cenu smluvní řádově i o tisíce dolarů. Tím po tučných letech vrací automobilky zisky zpět. Po předcházejících tučných letech to může znamenat velké vystřízlivění.
    jiri
  • Pane JS super clanek diky:-)
    01.03.2017 12:49

    Vcera jste bodoval zajimavym clankem, dnes opet jen tak dal diky -mam stejny nazor pristi krizi vyvolaji automobilky a nemovitostni trh v Evrope pak se svezou opet banky. Nejvetsi problem automobilek bude legislativa ono je hezke elektricke nebo autonomni vozidlo ale co kdyz toto vozidlo nekoho prejede nebo zpusobi nehodu kdo bude na vine atd atd atd....
    martík
  • p.Soustružníku
    01.03.2017 12:47

    Pokud někde panuje extrémní konkurence, platí to o automotiv. Výrobní marže je srovnatelná s prodejní marží u dealerů. Potřeba neustálé inovace nutí automobilky k úvěrům, které banky poskytují opět s marží. Lze tedy říci, že automobilky živí kde koho a téměř nejhůře samy sebe sebe. Přitom mzdy v AP jsou nad průměrem, protože práce na výrobním pásu málokoho přitahuje, přitáhnout je tedy musí mzdy. Dalším faktorem, který významně ovlivňuje konkurenceschopnost je výroba aut šitých na míru potřeb a vkusu zákazníků. To vede k tomu, že značná část produkce má už řadu týdnů před vlastní výrobou svého zákazníka. Schopná automobilka má tedy potřebné dovednosti a informace, které potřebuje a touto cestou získá nejsnadněji. Neplatí to jen o AP. GE, která dělá téměř vše měla (možná ještě má) divizi bankovnictví, které ovšem samo o sobě podléhá fin. krizím jako obchodní i investiční bankovnictví, pokud tam začne konkurovat a fušovat do řemesla. Na vlastní kůži jsem prodělal neúspěšné jednání s nejmenovanou obchodní českou bankou o otevření účtu pro zahraničního subdodavatele AP a o 10 let později s GE bankou o profinancování již nastartovaného projektu (mimo AP). Bylo to jednání já o voze, oni o koze a bezúspěšné. Stálo je to trvalou ztrátu bezrizikové úrokové marže. Místní pobočky nechtěly ani přemýšlet o dealu a odkazovali se na centrálu, kde prý mají potřebné kompetence. Naštěstí pro mého zaměstnavatele to nebyly místní pobočky všech bank, našli se schopnější, výběr byl však velmi omezený. Bankovních institucí u velkých automobilek bych se nebál jako zdroje problémů. Musí však odolat pokušení "laciných" výdělků na finančních derivátech.
    lime
Aktuální komentáře
26.04.2024
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university