Oznámení výsledků hospodaření světové pivovarské jedničky - AB InBev - přineslo investorům lehké zklamání. „Největší pivovar na světě totiž zaknihoval ve čtvrtém čtvrtletí 2016 tržby ve výši 14,2 miliardy amerických dolarů, což představuje solidní meziroční třiceti pěti procentní růst, který víceméně naplnil odhady trhu,“ řekl k číslům Ján Hladký, analytik Patria Finance.
Neznamená to ovšem, že by čísla výsledků nepřinesla žádné dobré zprávy. „Dobrou zprávou je nastartování synergií plynoucích ze spojení se SAB Miller,“ řekl Ján Hladký. Podle něj bezmála 300 milionů dolarů úspor bylo doručeno již v roce 2016 a management navýšil celkový cíl z 2,45 na 2,8 mld. USD. „Výhled na rok 2017 slibuje „akcelerovaný“ růst tržeb a jednociferný růst nákladů na prodané zboží. Administrativní náklady by měly zůstat beze změny,“ upřesnil Ján Hladký.
Ukazatel EBITDA skončil s hodnotou 5,3 mld. USD pod očekáváními trhu o téměř 0,3 mld. USD. „Bavíme se tedy o záporném 3,6% meziročním organickém růstu, jde o první takový pokles od spojení Interbrew a AmBev v roce 2004,“ vysvětlil Ján Hladký. Důvodem byl opět slabý výkon Brazílie. Tento trh jednak bojuje s vleklou poptávkou po nedávných politických turbulencích a zároveň na něm AB InBev ztrácí tržní podíl ve prospěch japonských Kirin Holdings.
Výsledkem je pokles objemu prodaného piva meziročně o téměř 7 % a ukazatele EBITDA o téměř 30 %. Brazílie je přitom podle Jána Hladkého pro AB InBev druhým nejdůležitějším trhem. „Nebudeme-li brát v úvahu vliv Brazílie, tak můžeme pozorovat nárůst ukazatele EBITDA zbytku pivovaru o 6,5 % YoY. Vina však leží také na segmentu Asie-Pacifik, jehož ukazatel EBITDA poklesl rovněž o 28 % YoY na 260 mil. USD na špatném výkonu Číny,“ doplnil Ján Hladký. Pivovarská skupina zaznamenala také slabší prodeje v Severní Americe a v Evropě, kde však firmě vzrostl zisk díky prodeji dražších značek. Pivovar doufá v úspěch v Africe, kde loni díky převzetí SABMilleru získal kontrolu nad rychle rostoucími místními ležáky, jako je Balimi v Tanzanii a Eagle v Ugandě.
AB InBev má více než dvojnásobnou velikost ve srovnání s nejbližším konkurentem, kterým je pivovar . Na globální produkci piva se podílí téměř čtvrtinou. Mezi jeho značky patří belgická Stella Artois, mexická Corona či americký Budweiser. Podle agentury ČTK o používání značky Budweiser nicméně Anheuser-Busch vede již několik let řadu známkoprávních sporů s českým pivovarem Budějovický Budvar.