Pro automobilku AG byl rok 2016 nejúspěšnějším rokem v její historii co do rekordních dodávek, příjmů, provozního zisku i počtu zaměstnanců. Statistiky říkají, že objem dodávek vzrostl za rok 2016 o šest procent na 237 778 aut, čímž firma dosáhla tržeb ve výši 22,3 miliardy eur (+ 4 %). Provozní zisk se zvýšil o 14 procent na 3,9 miliardy eur a rentabilita tržeb vzrostla z 15,8 procent (2015) na loňských 17,4 procenta. Do konce roku 2016 zaměstnávalo 27 612 zaměstnanců, meziročně o 13 procent lidí více. Jen v jedné oblasti si ale automobilka vytkla, že chce udělat víc – v digitalizaci aut.
AG: Investice do digitalizace rychle zvýšíme
Oliver Blume, z pozice předsedy výkonné rady AG řekl, že značka chce v relativně krátkém čase výrazně zvýšit své podnikání v oblasti digitalizace automobilů. Cílem je, aby se v průběhu příštích pěti až sedmi let digitální služby na celkových tržbách podílely až 30 procenty. A vlak digitalizace, který automobilce začínal ujíždět, má být dohnán rychlejšími investicemi. v roce 2016 do této oblasti investovalo 150 milionů eur a v Berlíně otevřelo novou vývojovou laboratoř Digital Lab. V roce 2017 chce AG investice do digitalizace minimálně zdvojnásobit.
„Ještě nedávno jsme byli v přesvědčeni, že naši klienti mají raději plynový pedál než tlačítka,“ řekl Blume. Ale situace se podle něj změnila a firma zjistila, že zákazníci mají odlišné návyky, než firma čekala. „Stále méně lidí bude chtít mít vlastní auto, místo toho budou lidé používat automatizované nájemní vozidla,“ upřesnil Lutz Meschke, finanční ředitel AG a také člověk zodpovědný za technologie společnosti.
Podle něj dění v automobilovém segmentu spěje k tomu, že od roku 2023 se bude muset firma připravit na klesající prodeje. „Pokud se na to nepřipravíme, jsme naivní," citovaly zpravodajské agentury Meschkeho. Podle něj tento trend zasáhne především masové výrobce aut, ale ušetřeny nezůstanou ani luxusní značky, mezi které rozhodně patří. Možnou cestou z nesnází je proto hlubší a větší orientace na digitalizaci.
Budoucnost sportovních aut? Digitální služby a start-upy
AG chce v Ludwigsburgu otevřít dceřinou firmu pro digitalizaci a plánuje spustit další pobočky v Izraeli, USA a v Asii. Kromě toho koupilo start-up Evopark, který by měl umožnit platit za parkování elektronicky. Plány se týkají i celé řady různých nových služeb, které si bude možné objednat přímo z auta. Digitální služby jsou vnímány jako klíčový zdroj příjmů s přidanou hodnotu, které mají zajistit spokojenost zákazníků, solidní výnos a zabezpečení pracovních míst.
Podle Lutze Meschkeho by výše popsané aktivity měly přispět k tomu, že zůstane jednou z nejvíce ziskových automobilek na světě. Světlo světa tak mají spatřit nové „plug-in“ hybridní modely a čistě elektrická vozidla Mission E. Digitalizace je pro AG více než jen investice do nejmodernějších technologií. Má otevřít nové ekonomické příležitosti, zvýšit výhody pro zákazníky a udělat většinu procesů ve firmě efektivnějšími. Strategie do roku 2025 je proto založena nejen na mobilitě, ale i nových technologiích a elektrifikaci. „Stejně tak ale bude trvat na puristické a emotivní charakteristice sportovních vozů, které budou formovat sportovní budoucnost,“ doplnil Oliver Blume.