Aktualizováno Americká společnost zvýšila ve třetím finančním čtvrtletí čistý zisk meziročně o dvacet procent na 1,14 miliardy dolarů (28,5 miliardy Kč). Oznámila to v noci na dnešek firma, která je největším výrobcem sportovního oblečení a obuvi na světě. Cena akcií podniku však výrazně klesla kvůli neuspokojivému vývoji zakázek a tržeb.
Celkové tržby společnosti ve čtvrtletí končícím v únoru stouply o pět procent na 8,43 miliardy dolarů. Zaostaly však za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu agentury Reuters odhadovali v průměru na 8,47 miliardy dolarů. V Severní Americe, která je největším trhem podniku, se tržby zvýšily pouze o tři procenta. Společnost po léta dominovala trhu se sportovní obuví ve Spojených státech. V poslední době však na americkém trhu posilují své pozice konkurenční firmy a Under Armour. „Panuje hodně obav ohledně růstu v konkurenčním prostředí. Před třemi až pěti lety (pro Nike) téměř žádné konkurenční prostředí neexistovalo," citovala agentura ČTK analytika Briana Yarbrougha ze společnosti Edward Jones.
Podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance dotáhl výrobce sportovního oblečení tržby za F3Q17 meziročně o 5 % výš (+7 % ex-FX). „Jejich hodnota tak dosáhla 8,4 miliardy dolarů, s čímž trhy víceméně počítaly. Nepříjemností je opět o něco nižší hrubá marže, která z 45,9 % ve F3Q16 sklouzla o dalších 140 bps na současných 44,5 %," konstatoval Ján Hladký. Díky nečekaným úsporám v režijních nákladech se však podle něj firmě podařilo dostat provozní zisk o 12 % vzhůru a předčít tržní konsensus o velice slibných 150 milionů amerických dolarů. Jeho výsledná hodnota byla 1,25 mld. USD. Výsledkem byl čistý zisk na akcii (non-GAAP) připisující meziročně až 23 % na 0,68 USD při tržních odhadech 0,53 USD.
Detailnější ohled na čísla podle Jána Hladkého říká, že severoamerický trh, jenž již delší dobu investory znervózňuje kvůli vysoké míře zásob a silnému konkurenčnímu prostředí, dokázal Nike v tomto kvartálu navýšit tržby jen o 3 % meziročně na 3,8 miliardy dolarů (pro srovnání - Adidas na tomto trhu rostl až o 29 %). „S mírnou nejistotou se zároveň díváme na růst zásob o sedm procent, jenž tak předčil růst tržeb. To by v budoucnu mohlo vést k dalšímu agresivnějšímu vyskladňování a nižší hrubé marži," upřesnil Ján Hladký. Management sice podle něj přišel s plánem, jak tento trend zvrátit, avšak zahrnuje zejména dlouhodobá řešení (např. rychlejší design a produkce nebo lepší tempo inovací). Severní Amerika, klíčový segment celého Nike, tím pádem zdaleka není z nejhoršího venku. Ještě dodáme, že čínský segment v tomto kvartálu trochu zpomalil, když rostl 9% yoy tempem proti 12% z minulého kvartálu.
Výhled do F4Q17 podle Jána Hladkého předpokládá růst tržeb v rozmezí 4 až 6 % a další pokles hrubé marže o 150 až 175 bps meziročně vinou měnových vlivů a slevových akcí v Severní Americe. Režijní náklady by měly zůstat nedotčeny a čistý zisk na akcii by se měl pohybovat v okolí 0,5 USD. Tyto cíle víceméně korespondují s předpoklady trhu. Pokles ceny akcií před otevřením trhů o 4 % si vysvětlujeme jako kombinaci nejistých výsledků a převládajícího pesimizmu na trhu.