Internet za politickou polarizaci v USA nemůže, ukázal výzkum
Politická vyhraněnost obyvatel USA roste a často se za příčiny označují „fake news“ a sociální sítě. Nejvíce se však politicky polarizují starší lidé, kteří spíše nepoužívají internet, ukázal výzkum Stanfordské a Brownovy univerzity. Vypadá to tak, že internet je ve všem „nevinně“ a důvody stojící za politickým nesvárem v zemi je potřeba hledat jinde.
Ve Spojených státech rychle roste politická polarizace. V zemi, kde lidé tradičně berou politiku za důležitou součást veřejného života, se to ukázalo především ve volebním roce 2016, kdy mimořádně vyostřená prezidentská kampaň doslova rozdělila společnost na dva tábory. Jedná se ale o dlouhodobější trend – zatímco v roce 1960 by podle jednoho průzkumu bylo zklamáno pouze 5 procent rodičů, pokud by si jejich potomek vybral za manželku nebo manžela někoho z rodiny podporující druhou stranu, v roce 2010 by to už vadilo polovině republikánských rodin a necelé třetině všech rodin podporujících demokraty.
Internet je v tom nevinně
Výzkum ukázal, že internet za polarizaci nejspíš vůbec nemůže, a pokud ano, tak ne přímo. Autoři studie totiž porovnávali nárůst polarizace (měřený několika různými způsoby) mezi různými věkovými skupinami, protože právě věk je nejčastějším indikátorem toho, jaká je u jedince pravděpodobnost, že aktivně používá internet. Méně než 20 procent Američanů nad 75 let v roce 2012 používalo sociální média, ale ve věkové skupině 18-39 let to už bylo 80 procent Američanů.
Výsledek studie je celkem jednoznačný. Osm z devíti použitých metrik měřících politickou polarizaci ukázalo, že nejvíce se politicky vyhranila právě generace lidí, která internet a sociální sítě používá méně. Je u nich tak nutné hledat jiné zdroje politické vyhraněnosti. U mladších lidí sice internet může hrát určitou roli, nízká úroveň jejich polarizace ale spíše naznačuje, že politiku nemají tak blízko u srdce.
Jedná se tak o další výzkum, který ubírá na věrohodnosti tvrzením, že za nepříjemnou atmosférou amerických prezidentských voleb byla hlavně sociální média a „fake news,“ což je teze často opakovaná podporovateli poražené kandidátky Hillary Clintonové, která byla na internetu „pod palbou“ častěji než Trump. Už v lednu byla například zveřejněna studie, podle které „fake news“ neměly valný dopad na názory voličů a výsledek voleb.
Zdroj obrázku: Wikimedia
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz