OMG! Nikdy neuvěříte, který výrobce virálního obsahu prý chce na burzu
Po Snapu, provozovateli populární mobilní aplikace Snapchat, se na burze prý pokusí vybrat kapitál i „zpravodajský“ server BuzzFeed. Alespoň to tvrdí zdroje serveru Axios, na které se pak odvolala i ostatní média. Mělo by k tomu dojít příští rok. Ne všichni jsou však přesvědčení, že se BuzzFeed rozhodne IPO uskutečnit, a že je to dobrý nápad.
BuzzFeed je informačním kanálem pro takzvanou generaci „mileniálů,“ také známou jako generaci „Z“ – tedy, zjednodušeně řečeno, pro mladé lidi, kteří vyrostli společně s internetem. I proto se mezi investiční komunitou už začala množit srovnání s IPO Snapu, jehož největší hodnotou je také právě to, že dokáže pozornost této generace přitáhnout. Podle serveru Fortune se při posledním přílivu kapitálu do BuzzFeedu v roce 2016 valuace implicitně odhadovala na 1,7 miliardy dolarů – což je úplně stejná hodnota, jako v roce 2015.
Na rozdíl od Snapu má Buzzfeed prostší a konvenčnější byznysovou strategii. Vydává články o společenských a popkulturních tématech, které jsou pro cílovou věkovou skupinu čtivé, zábavné, srozumitelné a „mluví jejich jazykem“ – například často používá akronyma jako „LOL“, „WTF“, „OMG“ atd. Na stránce pak prodává reklamu, jednak typické „bannery“, ale i reklamu skrytou (často ne příliš dobře) ve svých textech.
Časté jsou i tzv. „clickbait“ titulky, tedy nadpisy článků, které rafinovaným způsobem používají různých postupů, aby donutily čtenáře na odkaz kliknout. Typickými „ingrediencemi“ takového titulku jsou například odkazy k tomu, že ve článku čtenář najde „seznam 10 top“ čehokoliv (seznamy totiž představují pro internetovou generaci rychle a lehce stravitelné informace), slib, že součástí je kvíz, ze kterého se čtenář o sobě něco dozví, obrázek kočky, nebo jednoduše hyperboly a fráze vyvolávající zvědavost typu „nikdy neuvěříte…“ atd. Samostatnou kapitolou pak je, jak BuzzFeed nakládá s obrázky.
Je IPO dobrým nápadem?
Že BuzzFeed dokáže dobře pracovat s mladou generací je jasné, stejně jako že dokáže vydělat slušné peníze na reklamách díky vysoké návštěvnosti. „Nehmatatelná“ povaha výhody BuzzFeedu oproti konkurenci, která je hlavně v citu redaktorů pro „virální“ témata a titulky, však může být problémem pro investory, kteří raději sází na jistotu. Volatilita Snapu, jehož akcie se za ani ne měsíc obchodování pohybují oběma směry v pásmu 18,90 USD až 29,44 USD za kus, je důkazem, že technologické a mediální společnosti zaměřující se na mileniály nemusí být úplně bezpečnou investicí. Někteří dokonce v souvislosti s vysokou valuací Snapu hovoří o tom, že trhy možná čeká druhá „internetová horečka“ (dot-com bubble). Ta praskla s nepříjemnými důsledky zejména pro techonologickou burzu NASDAQ na přelomu tisíciletí.
Deník Financial Times se ve svém sloupku Lex spíše přiklání k tomu, že k IPO společnosti nedojde minimálně ze dvou důvodů. Za prvé, byznys model BuzzFeedu jako mediální společnosti nabízející obsah není snadno škálovatelný a nenabízí velké vyhlídky na růst – ne každý článek (jako například ten o „modrých nebo zlatých“ šatech) nebo video může být „virální“. Data společnosti Alexa navíc ukazují, že popularita Buzzfeedu už neroste a spíše klesá. Za druhé, Lex nevidí důvod, proč by se Comcast, který do webu už „nalil“ několik set miliónů dolarů měl zbavovat své strategické investice.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz