Minulý rok se v Číně prodal rekordní počet automobilů. V prosinci se dokonce prodeje dostaly nad 3 miliony vozů. Pesimisté se ale zaobírali zejména tím, co se stane v lednu, až bude eliminována daňová úleva na vozy s menšími motory. A skutečně se ukázalo, že lednové tržby už rostly meziročně jen o 0,8 %. V lednu roku 2016 přitom meziroční růst dosáhl 14 %.
Optimisté se však lednovým vývojem zaskočit nenechali a poukazovali na to, že leden byl mimořádně krátkým měsícem. Únor jejich názor potvrdil, protože přinesl 9,2% růst prodejů za období prvních dvou měsíců roku. Tím se ale celá horská dráha nezastavila. Na konci minulého týdne došlo k prudkému propadu tří největších dealerů: China Zhengtong Auto Services Holdings, Baoxin Auto Group a China Yongda Automobiles Services Holdings. To samé se stalo akciím Great Wall Motor Co., Guangzhou Automobile Group Co. a Geely Automobile Holdings.
Příčinou tohoto propadu cen akcií jsou spekulace, že únorová čísla maskují zhoršující se situaci v odvětví. Společnost Great Wall Motor, která je největším výrobcem SUV v zemi, totiž oznámila, že zavádí velký program slev. Podobně se podle analytiků z Group hodlají zachovat některé další automobilky. Tyto diskontní akce přitom nepřicházejí jen tak. Obvykle jde o známku příliš vysokých zásob a snah firem o jejich snížení. A data skutečně ukazují, že celkové zásoby neprodaných vozů se v minulých měsících prudce zvedly.
Prodeje automobilek odrážejí počet vozů, které opustí jejich továrny. Ve skutečnosti tak tato čísla neodrážejí přímo chování zákazníků, ale optimismus a pesimismus dealerů. A jejich nálada se nyní podle všeho zhoršuje. Dealeři a Kia Motors dokonce od automobilek požadují, aby jim kompenzovaly letošní ztráty. Čísla o prodejích, které vykazují automobilky a dealeři, se stále více rozcházejí. Pokud je zkombinujeme s údaji o rostoucích zásobách a s informacemi o stále větších slevách, ukazuje se nám neradostný obrázek.
Dokonce se zdá, že dalšího vývoje se začíná obávat i vláda. Ministerstvo obchodu například plánuje uvolnění omezení na prodej ojetých aut. Taakový krok by teoreticky mohl motivovat řidiče k prodeji starších vozů a k nákupu nových. Jak přitom ukazuje další graf, v Číně celkovým prodejům stále dominují prodeje nových vozů, zatímco v USA je situace přesně opačná. Prodeje ojetých vozů v USA jsou vyznačeny žlutě a v Číně tyrkysově:
![Překlad](/Fotobank/c48730a9-a25a-413f-965a-e257edf0a8af?width=500&height=390&action=Resize&position=Center)
Podobné kroky ale nemusí být na zlepšení výhledu dostatečné. Čínské automobilky si na rozdíl od svých protějšků ve vyspělých zemích užívají vysokých valuací na akciovém trhu. Medián jejich PE dosahuje hodnoty 9,9, zatímco celosvětově je to 8,1. Tato valuační prémie odráží očekávání vyššího růstu a silnější poptávky než v zemích jako USA, kde jsou diskonty běžnou záležitostí. Pokud se Čína ovšem k této slevové hře přidá, budou muset akcioví býci zařadit zpátečku.
Autor: David Fickling
(Zdroj: Bloomberg Gadfly)