Švédská automobilka Volvo už nebude vyvíjet žádné nové vznětové (naftové) motory. Důvodem je podle Hakana Samuelssona, generálního ředitele společnosti to, že náklady na snižování emisí oxidu dusíku, které vznikají při práci motoru, se stávají příliš drahými, než aby je firma mohla unést. Samuelsson to řekl německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Volvo už nebude vyvíjet žádné dieselové motory nové generace," citoval deník Samuelssona.
Po roce 2023 Volvo nebude montovat dieselové motory
Volvo dokončí podle Samuelssona vývoj současných modelů motorů poháněných naftou, které byly zavedeny do výroby v roce 2013 tak, aby naplnily požadavky budoucích emisních norem. Ovšem s ohledem na rostoucí náklady spojené s dodržováním vyšších standardů proti znečištění, vedení společnosti Volvo očekává, že jejich produkce po roce 2023 nebude možná. Místo toho proto Volvo začne masivně investovat do elektrických a hybridních motorů, přičemž první čistý elektrický model chce firma představit v roce 2019.
„Musíme se inspirovat společností , která dokázala nabídnout zákazníkům takové vozidlo, které lidem vyhovuje a žádají ho. Příležitost pro nás vidíme ve vozech s vysokou kvalitou a atraktivním designem," uvedl Hakan Samuelsson. Podle něj je trend v oblasti motorových pohonů jasný - přísnější emisní pravidla zvýší cenu aut, pokud budou vybaveny dieselovými motory, a to se bude dít až do okamžiku, kdy se plug-in auta s hybridními pohony stanou atraktivnější alternativou. Podle německého listu tak Volvo nechce jít ani cestou rozvoje benzínových motorů, které podle současných statistik spotřebují oproti svým dieselovým ekvivalentům až o 20 % více paliva.
Povede zpřísnění emisních norem k zániku naftových motorů?
Automobilky budou muset počítat s tím, že podle nových pravidel bude muset průměrná mezní hodnota emisí oxidu uhličitého pro evropské automobily klesnout v roce 2021 ze 130 gramů na kilometr na 95 gramů a už nyní tyto předpisy podle analytiků tlačí výrobce k tomu, aby investovali více do technologií výfukových emisí. Že nejde o zanedbatelný problém, ukazují evropské statistiky registrací aut. Podle nich totiž dieselová auta představují v Evropě více než 50 % všech nových registrací a představují tak největší naftový trh na světě. Volvo, které vlastní čínská společnost Geely, prodává v Evropě až 90 % svých offroadů XC 90, vybavených dieselovým motorem.
Analýza americké finanční skupiny nedávno uvedla, že kvůli regulačním zásahům by se mohla výrobní cena naftových motorů zvýšit až o 300 eur na motor. Již dnes však produkční cena vznětového motoru činí průměrně 1300 eur a je vyšší než benzínový ekvivalent, který musí splňovat mírnější limity pro emise NOx.