Dvě akcie, kterým Amazon pomáhá. Alespoň na první pohled
Jedním ze zajímavých investičních a ekonomických témat dnešní doby je to, jak technologické společnosti mění dlouholeté pořádky v nejednom odvětví. Jedním ze zářných případů je Amazon a internetové obchody, které drtí tradiční kamenno-plechovou konkurenci v řadě zemí světa. Dnes bych se ale rád zaměřil na opačnou a vzácnější stranu této mince – společnosti, kterým Amazon a spol. prospívají.
Řeč dnes bude o United Parcel Service a FedEx Corporation. Tedy o firmách, které v mnoha případech fyzicky doručí to, co si zákazníci v internetovém obchodě vybrali. Lee Samaha na stránkách Fools.com ovšem tvrdí, že obě společnosti sice značně těží z internetové revoluce, ovšem jen na straně tržeb. Zároveň ale čelí negativnímu tlaku na straně marží a toku hotovosti, protože musí navyšovat investice, aby byly schopny udržet krok s dobou a vyššími objemy dodávek. Následující graf ukazuje, že provozní marže UPS v roce 2016 skutečně (meziročně) klesají:
Zdroj dat: UPS
Investovat a vyplácet
Provozní tok hotovosti FedExu sice utěšeně roste (z 5,3 na 5,7 miliard dolarů v roce 2016), ale pohled na tok celkové hotovosti potvrzuje výše zmíněnou tezi. Investice totiž rostou mnohem více a po nich byla firma loni i v roce 2015 v hlubokém záporu. To jí ale nezabránilo ve výplatě nějakých těch dividend a hlavně v masivních odkupech. Stejný mustr jako u řady jiných amerických společností, FedEx ale naštěstí patří do podskupiny těch, které sice vyplácí více, než vydělávají a roste kvůli tomu jejich dluh, jejich rozvaha je ale stále dost silná. Nehovořil bych tedy (zatím – viz níže) o tom, že si firma ve snaze zavděčit se krátkodobě uvažujícímu trhu pod sebou podřezává větev.
UPS (která by mimochodem podle výše bety měla být znatelně méně riziková) má o něco lepší profil toku hotovosti. V tom smyslu, že po investicích jí stále něco zbývá. Její provozní tok hotovosti ale v minulém roce klesl a i ona vyplácí na dividendách a odkupech znatelně více, než na ně vydělá. I ona si tak musí pomáhat dluhy. Co se týče síly rozvahy je na tom UPS ale ještě o něco lépe, než FedEx (poměr čistého dluhu k EBITDA je pod dvěma).
Směrem k velké sklizni, či pasti?
Máme tu tedy dvě společnosti, kterým Amazon a spol. na rozdíl od řady jiných prospívá. Pokud si Amazon nevybuduje vlastní dodavatelskou síť, mělo by tomu tak být i nadále a podle očekávání analytiků se bude firmám minimálně v krátkém období dařit znatelně zvyšovat své tržby. Musí ale hodně investovat a současné dividendy a odkupy jsou schopny udržet jen díky tomu, s jak silnými rozvahami do tohoto období vkročily.
V ideálním scénáři UPS a FedExu zdroje vydrží po celou dobu zvýšených investic a pak začnou žně. V tom horším případě budou tyto firmy masivně investovat, aby se nakonec ukázalo, že jejich chlebodárce Amazon si vybudoval vlastní logistiku a změní se na jejich konkurenta. Že nemusí jít o finance fiction dokazují například informace z roku 2016 o testech na Los Angeles International Airport (Forbes tehdy hovořil o tom, že vlastní logistika by Amazonu přinesla více než 1 miliardu dolarů ročně). Pak by Amazon pro UPS a FedEx připravil ještě horší past než pro ty, kterým konkuruje od začátku. Minimálně u FedExu se ale investoři zatím podobným úvahám neoddávají:
Zdroj: FT
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz