Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila

Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila

01.07.2017 17:47, aktualizováno: 3.7. 17:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Šéf BMW Harald Krüger sedí vedle čtyř futuristických modelů aut jeho firmy a hovoří o tom, jaké jsou jejich přednosti ve srovnání s konkurencí. Je ale možné, že produktová diferenciace bude v následujícím desetiletí stále méně relevantní. Rostoucí počet uživatelů aplikací jako Uber, Didi či Lyft se totiž nestará o konkrétní model nebo značku. U leteckých společností nás nezajímá, jakým letadlem konkrétně letíme. Důležitý je poskytovatel letu. Podobné to může být i v osobní automobilové dopravě a pro tradiční automobilky je to jedna z největších výzev, píše John Thornhill ve Financial Times.

Očekává se, že přímé vlastnictví automobilů bude klesat. Celý ekosystém se bude pohybovat směrem k autonomnímu řízení, elektromobilům a vozům propojeným internetem. Wilko Stark, který má na starosti strategii společnosti Daimler, tvrdí, že budoucnost nehodnotí podle toho, co se děje v jeho firmě či v BMW. Dívá se do Číny, sleduje, co dělá Uber a Lyft, kam se svým samořídícím vozem míří Google a o co se pokouší Apple. To jsou podle něj noví konkurenti, na které musí jeho automobilka reagovat. 

K tomu všemu je pravděpodobné, že se zostří konkurence ze strany tradičních euromobilek. V Detroitu se Ford a GM snaží o vývoj vlastních samořídících aut, Nissan a Toyota svádí boj na poli elektromobilů. V Německu se spolu potýkají tradiční rivalové segmentu luxusních vozů BMW a Daimler. Tyto automobilky se tradičně zaměřují zejména na kvalitu, styl a značku, i ony se ale přesouvají k investicím a výzkumu v oblasti autonomního řízení, elektromobilů a sdílení vozů. 

BMW spojilo síly se dvěma technologickými společnostmi. První z nich je izraelská Mobileye a druhou kalifornský Intel. BMW chce v roce 2021 uvést na trh autonomní vůz a doufá, že se stane vzorem pro další rozvoj v této oblasti. Automobilka chce totiž vytvořit a nabízet operační systém, který by mohli využívat i jiní.

Daimler se vydal jinou cestou a snaží se využít synergie v celé skupině, která na rozdíl od BMW vyrábí i nákladní vozy a autobusy. Obě firmy mají ale společné zájmy v oblasti sdílení vozů, protože oběma hrozí pokles zájmu o přímé vlastnictví aut. Obě automobilky tak už testují či přímo provozují své vlastní programy sdílení vozů. Program Daimleru pro sdílení vozidel pod názvem car2go funguje už od roku 2008 jako standardní program pro sdílení vozidel.

Christian Ludwig z banky Bankhaus Lampe tvrdí, že v automobilovém průmyslu dochází „ke změně paradigmatu“. Už nejde jen o to vyrábět ta nejlepší auta. Kvalita bude i nadále nutností, ale nepůjde o hlavní pilíř, na kterém lze postavit úspěch podobně, jako tomu bylo v minulosti. Významný bude vývoj na trhu elektromobilů a i v této oblasti se strategie německých automobilek liší. 

BMW nedávno informovalo, že hodlá jít směrem flexibility a ve svých továrnách bude na společné platformě schopno vyrábět jak vozy s elektrickým, tak se spalovacím motorem. Daimler naopak hodlá investovat 10 miliard eur do platformy, která bude sloužit pouze pro elektromobily, a to od těch nejmenších až po SUV. Podle analytiků je BMW v této oblasti opatrnější a nechává si zadní vrátka otevřená pro případ, že elektromobily nebudou tak velkým trhem, jak se nyní předpokládá. Daimler je ve svých plánech agresivnější, což se mu může vyplatit v případě, že dojde k naplnění optimistických projekcí. 

Dosavadní a očekávaný vývoj podílu elektromobilů na celkových prodejích nových vozů ve světě, USA a Evropě shrnuje následující graf. Podle banky UBS by měl tento podíl v Evropě v roce 2025 dosáhnout 30 %, ve světě 14 % a v USA 5 %:

a

Poučný pro všechny tradiční automobilky je příběh japonské Toyoty, která na trh uvedla svůj hybridní vůz mnohem dříve než konkurence. Prodeje Priusu ale její vedení nepřesvědčily, že jde o správný směr, a automobilka nakonec uvolnila pozici na trhu. Toho využila Tesla, zatímco Toyota investovala do vývoje vodíkových článků. Julie Boote z Pelham Smithers Associates ale tvrdí, že vodíková infrastruktura je deset let za dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Je podle ní příliš brzy tvrdit, že Toyota učinila špatný krok, ale je zřejmé, že vlády po celém světě podporují elektromobily a ne vodík. Toyota se pak každopádně opozdila za vlnou inovací v oblasti elektrifikace i samořídících vozů. 

(Zdroj: FT, Bloomberg, Daimler)

 

Čtěte více:

Víkendář: Čína se snaží vyhnout potravinové krizi, změní tím celý svět
28.05.2017 17:05
Čína čelí palčivému problému. Pokud má uživit svou populaci i ve druhé...
Víkendář: Karty mezi USA a Evropou se rychle otočily
27.05.2017 8:35
Když Donald Trump vyhrál prezidentské volby, Evropa se z pesimismu vyv...
Víkendář: Které firmy dostanou ze svých lidí nejvíce?
04.06.2017 7:21
Největší výdaje jdou u řady společností směrem k získání a udržení tal...
Víkendář: Trump otevřel Evropě oči a Britové budou asi bez dohody
03.06.2017 7:29
Evropská komisařka Cecilia Malmströmová v rozhovoru pro Der Spiegel uv...
Víkendář: Měla by se střední Evropa bát nového francouzského prezidenta?
10.06.2017 16:22
Nový francouzský prezident Emmanuel Macron má řadu nápadů, jak zachrán...
Víkendář: Jako kdybychom umístili centrum boje s fašismem do Berlína
11.06.2017 7:44
Trumpova návštěva Saúdské Arábie by měla budit velké obavy. Americký p...
Víkendář: Naivní ekonomické sny o osvícených autoritářích
17.06.2017 7:26
Žádná země na světě nemá větší potenciál pro zlepšení životních podmín...
Víkendář: Evropa už si nemůže dovolit mentalitu malých států, musí se postarat sama o sebe
18.06.2017 7:32
Prezident Evropské komise Jean-Claude Juncker v rozhovoru pro Der Spie...
Víkendář: Mají mocní lidé poškozený mozek?
25.06.2017 16:04
Kdyby moc byla na předpis, musel by se u ní uvádět dlouhý seznam nežád...
Víkendář: Byl Lenin německým agentem?
24.06.2017 8:54
Vladimir Iljič Uljanov, známý spíše pod jménem Lenin, se v polovině du...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data