Německá automobilová značka se po více než 17 letech vrací na íránský trh. Firma dnes oznámila, že od srpna začne v Íránu prodávat automobily Tiguan a Passat. Írán se loni v lednu zbavil hospodářských sankcí, které na něj kvůli jeho kontroverznímu jadernému programu před lety uvalily Spojené státy a Evropská unie. Akcie v úterý na burze ve Frankfurtu vzrostly o 0,52 procenta.
Volkswagen podepsal dohodu s íránskou společností Mammut Khodro, která bude jeho automobily do Íránu dovážet. Íránským zákazníkům je bude zpočátku nabízet prostřednictvím osmi prodejců soustředících se na oblast hlavního města Teheránu.
"Návratem do Íránu vyplňuje značka další prázdné místo na globální automobilové mapě. Pokračujeme tak v posilování své mezinárodní přítomnosti," uvedl manažer Anders Sundt Jensen, který dostal na starost íránský trh.
Íránská vláda podle odhaduje, že celkový prodej osobních automobilů v zemi se bude ve střednědobém až dlouhodobém výhledu pohybovat kolem tří milionů aut ročně.
Koncern zahrnuje kromě hlavní značky také řadu dalších značek, jako je , nebo Seat. Jeho součástí je rovněž mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Společnost Mammut Khodro již do Íránu dováží užitkové automobily značky Scania, která také patří do koncernu .
není první ani jedinou západní společností, která projevuje zájem o trh v této muslimské zemi. Mezi automobilkami byla pionýrem PSA Group, která již loni oznámila, že zmodernizuje továrnu Peugeotu nedaleko Teheránu a bude v zemi vyrábět citroeny. O několik měsíců později ohlásil plány na výstavbu nového závodu v Íránu francouzský Citroen. A konsorcium v čele s francouzskou ropnou skupinou Total v pondělí podepsalo smlouvu o rozvoji íránské části největšího ložiska zemního plynu na světě. Jenom pro Total má sázka na íránský zemní plyn hodnotu 1 miliardy dolarů, a to je řeč pouze o první fázi plynařského projektu. U evropských firem přitom nezůstává, o vstup do země má zájem také americký Boeing.
Vývoj prioritních akcií Volkswagen ve Frankfurtu za posledních 5 let do pondělí 3. července. Hluboký zářez je na podzim 2015 následek emisního skandálu největší evropské automobilky.
Zdroje: ČTK, Patria.cz, BBG