Kam míří automobilový průmysl, ptají se ekonomové a investoři. Poté, co vyšly zprávy o tom, že prodeje automobilů ve Spojených státech amerických se v prvním pololetí roku 2017 meziročně snížily o 2,1 procenta na 8,45 milionu vozů, oznámil britský Svaz výrobců a prodejců automobilů (SMMT) podobnou zprávu o prudkém snížení investic místních automobilek.
Už vloni podle britského automobilového sdružení klesly investice v meziročním srovnání o 30 procent na 1,66 miliardy liber, což je vůbec nejméně od roku 2011. A letos za první pololetí firmy investovaly pouhých 322 milionů liber, z nichž většinu, totiž 240 milionů liber, představuje investice Toyoty do zařízení v Burnastone. Analytici to vysvětlují zvyšující se nejistotou způsobenou brexitem, tedy odchodem Velké Británie z Evropské unie. Smířlivý tón zvolili ekonomičtí odborníci u vysvětlení propadu prodejů amerického průmyslu. Údajně není důvod k panice, protože poptávka po autech v USA stále vykazuje relativně silné úrovni a nic nesignalizuje, že by měla v brzké době zažít nějaký prudký propad. A nejen analytici, ale i zástupci automobilového průmyslu unisono říkají, že druhá polovina roku ukáže, že dobré časy segmentu neodešly.
„Myslíme si, že druhá polovina roku by mohla být o něco silnější než první polovina," citovaly zpravodajské agentury vyjádření Michelle Krebsové, analytičky Autotrader.com. Podle ní není na trhu vidět žádná nerovnováhu, která by naznačovala, že by něco mohlo prudce oslabit. I Britové sázejí na druhou část letošního roku. Statistiky totiž ukazují, že pokud by se nic nezměnilo, celková hodnota investic britského automobilového sektoru by dosáhla za celý rok jen 644 milionů liber, což je pouhá čtvrtina hodnoty investic roku 2015 a znamenalo by to silnější pokles, než sektor očekával.
Ustanou zahraniční investice?
Řešením k naplnění lepšího výhledu bude ale i pro automobilový průmysl Velké Británie to, aby zůstala členem celní unie „tak dlouho, jak bude potřeba". Odborníci varují před tím, že pokud by se to nepovedlo, mohl by příznivý vývoj auto segmentu, který v posledních letech zažíval v Británii doslova renesanci, skončit. Britští auto výrobci přitom vděčí dobrému trendu zahraničním investicím a rekordnímu prodeji osobních vozidel nejen v Británii, ale hlavně v EU. Obavy s budoucnosti se podepsaly i pod čísla z května letošního roku - výroba automobilů v Británii se meziročně snížila o 10 procent, stejně jako v dubnu.
Nejistotu vyvolávají i kroky automobilek, které se před oznámením brexitu země nebály. Naopak. Jenže nyní je všechno jinak. Automobilka nedávno oznámila, že začne pravděpodobně montovat elektrickou verzi známého modelu Mini mimo Velkou Británii. Důvod? Právě ona nejistota pro automobilový průmysl obecně a zvláště pro zahraniční investory, vyvolaná brexitem. Další značka - Nissan sice vloni přislíbila vyrábět dva ze svých budoucích modelů ve Velké Británii, ale teprve poté, co britská vláda přislíbila mnoho opatření, která zaručí, že závod Nissanu v Sunderlandu bude chráněn před důsledky brexitu. A co vlastně vláda automobilce slíbila? To zůstává nezveřejněno.