Rekordní čísla hospodaření díky prodejům obrazových senzorů, zdravému hudebnímu podnikání a prodejům herních konzolí PlayStation 4 a her pro ně. To jsou hlavní důvody dosud nejvyššího čtvrtletního provozního zisku ve výši 157,6 miliardy jenů, který vykázal v prvním čtvrtletí svého fiskálního roku (do konce července) japonský výrobce elektroniky, společnost Sony. Analytici dodávají, že tím firma vykročila tou správnou nohou ke svému nejvyššímu ročnímu zisku za dvacet let.
čeká rekordní rok
Z tzv. „hardwarového" vybavení se mezi odborníky sleduje produkce obrazových senzorů. Díky prodejům těchto zařízení se čtvrtletní zisk firmy zvýšil 2,8krát a překonal tak předchozí rekord ze stejného období roku 2007, kdy činil 121,3 miliardy jenů. Přitom analytici oslovení agenturou Reuters odhadovali pouze 129,14 miliardy jenů. Hodnota prodejů meziročně stoupla o 15,2 procenta na 1,8 bilionu jenů.
Sony přepokládá, že za fiskální rok, který končí v březnu 2018, proto vykáže zisk 500 miliard jenů a prognóza trhu hovoří dokonce o 562 miliardách. Analytici míní, že i 500 miliard by byl rekordní výsledek od fiskálního roku 1997/98, kdy firma na trhu zabodovals s první herní konzolí PlayStation a vydělala 526 miliard jenů.
Agentura Bloomberg upozornila, že výsledky firmy je nutno vnímat i v kontextu doslova bouřlivého roku, ve kterém došlo k zemětřesení v Japonsku, které přineslo firmě ve výrobě obrazových senzorů škody až za jednu miliardu dolarů. se stabilizace výsledků podařila až toto čtvrtletí, zejména díky rostoucímu počtu prodejů herních konzolí PlayStation 4 a navazujícího softwaru a služeb online. Analytici soudí, že okolnosti hospodaření firmy mohou při více předvídatelné a stabilní ziskovosti dokonce přinést navýšení programu zpětného odkupu akcií a vyšší dividendu.
Buducnost ? Čipy, softwar a hudba
Za zmínku stojí oživení poptávky po obrazových senzorech. Provozní zisk této výrobní části dosáhl 55,4 miliardy jenů, oproti loňskému ztrátovému výsledku hospodaření. Stojí za tím rychle rostoucí poptávka od výrobců chytrých telefonů, která nabrala rostoucí trend po zjištění o popularitě modelů s více obrazovými snímači. Společnost zabírá přibližně polovinu trhu s obrazovými snímači a čipy, které mění tzv. „lehké částice“ na digitální fotografii a video.
Sony sází na výdělky z prodejů streamování hudby. Zde provozní zisk vzrostl na 25 miliard jenů, když využila svého partnerství se společností Spotify Ltd., která za uplynulé dva roky ztrojnásobila počet účastníků na 60 milionů. Obě firmy proto uzavřely novou licenční smlouvu, díky které bude podle listu Financial Times hudba společnosti k dispozici pouze pro platící uživatele služby Spotify.