Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

Kdy nastane SUV vrchol a jaká bude spotřeba aut v roce 2040?

03.08.2017 20:11

Monitory i mysl investorů dnes pomáhá plnit i Tesla, která trhy potěšila svými posledními čtvrtletními výsledky. Misku vah škály budoucích scénářů tím možná posunula trochu ve prospěch radikální elektrifikace, ale rozhodnuto ani zdaleka není. Jedna významná bitva na automobilovém trhu ale už v podstatě skončila. Jde o tu, kterou mezi sebou vedou SUV a tradiční auta. Když už i Porsche generuje většinu svých tržeb z prodeje SUV je asi jasné, kdo je vítězem. Jak ale bude vypadat budoucnost?

Odpověď je dost těžké rozvíjet bez toho, abychom se rychle nevrátili k oné elektrifikaci. Jejím centrem a startovním místem budou nevyhnutelně města a kombinace elektřina/město asi SUV formě osobní dopravy nahrávat příliš nebude. Minulý týden jsem se tu ale věnoval „scénáři Exxon“, který počítá s tím, že k nějakým revolučním změnám v dopravě (a ani ve struktuře naší spotřeby energií) docházet nebude. Tento ropně-plynový scénář stojí i na následujících dvou obrázcích, z nichž druhý popisuje historickou a očekávanou strukturu prodejů osobních vozů (v USA).

Z obrázku je zřejmé, k jak velkému posunu směrem od menších aut k SUV v posledních letech došlo. Podle analytiků Exxonu ale tento trend nevydrží a SUV dosáhnou vrcholu své popularity už někdy na počátku dvacátých let. Pak již začnou své pozice dobývat zpět menší auta, z nichž bude mnoho mít pravděpodobně už elektrický pohon. Současný posun k SUV bychom tak mohli vnímat jako slepou evoluční větev. Vnímám tu ale jeden vnitřní rozpor:

Moderní SUV sice většinou nelze vinit z přehnaně vysoké spotřeby, ale o ty úplně neúspornější auta asi také nejde. Scénář popsaný grafem ale vlastně říká, že spotřebitel najednou začne klást mnohem větší důraz na spotřebu. I když mu v tom pravděpodobně pomůže pokles cen elektromobilů, stále se tu implicitně počítá se značnou změnou preferencí. Napadá mě jen jedno možné vysvětlení a tou je regulační tlak. Ono je ale vlastně dost pravděpodobné, že o budoucnosti v této oblasti budou rozhodovat spotřebitelé spíše nepřímo – přes své zvolené i samozvané zástupce.

Soustružník 

Neméně zajímavý je první graf, který popisuje historickou a očekávanou průměrnou spotřebu paliva ve světě a významných zemích a ekonomikách. Jde o odhady reálné spotřeby v mílích za galon. Když jí přepočítáme na naše zvyklosti, tak USA se nyní podle obrázku pohybujeme kolem 9,5 litrů na 100 km. V EU jsme na tom mnohem lépe: kolem 5,8 litrů na 100 km. Graf ale hlavně říká, že potenciál pro snižování průměrné spotřeby není ani zdaleka vyčerpán. V Japonsku by se měla v roce 2040 dostat k 3,4 litru na 100 km a Evropa se této laťce bude blížit. Zbytek světa včetně Číny a hlavně USA už budou trochu zaostávat, ale i zde dojde ke značnému pokroku.

Jak ukazuje následující obrázek, v roce 2017 jsou pozice předních automobilek v počtu prodaných vozů mnohem vyrovnanější, než v roce 2002. Tehdy bylo jasnou jedničkou GM, dnes jsou na tom tato společnost, Toyota, VW a Renault-Nissan hodně podobně. Bude za dalších 15 let kvůli diskutovaným změnám vše zase úplně jinak? Hádám, že ano.

Soustružník 

 

 

Čtěte více:

Co bude náš hlad po energiích uspokojovat v následujících desetiletích?
25.07.2017 18:46
Travis Hoium na stránkách Fool.com poukazuje na to, že ropný gigant Ro...
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
26.07.2017 18:44
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hy...
Neočekávají investoři od ropných gigantů stále příliš mnoho?
27.07.2017 19:14
Podle čerstvých zpráv se společnost Shell ve druhém čtvrtletí tohoto r...
Jaká je pravděpodobnost dalších dluhových krizí, tentokrát zažehnutých centrálními bankami?
28.07.2017 18:44
V řadě ekonomik nyní probíhá těžký test toho, jakého umu jsme dosáhli ...
Tento způsob americké ekonomiky zdá se značně neobvyklý
31.07.2017 19:31
Americká ekonomika dělá ekonomům a investorům starosti. Ne proto, že b...
Skutečná tvář akcie jménem Twitter
01.08.2017 20:11
Podle WSJ předvedou firmy obchodované na americkém trhu za druhé čtvrt...
Atraktivita tabákových akcií a co by mělo být napsáno na krabičkách cigaret
02.08.2017 19:54
Tabákovým akciím se zde věnuji jen velmi výjimečně, protože je považuj...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
08.05.2024
12:13JPMorgan to vidí na hladké přistání bez zvedání sazeb
8:34Automobilová jednička Toyota zvýšila celoroční zisk i tržby na rekord, čeká ale pokles provozního zisku kvůli investicím
7:20Windlad: Technologie jsou dlouhodobými investicemi. Nejde o to, rychle je otáčet se ziskem, ale o budování hodnotných firem
07.05.2024
22:01Indexy na Wall Street dnes bez větších změn  
17:28Potenciál nových technologií a valuace více komoditizovaných sektorů
17:13Wall Street je po rychlém nárůstu opatrná, ačkoli dluhopisům se dál daří  
17:05NET4GAS, s.r.o.: Zveřejnění vnitřní informace
15:56Povolovací procesy pro stavbu jaderných bloků v Česku se zřejmě zrychlí
15:40Akcie Disney klesají (-9 %) kvůli menšímu přírůstku předplatitelů a slabšímu výhledu zisku  
15:19Summers: Fed si byl příliš jist nejistou věcí, dolar je mimořádně silný
14:24Výrobce sportovních vozů Ferrari v prvním čtvrtletí zvýšil zisk o 19 procent
14:03Streamingové služby Disney jsou poprvé v zisku, firma zvýšila celoroční výhled
13:34Zalando se ve čtvrtletí vrátilo k růstu, pomohly prémiové značky
12:31Tři americké akcie, které by mohly po výsledcích tento týden zaznamenat velké pohyby
10:58Růst akcií pokračuje s přispěním výsledků evropských bank, koruna je i po datech v klidu  
10:49Relativní atraktivita akcií v Evropě není jen otázkou valuací
10:14Stavební výroba se v březnu meziročně propadla o 8,3 pct, nejvíce za tři roky
10:11Březnový průmysl citelně zaostal za očekáváním, meziročně klesl o 2,7 procenta
9:23SAB Finance a.s.: Konsolidovaná výroční zpráva skupiny SAB Finance a Individuální účetní závěrka společnosti SAB Finance a.s. za rok 2023
9:07Rozbřesk: Jak sebevědomá bude ECB vstříc strnulému Fedu?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbnb Inc (03/24 Q1, Aft-mkt)
Anheuser-Busch InBev SA/NV (03/24 Q1, Bef-mkt)
ARM Holdings PLC (03/24 Q4, Aft-mkt)
Fluence Energy Inc (03/24 Q2, Aft-mkt)
Henkel AG & Co KGaA (03/24 Q1, Bef-mkt)
Siemens Energy AG (03/24 Q2, Bef-mkt)
Vistra Corp (03/24 Q1, Bef-mkt)
7:30Alstom SA (03/24 Q4)
7:30Bayerische Motoren Werke AG (03/24 Q1)
7:30Continental AG (03/24 Q1)
7:30Skanska AB (03/24 Q1)
7:45Koninklijke Ahold Delhaize NV (03/24 Q1)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
8:00Puma SE (03/24 Q1)
8:00Verbund AG (03/24 Q1)
9:00Endesa SA (03/24 Q1)