Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektrošílenství automobilovému segmentu nepomůže. Firmy ho ale nemohou ignorovat (+komentář analytika)

Elektrošílenství automobilovému segmentu nepomůže. Firmy ho ale nemohou ignorovat (+komentář analytika)

12.09.2017 17:04, aktualizováno: 13.9. 10:53
Autor: Pavel Daniel

Aktualizováno

Může právě probíhající autosalon v německém Frankfurtu nad Mohanem zatlouct poslední hřebíček do rakve dieselových motorů? Podle některých hlasů se zdá, že ano. Setkání vrcholných manažerů automobilových značek na autosalonu se totiž stále více stáčí k tomu, že je nutné řešit elektrifikaci vozidel. A hlavně – dopad zavedení elektrických pohonů aut na zaměstnanost a ziskovost firem.

Pohádka s dobrým koncem?

Statistiky říkají, že 95 % produkce elektrických aut se celosvětově prodá pouze v 10 zemích: Číně, USA, Japonsku, Kanadě, Norsku, Spojeném království, Francii, Německu, Nizozemsku a Švédsku. Jenže elektrifikace aut i přes rychlé oznámení plánů značek Daimler, Volkswagen a PSA Group na elektrifikaci aut nebude po zveřejnění zprávy o čínských plánech na zákaz dieselových motorů zřejmě tak rychlá. Problémem je totiž ziskovost. A hlavně - zaměstnanost.

Podle zástupců značky Mercedes totiž elektrické modely aut z jejího portfolia přinesou jen poloviční ziskovost ve srovnání s konvenčními modely. Skupina proto bude muset najít úspory, a to třeba outsourcingem výroby více výrobních dílů. Jenže to může ohrozit zaměstnanost v německých automobilkách a přinést ještě větší závislost výrobců aut na dodavatelích dílů. Vlna odmítání dieselových pohonů však přináší i ambiciózní plány. Například skupina Volkswagen po vyjádření Matthiase Müllera, generálního ředitele firmy, že značka jako VW musí auto segment v inovacích vést, oznámila plán, kterým chce posílit roli subdodavatelů a elektrifikace zároveň. Plán globálně počítá s alokací až 50 miliard eur za dodávky výbavy elektroaut, včetně baterií. Což je mimochodem segment, který v Evropě ještě nemá velkou konkurenci.

Zákazy nejsou všechno

Akcie autosegmentu nyní ovládají jiné než fundamentální ukazatele, všímají si někteří komentátoři. Například akcie společnosti Tesla vylétly během začátku tohoto týdne o téměř 6 procent poté, co právě Čína zveřejnila své záměry se zákazem dieselových motorů. Co na tom, že i značky jako PSA varují před riziky, mezi které patří například neuspokojivá prodejnost modelů s elektrickými bateriemi. Agentura Reuters v této souvislosti uvedla, že prodej elektroaut představuje méně než 1 procento celosvětového prodeje automobilů.

Jen rok po vypuknutí aféry „Dieselgate“, kterou odborníci spojují s vlnou „elektro-šílenství“ v automobilovém průmyslu, oznámila skupina Volkswagen, že mění plány na produkci elektrovozů. Z původních 30 nových modelů elektrických aut do roku 2025 a prodeji 2 až 3 milionů kusů elektrovozů ročně, zvýšila nyní automobilka plán na 80 modelů.

Baterie ovlivní zaměstnanost v automobilkách

Automobilový segment řeší i palčivou otázku změn v zaměstnanosti, které vyvolá posun k elektro vozům. Kvůli tomu, že klíčovým prvkem elektroaut jsou baterie a jejich cena, čeká se dramatický posun (outsourcing) produkce bateriových pohonů do Číny. Ta již dominuje segmentu automobilových bateriových energetických pohonů. Podle poradenské společnosti AlixPartners navíc elektrické pohony, včetně bateriových, vyžadují až o 40 procent méně práce než produkce mechanických pohonů. U evropských automobilek by to znamenalo ztrátu až 112 000 pracovních míst. Podle agentury Reuters je nutno dodat, že je to číslo ještě před jakýmkoliv outsourcingem.

„Jelikož cena baterií se za posledních několik let propadla o osmdesát procent na cenu 227 dolarů/kWh (Tesla dokonce tvrdí, že se nachází na 190 USD/kWh), nejpodstatnější část nákladů na výrobu je postupně eliminována," řekl Ján Hladký, analytik Patria Finance. Klíčovým krokem pro velké automobilky teď podle Hladkého bude dosáhnout to, čím Henry Ford zažehnul automobilový průmysl – výnosy z rozsahu prostřednictvím masové výroby. „Rozhodující tedy bude přinést elektrovozidla do rukou střední třídy, tak jak to dokázal Model T od Fordu," upřesnil Ján Hladký. A právě tady se skrývá podle něj největší výhoda velkých automobilek - jelikož oplývají jak rozsáhlými výrobními kapacitami, tak rozvinutou globální distribuční sítí a jsou v nejlepší pozici tuto skupinu zacílit. „Suma sumárum, vývoj bude nákladný a v kapitálových výdajích se utopí značné množství peněz. Avšak chopí-li se největší hráči příležitosti, jejich pozici nemůžou „zelenáči“ výrazněji ohrozit,“ upřesnil Ján Hladký.

Ekonomický institut Ifo varoval, že zánik výroby spalovacích motorů do roku 2030 by mohl v Německu vymazat až 600 000 pracovních míst. Ředitelé evropských automobilek proto říkají: „Jistě, nechceme ignorovat změny v nastavení mínění zákazníků, ale zase nebuďme hysteričtí.“ Elektrifikace modelů aut musí být pro cílové zákazníky cenově přijatelná a pro producenty zajímavá. A to zatím vzájemně „nelícuje“. A příznivým výhledům nenahrávají ani očekávání. Podle Sergia Marchionneho, ředitele Fiat Chrysler, mají ceny nových modelů elektro aut v letech 2021 - 22 velmi rychle růst, pokud dojde k efektivní elektrifikaci portfolií automobilek a stane se tak rozšířenou, jak lidé očekávají. A to zřejmě poptávku po elektro autech sníží.  

 
 
 

Čtěte více:

Jak realistické jsou plány zakázat auta na benzin a naftu?
21.08.2017 9:50
Zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040...
Dva útoky Fordu: šrotovné v Británii a elektroauta v Číně
22.08.2017 16:13
Americká automobilka Ford v Británii nabídne prémii 2000 liber, v přep...
Budoucnost pohonů aut? Ne zákazům dieselů, ale rozvoj syntetického paliva
23.08.2017 15:25
Dieselové motory jsou v posledních měsících roku 2017 dost v nemilosti...
Výrobci aut, bojte se! Dodavatelé autodílů přebírají otěže segmentu
29.08.2017 14:16
Elektromobilita, samořiditelná auta a nákladní vozy, bateriové pohony....
Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.05.2024
15:01Tomáš Vlk: Trh práce v USA konečně oslabuje, k radosti investorů  
13:49Perly týdne: Zákon na snížení inflace zvyšuje inflaci, Tesla dostala čínský impuls
13:42Než otevře Wall Street: Coinbase, BigBear.ai, Fortinet  
12:00Hartnett: Slabší data o americké zaměstnanosti zvyšují riziko výprodejů na akciích
11:55Nezaměstnanost v EU v březnu klesla, nejnižší byla v Česku a Polsku
10:59Akcie míří k důležitým datům v lepší kondici díky výsledkům Applu  
10:31Jakub Blaha: Apple oznámil největší zpětný odkup akcií ve své historii  
9:28GEVORKYAN potvrdil předběžné výsledky hospodaření. Na letošní rok plánuje další navýšení tržeb i zisku
9:08Rozbřesk: Sazby klesají na 5,25 %, jejich očekávaná trajektorie se však posouvá výše
8:51Slabší výsledky Komerční banky, Apple překvapil rekordními odkupy a futures jsou zelené  
8:41Zisk i tržby Applu ve čtvrtletí klesly, překonaly však očekávání
8:26Tržby skupiny Bezvavlasy přesáhly miliardu, firma mění CEO a plánuje úpis nových akcií
7:49Pokles čistého zisku Komerční banky o 21,3 pct meziročně ovlivnily opravné položky. Mírně klesly také provozní výnosy
02.05.2024
18:48Návrat hodnotových akcií a důležitost definic
17:32Wall Street se před Applem a daty zvedá, koruně pomáhá ČNB  
17:14Technická analýza S&P 500: Čekání na signály, které naznačí konec konsolidační fáze  
16:50Jan Bureš: ČNB snižuje sazby na 5,25 %, ale jejich trajektorii reviduje prudce vzhůru
16:13Výsledky AMD (-2 %): Sice rychlý progres, ale přemrštěná očekávání  
14:40ČNB podle očekávání snížila sazby o 50 bazických bodů na 5,25 %
14:19Než otevře Wall Street: Carvana, DoorDash  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index ISM ve službách