Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Elektromobilita a obnovitelné zdroje povedou k prudkému růstu poptávky po bateriích. Vyvolá to lithiovou a kobaltovou horečku?

Elektromobilita a obnovitelné zdroje povedou k prudkému růstu poptávky po bateriích. Vyvolá to lithiovou a kobaltovou horečku?

01.10.2017 8:33
Autor: Redakce, Patria.cz

Čína se nedávno přidala k Velké Británii, Francii, Indii a Norsku tím, že ohlásila plán na nahrazování automobilů se spalovacími motory automobily elektrickými. K tomu přidejme rychlý nárůst využívání solární energie a dalších obnovitelných zdrojů. Podle nové studie World Economic Forum, jejímž autorem je Ramesh Shunmugasundaram a jeho tým, je proto zřejmé, že technologie výroby baterií se stává klíčovým faktorem pro další rozvoj těchto oblastí. Očekává se tak, že výroba lithium-iontových baterií (Li-Ion baterie) se během několika let zvedne ze současných 30 GWh ročně na 200 GWh.

Tento typ akumulátorů je výjimečný tím, že jeho technologii lze využít v široké škále zařízení od mobilních telefonů, přes zdravotnické přístroje, počítače, drony až po elektromobily. Naše obliba různých elektronických hraček vedla k tomu, že se při jejich výrobě začaly projevovat úspory z rozsahu a výrobní náklady postupně klesly asi ze 400 dolarů za kWh na 150 dolarů za kWh.

Dostáváme se ovšem k otázce, zda svět disponuje dostatkem přírodních zdrojů, kterých je třeba při výrobě baterií. Očekává se, že poptávka po lithiu se do roku 2025 zdvojnásobí a existují pochyby o tom, že její další růst půjde uspokojit. Méně se pak hovoří o kobaltu i přesto, že celé odvětví výroby baterií na něm závisí. Jeden akumulátor v mobilním telefonu obsahuje asi 1 gram lithia a 8 gramů kobaltu. Ten se tam nenachází ve své základní formě, ale jeho přítomnost je klíčová proto, aby baterie dobře fungovala.

Výroba baterií dnes využívá asi 40 % těženého kobaltu. Elektrická auta ho ale budou potřebovat mnohem více než mobilní telefony. Typický elektromobil bude mít baterie přibližně s 10 kilogramy kobaltu, což je asi tisíckrát více než u akumulátorů v mobilních telefonech. Dá se tedy očekávat, že rozvoj elektromobility a využívání obnovitelných zdrojů energie povedou k prudkému růstu poptávky po kobaltu.

Většina kobaltu nyní pochází z dolů v Zambii a Demokratické republiky Kongo, kde se hovoří o tom, že při jeho těžbě je využíváno dětské práce. Pokud by bylo možné nahradit kobalt v bateriích nějakým jiným prvkem, už by se tak stalo, protože jeho cena se ve srovnání s niklem a dalšími kovy nachází velmi vysoko. Kobalt je klíčový zejména proto, že umožňuje mnohatisícové nabíjení baterie při zachování její kapacity. Objevuje se sice nový trend, kdy je kobalt v bateriích jen částečně nahrazen jinými prvky. I tak je ale zřejmé, že pokud hovoříme o udržitelnosti ve výrobě a využívání baterií se současnou dominantní technologií, musíme hovořit zejména o recyklaci.

Ve Spojených státech se recykluje 99 % olověných akumulátorů, u lithiových baterií je ale recyklace složitější. Mají totiž mnohem více podob a často obsahují široké spektrum prvků a sloučenin, které ani nejsou uvedeny na jejich obalu. Někde se tak využívá tavení celých článků a následná extrakce jednotlivých prvků ze vzniklého materiálu. Každopádně je ovšem zřejmé, že spotřebitel si je stále více vědom potřeby recyklace a vlády ji také pravděpodobně budou stále více vyžadovat. To by mohlo omezit růst poptávky po těženém kobaltu. Recyklaci by navíc mohlo podpořit i rostoucí množství velkých automobilových baterií, které budou více standardizované a jejichž vracení může být lépe organizováno a kontrolováno.

V následujících deseti letech také pravděpodobně dojde k velkému rozvoji v těžbě kobaltu. Dnešní doly těží jen zlomek jeho zásob, většina z nich se ovšem nachází na dně oceánů. Z tohoto důvodu se rozvíjejí technologie těžby v hloubkách kolem 4 km a očekává se, že průzkumy začnou kolem roku 2025. Pokud by k rozvoji tohoto typu těžby skutečně došlo, polevily by obavy z nedostatku tohoto prvku, ale také tlak na inovace v oblasti recyklování a vyšší efektivity ve využívání tohoto přírodního zdroje.

(Zdroj: World Economic Forum)

 
 

Čtěte více:

Lekce o sebenaplňujících se proroctvích z Číny
28.08.2017 7:21
Víra v náboženství nebo skony k ezoterice často ovlivňují způsob, jaký...
Renault-Nissan bude v Číně vyrábět elektromobily
29.08.2017 13:45
Francouzsko-japonská automobilová aliance Renault-Nissan bude v Číně v...
Čína zakázala vydávání nových kryptoměn
04.09.2017 10:57
Čína zakázala jednotlivcům a organizacím získávat finance prostřednict...
Čína si ve skutečnosti vede velmi dobře
06.09.2017 6:48
Čína se pokouší o přechod na nový ekonomický model a navzdory mnoha sk...
Rachman: Války rozpoutávají tragické omyly. Dochází k dalšímu z nich nyní?
11.09.2017 7:07
Velkým válkám minulého století většinou předcházel nějaký tragický omy...
Šéf Total: EU nesmí nechat čínské firmy ovládnout strategické sektory v Evropě
08.09.2017 16:29
Státy Evropské unie by měly společně bránit čínským firmám podporovaný...
Týdenní výhled: Americká inflace, britské sazby...a nové iPhony
11.09.2017 11:45
Česká inflace na úvod týdne nijak zvlášť nepřekvapila a spekulace o b...
Čína se masívně uzavírá bitcoinu a jeho cena propadá
15.09.2017 17:17
OkCoin a Huobi, dvě z největších čínských bitcoinových platforem, ruší...
Rodí se evropská ocelářská dvojka
20.09.2017 10:58
Německé ocelárny ThyssenKrupp a indická Tata Steel uzavřely předběžnou...

Váš názor
  •  
    02.10.2017 8:46

    Největší problém i hrozbou "zavádění" elektromobility je, že se do toho začínají montovat státy prostřednictvím úředníků a lobbistických skupin. Proč to nenechat na trhu, který ukáže tu nejvýhodnější cestu. Myslím, že cesta prosazení aut se spalovacími motory na začátku 20. století to ukazuje.
    rogisoft
  •  
    01.10.2017 12:27

    Je to smesne resi se samoridici auta tesi se elektromobilata neresi se zaklad ktery tento clanek velmi trefne pojmenoval - nabijeni baterii z ceho a kde , vyroba baterii z ceho a kde , ekologicka likvidace ci recyklace baterii - body ktere nejsou nebyli a zatim nebou zodpovezeny a bez nich je rozvoj eletroaut jen pouhym snem a vystrelkem a nejspise slepou vetvi ve vyvoji jediny smyslupny vyvoj budou palivove clanky na vodik o tom se zatim moc nemluvi :-)) naivni predstava 1 milionu elektrovozu nabijenych kabelem na sidlisti ze zdroje Temelin realtor c3 a c4 je utopie ...
    martík
    •  
      01.10.2017 19:13

      Myslim si, že jak jsou nevyřešené otázky ohledně elektromobilů, tak stejně tak jsou nevyřešené otázky v případě vodíkových palivových článků. Ať už se jedná o celkovou účinnost, způsob uložení energie atp. Auta na vodíkový články si najdou svoje uživatele, ale explicitně tvrdit, že se jedná o jediný smysluplný přístup mi přijde dost krátkozraký.
      JAS
Aktuální komentáře
26.04.2024
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university