Více než polovina českých zaměstnanců chce začít podnikat, brzdí je ale strach z neúspěchu.
První 2 roky podnikání přežije
v ČR pouze pětina společností. Vyplývá to z letošního průzkumu Workmonitor
společnosti Randstadt. I přes ztížené podmínky se ale na trhu vede dobře
franšízovým firmám. V Čechách jich funguje už více než 250 a jejich počet
podle České asociace franchisingu poroste až o 20 ročně. Jaké jsou hlavní
důvody, proč se tento druh podnikání těší v tuzemsku stále větší
popularitě?
Know-how obstará silný partner
Základem každého podnikání je nápad,
který musí být dostatečně nosný, aby si našel svoji klientelu. Pokud si jím
však potenciální podnikatel není jistý, a přesto touží v byznyse prorazit,
je pro něj franšíza ideálním řešením. Ze široké škály oborů si vybere, co ho
zajímá, praxe mu přitom postačí minimální. Celý koncept funguje na principu
pronájmu práv k podnikání, kdy jedna strana (franšízor) poskytne licenci a
zaběhnutou obchodní značku straně druhé (franšízantovi). Ta pak pod touto
značkou samostatně podniká. Veškeré zkušenosti a informace získává od
franšízora, těží z jeho osvědčené image a standardů.
Na českém trhu mohou potenciální
franšízanti sáhnout po více než 250 konceptech, téměř 60 % z nich je
přitom podle České asociace franchisingu tuzemského původu. Jedním takovým je i
Družstvo CBA CZ, které je u této organizace zapsané jako jediná
širokosortimentní maloobchodní potravinová síť. „Franšízanti mají k dispozici kompletní know-how, znalosti ohledně
skladového hospodářství, vedení vlastních zaměstnanců, BOZP, ale i veškerou
reklamu, marketing a IT služby,“ uvedl předseda Družstva CBA CZ Roman
Mazák. Franšízový koncept těží z osvědčené image a standardů, které si zákazník
pamatuje a očekává je na všech pobočkách. Dobře je to patrné například na
cestách, kdy dá člověk v neznámém prostředí raději přednost podniku, který
zná i ze svého domova, neboť ví, co může očekávat. Pojí se s tím
samozřejmě i stinná stránka v podobě určitého omezení vlastní kreativity u
každého franšízanta. Ten se ale na druhou stranu díky předaným zkušenostem
vyvaruje počátečních omylů a vyzkoušená strategie mu zajistí zájem spotřebitelů
a hladký start podniku.
Byrokracie není zničující, vše se odvíjí od dobré franšízové smlouvy
Velkou překážkou pro české podnikání je
přebujelá byrokracie. Založení vlastní firmy je stále zdlouhavým procesem, do
nějž se zapojují živnostenský a finanční úřad, notáři sepisující listiny či
rejstříkové soudy. Naopak franšíza u nás zatím nepodléhá téměř žádné právní
regulaci. Zájemce o franšízovou licenci získá od jejího majitele informace
o nabízeném franšízovém konceptu, podmínkách vzájemné spolupráce, ale i
informace o návratnosti své investice do podnikání pod zavedenou značkou.
Následuje podpis franšízové smlouvy, která tvoří hlavní pilíř spolupráce. Podle
projektového manažera České asociace franchisingu Jiřího Krajči by měla být
sepsaná co nejdůkladněji, aby se v případě budoucích neshod partneři
nemuseli obracet na soud.
Vstup na trh je snazší, stejně tak boj s konkurencí
Podle letošního průzkumu společnosti
Randstadt by v Česku chtělo podnikat 56 % zaměstnanců, svůj záměr ovšem nikdy
nerealizují. Riziko krachu je pro ně totiž příliš vysoké. Úspěch podnikatele se
odvíjí i od schopnosti bojovat s konkurencí a v tom má franšízant
oproti ostatním nespornou výhodu. Vstupuje na trh už s určitou tržní
silou, která je dána odzkoušenou koncepcí a využíváním společné značky, rychle
se tak dostává do povědomí. Těží z toho, že má na své straně další
franšízanty, kteří mu případně mohou nabídnout pomoc. Nehrozí, že by se stali
jeho přímou konkurencí, k tomu slouží stanovený počet poboček na každý
region. V tuzemsku se tento typ podnikání poprvé objevil
v 90. letech, od té doby se počet franšíz vyšplhal až na současný
počet a stále stoupá. Oblíbenost má původ i v rychlé návratnosti investic,
jež v českém prostředí trvá v průměru 4 roky. Majetek, který při tom
franšízant využívá, patří jemu, franšízorovi platí pouze stanovené poplatky.
Síla podniku velkého a výhody malého
Ačkoliv je záměrem franšízových poboček
jednotná image, existují u nich především v různých regionech větší či
menší rozdíly. Vyplývají především ze specifik daného prostředí a přání
zákazníků, které nejlépe znají právě místní franšízanti. Franšízor jim proto
poskytuje potřebné prostředky, jak pobočku upravit, aby mohla co nejlépe
reagovat na požadavky spotřebitelů. „Kromě
toho zároveň dbáme na zachování vysokých standardů. Naším cílem je pod franšízu
zařadit co nejvíce prodejen, abychom se mohli přizpůsobovat lokálním potřebám
našich zákazníků,“ říká Roman Mazák. K rychlé expanzi přispívá i
jednotná marketingová strategie, jež umožňuje vytvářet nadregionální reklamu
s mnohem vyšší účinností, než jaké by dosáhl podnikatel při samostatné
snaze.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.