Nejtěžší otázka ve financích: Kdy prodávat?
Kdy je čas prodávat akcie? Tato otázka je možná jednou z nejvíce opomíjených v celé oblasti financí. Trhy sice nyní stále rostou, ale právě to je ta nejlepší doba se tímto tématem zabývat. Koneckonců podle rozhovorů s klienty se jí zabývá nejeden z investorů, píše na stránkách Bloombergu Barry Ritholtz.
Během své dlouhé historie se Wall Street většinou zabývala otázkou, kdy akcie nakupovat. Naopak téma správně načasovaných prodejů je opomíjeno, a to jak u akcií, tak u komodit a řady dalších aktiv. Podobné je to s akademickou literaturou. Najdeme sice řadu úvah na téma krátkých prodejů či obecného časování trhu, jde ale většinou o úvahy na téma technické analýzy a ne širšího rámce, podle kterého bychom se mohli řídit při omezování svých akciových investic.
Za prvé, na jakém základě vlastně uvažujeme o prodejích? „Z mých rozhovorů s klienty vyplývá, že většinou jde o nějakou hrozbu typu Severní Korea, recese, vysoké valuace a podobně. To ale znamená, že základem prodejů by byly naše emoce, což není ta nejlepší strategie. Média jsou koneckonců vždy plná hrozných zpráv. Jedna střídá druhou, ale když se objeví v médiích, v cenách aktiv už jsou většinou odraženy a to není dobrý důvod k prodejům,“ píše Ritholtz.
Za druhé, co se stane, když prodáme a zjistíme, že jde o omyl? Podle Ritholtze většina lidí není ochotna přiznat si chybu a napravit ji. Takový krok totiž bolí naše ego a vyžaduje sebereflexi, do které se nám často nechce. Přesto je ovšem v případě chyby nejlepší ji uznat a zachovat se podle toho. Jen málo lidí umí dělat chyby a dobrý investor by mezi ně měl patřit.
Za třetí, co uděláme, když prodáme a zjistíme, že jsme měli pravdu? Podle investora je to snad ještě těžší otázka než ta předchozí. Stojíme totiž před rozhodnutím, zda a případně kdy na trh znovu vstoupit. Měli bychom tak mít připravený plán na to, co uděláme v situaci, kdy akcie oslabí například o 15 či 20 %.
Za čtvrté, otázka disciplíny. Pokud si na základě uvedených bodů vytvoříme plán prodejů, musíme se jej také držet. Je hezké mít detailní návod, ale držet se jej je někdy to nejtěžší. A to zejména ve chvíli, kdy se věci neubírají směrem, který bychom čekali a preferovali. Pak totiž máme tendenci přijít s řadou pochybných důvodů, proč najednou jednat jinak, než jsme naplánovali. V neposlední řadě by náš plán měl jasně ukazovat, jaké náklady sebou likvidace a možný opětovný vstup na trhu ponesou, a to včetně otázky daní.
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz