Společnost by měla koupit poskytovatele filmového obsahu na internetu, firmu Netflix. A za kolik? Reálných je prý 100 miliard dolarů. Říká to alespoň Barry Ritholtz, mimo jiné komentátor Bloomberg TV a Chief Information Officer, tedy ředitel IT ve společnosti Ritholtz Wealth Management. Hlavním důvodem, proč by se firmy měly spojit, je podle Ritholze synergie v aktivitách, které oběma společnostem spíše dělají vrásky na čele. Jde totiž o to, jak tvrdí Ritholz, že například zjistil, že segment filmu a televize je zcela odlišným oborem, než hudební průmysl.
Nabídky video obsahu prý navíc nedosáhly úrovně nabídek konkurenčních společností, jakou je třeba právě , ale hlavně . Jeho služba Prime se nyní chlubí 90 miliony předplatitelů, což je 63% tržní podíl v segmentu video služeb v USA. Argumentem pro fúzi Appple a Netflixu je i to, že utrácí doslova miliardy dolarů ročně za to, aby získal vlastní obsah. Jenže – ty peníze nemusí v budoucnu mít. Co pak bude dělat? Řešením je najít zajištěného partnera, se kterým může spojit své podnikání. A co víc - lépe čelit dravci onlinového světa, jménem .
Pravdou ale podle Ritholze je, že za realizaci této fantastické myšlenky by s největší pravděpodobností silně přeplatil. A to přes statistiky, které říkají, že má nyní tržní kapitalizaci přes 900 miliard dolarů a zcela reálnou šancí, že se může stát první firmou světa s bilionovou hodnotou. Akcie v tomto roce přidaly více než 50 procent. A i když firma ve zpětném odkupu utratila více než 200 miliard dolarů, potřebovala by k nákupu Netflixu ještě vyměnit asi 1 a 1/3 svých akcií za každou akcii Netflixu.
Pokud ale investoři nehledají jen ryze „finanční argumenty“, proč by se obě firmy měly spojit, uvádí Barry Ritholtz další důvody pro fúzi: Mimo svých hardwarových zařízení, tedy telefonů a tabletů, firma Apple nedokázala zatím úspěšně konkurovat v obsahu. Podle Ritholtze řada jejích aplikací nevykazuje nejmodernější trendy a zaostává třeba za Amazonem. TV je oproti konkurenčním službám video streamingu, jakou je třeba Google Chromecast či Fire Stick (nemluvě o Prime), hodně pozadu. „Jasně se v prodejních číslech ukazuje, že TV není iPhone,“ konstatuje Ritholtz.
Výhody spojení a :
• Apple získá přístup k objemnému zdroji obsahu, který mu okamžitě zajistí vyšší konkurenceschopnost vůči Amazonu.
• Do společného podniku přidá roční příjmy ve výši 10 miliard dolarů; by měl být schopen toto číslo poměrně rychle zdvojnásobit nebo dokonce ztrojnásobit v příštích pěti letech.
• Akvizice by okamžitě učinila společnost přední světovou internetovou firmou, nabízející vlastní televizní síť s více než 90 miliony předplatiteli ve 190 zemích světa.
• Netflix může pustit „k vodě“ starosti o kapitál na vlastní projekty, zvláště na zaplacení vlastního obsahu.
• Nakumulovanou hotovost v hodnotě zhruba 300 miliard dolarů rozhodně neohrozí investice ve výši 10 - 20 miliard dolarů ročně na tvorbu vlastního obsahu.
• Tým Netflixu s Applem může výrazně zdokonalit služby video streamingu. Navíc prodejnost služby TV může podpořit poskytnutí přístupu k obsahu Netflixu zdarma na šest až dvanáct měsíců.
Podle Barryho Ritholtze je tu ovšem i řada významných rizik, spojených s možným spojením firem a . Jde hlavně o výši ceny, za kterou by nakonec kupoval a malé zkušenosti s nákupem velkých firem, jakou je. Vedle toho pak může možné akviziční plány překazit nízká ziskovost Netflixu a úroveň tržeb, kterých je firma schopná generovat. Dobré fungování obou firem by prý mohla narušit i změna firemní kultury, která se z jedné úspěšné společnosti nemusí přenést do té druhé.
(zdroje: Bloomberg TV, Barry Ritholtz)